site.btaХристо Алексиев: Пълна забрана за износ на продукти с произход суров петрол от Русия ще има тежки последствия за потребителите

Христо Алексиев: Пълна забрана за износ на продукти с произход суров петрол от Русия ще има тежки последствия за потребителите
Христо Алексиев: Пълна забрана за износ на продукти с произход суров петрол от Русия ще има тежки последствия за потребителите
Снимка: БТА

Анализите показват, че една пълна забрана за износ на продукти с произход суров петрол от Русия ще има много сериозни и тежки последствия за гражданите, за бизнеса и всички ползватели на петролни продукти. Това каза служебният заместник министър-председател по икономическите политики и служебен министър на транспорта и съобщенията Христо Алексиев по време на заседание на парламентарната Комисия по енергетика. Депутатите обсъждат  Законопроект за контрол за прилагане на дерогацията за закупуването, вноса или трансфера на суров нефт, превозван по море и на нефтопродукти с произход от Русия или изнесени от Русия, внесен от Мустафа Карадайь и група народни представители.

България използва горива и петролни продукти в размер на над 3 млн. тона годишно, посочи Алексиев. От тях около 2,5 млн. тона е дизелово гориво. България има потребление предимно на дизелово гориво, добави той. Тези 2,5 млн. тона в момента се произвеждат в рафинерията в Бургас. В момента България, поради сериозните дефицити на дизел, няма възможност по никакъв начин да го осигурява, освен той да бъде произведен в рафинерията на "Лукойл-Нефтохим" Бургас. Ако България иска да осигури това количество дизел за българските потребители, рафинерията трябва да преработи около 6 млн. тона суров петрол. Тя не може да произведе само дизел, защото това е много сложен производствен процес, от който излизат т.нар. съпътстващи продукти, обясни служебният вицепремиер. За да се произведат 2,5 млн. тона дизел за вътрешния пазар, рафинерията трябва да произведе и други продукти. Проблемът е, че те не могат да бъдат пласирани в България. Някои от тях дори са забранени за употреба в Европейския съюз. При производството на дизел натрупването на тези съпътстващи продукти ще стане много голямо. Складовете за съхранение в рафинерията имат възможност да съхраняват тези продукти около 10-14 дни, посочи Алексиев. Оттам нататък рафинерията трябва да затвори, защото ако тези продукти не се изнесат и не бъдат освободени, тя няма да има възможност да работи. Това би предизвикало със сигурност липса на горива на българския пазар, изтъкна служебният вицепремиер.

Служебният министър Алексиев счита, че не е разумно абсолютното ограничаване на износа на нефтопродукти с произход от Русия, защото това директно ще доведе до спиране на рафинерията и до много сериозни проблеми за бизнеса и гражданите, защото няма откъде България да се снабди с тези количества горива.

По думите му по този въпрос трябва да се продължи комуникацията с Европейската комисия, докато се изчистят всички правни и икономически аспекти.

Освен това самолетното гориво се произвежда от рафинерията в Бургас. "Това зареждане се третира като вид износ, тогава всички самолети трябва да спрат 4-ти срещу 5-ти (декември) и няма как да бъдат заредени с гориво, ако трябва Агенция "Митници" да изпълни тази забрана“, заяви още Христо Алексиев.

/ВЙ/

В допълнение

news.modal.header

news.modal.text

Към 10:22 на 27.01.2023 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация