site.btaМодните марки изпълняват бавно зелените обещания


Модната индустрия е отговорна за до 8 на сто от емисиите парникови газове, които повишават температурата на околната среда, според данни на ООН, цитирани от Ройтерс. Много от компаниите в сектора са обещали да достигнат нулево равнище на емисиите до 2050 г. или по-рано.
Въпреки това изследователи, компании и експерти от сектора твърдят, че е направено малко, за да се ускори този процес във веригите за доставки в големи страни производителки на текстил като Бангладеш, Индия и Камбоджа.
"Популярните модни марки се движат твърде бавно", каза Тод Паля, изпълнителен директор на "Стенд.ърт" (Stand.earth), екологична организация с нестопанска цел, базирана в Северна Америка.
През 2025 г. около една трета от 42-те модни марки, анкетирани в неотдавнашен доклад на "Стенд.ърт" са намалили емисиите си с 10 на сто в сравнение с базовите години, докато 40 на сто от марките са отбелязали ръст на емисиите си.
Установено е, че само малка част от водещите марки предоставят финансиране за намаляване на емисиите във веригите си за доставки, което оказва натиск върху фабриките и доставчиците, които нямат финансовите ресурси, за да пристъпят към по-чисти процеси.
Около половината от големите световни модни марки са си поставили научно обосновани цели за намаляване на емисиите, според доклад от 2024 г. на "Фешън ревълюшън" (Fashion Revolution), организация с нестопанска цел, водеща кампания за устойчива мода.
Междувременно голям брой марки все още не полагат видими усилия за финансиране на своите климатични планове и подкрепа на доставчиците за декарбонизация.
"Това, което виждаме, е опасно разминаване", каза Мохиудин Рубел, бивш директор на асоциацията на производителите на облекло в Бангладеш, който сега е директор на производителя на текстил "Деним експерт" (Denim Expert).
"Марките превръщат амбициозните си цели в нефинансирани задължения върху доставчиците, от които се иска да поемат пълната финансова тежест от декарбонизацията на веригата за създаване на стойност на марките", каза той пред Ройтерс.
Производителите на облекло могат да намалят емисиите на фабрично ниво, като преминат към енергийно ефективно оборудване, инсталират възобновяема енергия и използват транспорт с ниски емисии.
В Бангладеш, който е център за производство на облекло, 83 на сто от емисиите на индустрията се дължат на изгарянето на място на изкопаеми горива като природен газ с цел генериране на енергия или за работа на котли за производство на топлина и пара, се казва в доклад на консултантската фирма Еф Ес Джи (FSG).
Много доставчици се оплакват от високите капиталови инвестиции, необходими за замяна на газовите котли с по-енергийно ефективни технологии като термопомпи, според проучване на института Ей Ел Ел (AII), организация с нестопанска цел, насърчаваща устойчиви инвестиции.
Като цяло доставчиците на мода в Бангладеш са изправени пред инвестиционна празнина от 4,8 милиарда долара за намаляване на емисиите наполовина до 2030 г., съобщи институтът.
Производителите на облекло в Индия и Виетнам също са изправени пред предизвикателства при намаляването на зависимостта си от изкопаеми горива при производството на топлина и пара, които се използват за пране, боядисване и довършителни работи по производството на тъкани.
Около половината от анкетираните от "Стенд.ърт" марки са предложили някаква форма на подкрепа, но голяма част от нея е включвала оценки и одити за измерване на въглеродния отпечатък или пилотни проекти в малък мащаб, съобщи доставчикът от Бангладеш Рубел.
"Това е капка в морето и не е насочена към необходимата системна трансформация в целия бранш", каза той.
Доставчиците също се нуждаят от дългосрочни споразумения за покупка и ценови премии от марките, които биха действали като стимули за инвестиране в по-чисто производство, каза Абхишек Бансал, ръководител на отдела за устойчивост в индийския доставчик на текстил "Арвинд лимитид" (Arvind Limited).
Само шест марки съобщиха, че предлагат финансиране на проекти за усилията на доставчиците за декарбонизация, се казва в доклада на "Стенд.ърт". Сред тях е шведският гигант в търговията на дребно "Ейч енд Ем" (H&M), който е подкрепил 23 по-малки доставчици да инвестират в нисковъглеродни технологии.
"Марките трябва да приемат, че ще има разходи за климатичния преход, тъй като очакването да няма разходи за този бърз процес е малко странно", каза Ким Хелстрьом, старши мениджър по устойчивост в "Ейч енд Ем".
Веригата нагазини планира да тества енергийно ефективни термични технологии на места като Китай, Индия и Виетнам.
"Нисковъглеродните технологии са тук и не е нужно да говорим за иновации - но първо трябва да ги изпробваме за тази индустрия", каза Хелстрьом.
Ако марките поставят бюджети зад целите си, това би довело до по-добри партньорства с доставчиците, каза Кристина Елиндер Лиляс, старши директор по устойчиво финансиране и ангажиране в Ей Ел Ел.
/СЛС/
Потвърждение
Моля потвърдете купуването на избраната новина