Green Transition Forum 5.0

site.btaДОПЪЛНЕНА: Преходът към електромобилност е важна тенденция, каза заместник генерален директор на Главна дирекция "Действия по климата" в ЕК

ДОПЪЛНЕНА: Преходът към електромобилност е важна тенденция, каза заместник генерален директор на Главна дирекция "Действия по климата" в ЕК
ДОПЪЛНЕНА: Преходът към електромобилност е важна тенденция, каза заместник генерален директор на Главна дирекция "Действия по климата" в ЕК
Форумът "Грийн транзишън форум" (Green Transition Forum), посветен на зеления преход, се провежда в "София Ивент Център" (Sofia Event Center). Панел: Електрификация на транспорта и екологична мобилност. На снимката (от ляво надясно): заместник-председателят на Управителния съвет на Косовско-Българската търговска камара Кристиан Кръстев, изпълнителен директор, Аутомотив клъстер България Любомир Станиславов и управляващият директор на Порше БГ ЕООД и Порше Интер Ауто БГ ЕООД Марио Де Мартино.Снимка: Минко Чернев/БТА

Преходът към електромобилност е важна тенденция, каза Ян Дусик, заместник генерален директор на Главна дирекция "Действия по климата" на Европейската комисия по време на събитието "Грийн транзишън форум" (Green Transition Forum), което се провежда в "София Ивент Център" (Sofia Event Center). Събитието се организира за пета поредна година от "Грийн транзишън форум" и Dir.bg. БТА е медиен партньор.

Според Дусик преходът към електромобили е ясна тенденция, която отговаря на факта, че глобалните емисии от парникови газове от транспорта са се повишили и трябва да са обект на мерки от страна на европейското законодателство. 

"Транспортът като подчаст от прехода е изключително важен с оглед постигането на целите до 2025 г. Работим активно за постигането на тази цел за намаляване на емисиите чрез законодателен пакет", посочи Дусик.  

По думите му в електрификацията има и други аспекти, свързани с мобилността, и това е конкурентоспособността и фактът, че цената на електричеството в Европейския съюз (ЕС) е по-висока в сравнение с конкурентите от страни извън Европа и се правят стъпки за намаляване на цената на тока, но съвместно с мерките за декарбонизация. 

"От началото на годината в ЕК търсим добри бизнес аргументи, за да обвържем декарбонизацията и конкурентоспособността", каза Дусик.  

Той обърна внимание и на това, че достъпът до транспорт и възможности за придвижване не следва да оказват прекомерна тежест за хората. По думите му и това трябва да бъде взето предвид в съответната европейска регулация и се работи за формирането на решения по отношение на транспортната бедност. 

Според него не е възможно едно решение да се прилага на всички места, така че в различните страни се използват различни мерки.

Има различни възможности за получаване на социална подкрепа от домакинствата, отбеляза Дусик. Едно от предимствата на електромобилите е, че те не замърсяват околната среда, което е важно особено за градовете, каза той. 

Относно стимулите за купуването на електромобили Дусик посочи, че в момента те са в прерогативите на всяка страна членка и към момента няма решение дали да се разработи обща европейска схема. 

Националните правителства са тези, които трябва да вземат решение за стимулите, изтъкна Дусик. 

Според бившия ръководител на делегацията на българските социалисти в Европейския парламент (2019-2024 г.) Петър Витанов е нужно държавните институции и бизнесите, работейки заедно, да ускорят втората фаза на електрификацията. 

Той добави, че в момента производството на батерии бележи бърз напредък за разлика от рециклирането. 

Витанов обърна внимание и на значимостта на използването на градския транспорт. Същото мнение застъпи и заместник-председателят на Управителния съвет на Косовско-Българската търговска камара Кристиан Кръстев. 

"Ако хората се откажат от колите и се придвижват в рамките на деня с автобуси, ако намалим трафика (...) ще има по-малко шум, по-малко емисии, което означава, че колкото повече успеем да намалим броя на колите по улиците, толкова по-добро ще е решението", каза той. Според него зелената мобилност трябва да се отнася и за градския транспорт. 

По думите му е нужно да се обсъди на градско, общинско и, ако се налага, на държавно ниво начинът, по който да е изграден градския транспорт и да се решат съществуващите проблеми. 

Кръстев смята, че в България трябва да се подобри и жп транспортът. България няма високоскоростни влакове, а жп транспортът трябва да е гръбнакът на нашата транспортна система, посочи той. 

Според председателя на Управителния съвет на "Автомобилен клъстер" Емануил Фунтукис автомобилна индустрия трябва да работи с поглед от 3-5 години напред. "Работим в тясно сътрудничество с нашите партньори и клиенти при разработването на материали, защото следващите батерии ще са много различни и трябва да се подготвим", каза той. 

Според Елвир Фабри, старши изследовател в областта на геополитиката и търговията в Института "Жак Делор", ЕС е реален конкурент на САЩ и Китай при производството на електромобили. 

По думите ѝ заради митата, които президентът на САЩ Доналд Тръмп налага, пазарът на Щатите се затваря, а Китай доминира. "Китай е самодостатъчен и в голям степен не разчита на внос на електромобили. В Европа производството е за собствени нужди, въпреки че германските компании заемат известни позиции на китайския пазар", посочи тя. 

 

/ЕС/

Потвърждение

Моля потвърдете купуването на избраната новина

Към 05:14 на 17.06.2025 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация