site.btaСъздаване на единен национален регистър на електрическите тротинетки предлагат депутати

Създаване на единен национален регистър на електрическите тротинетки предлагат депутати
Създаване на единен национален регистър на електрическите тротинетки предлагат депутати
Снимка: Минко Чернев/БТА, архив

Създаване на единен национален регистър на индивидуалните електрически превозни средства и техните собственици, който да се използва от всички общини в страната, предвижда законопроект за промени в Закона за движението по пътищата, съобщават от пресцентъра на „БСП-Обединена левица“. Предложението е внесено от  председателя на парламентарната Комисия по транспорт и съобщения в Кирил Добрев (БСП-Обединена левица) и неговия заместник Андрей Рунчев (ГЕРБ-СДС).

Предвижда се регистърът да бъде изграден и поддържан от Държавна агенция „Безопасност на движението по пътищата“. Според предложението условията и редът за регистрация на електрическите тротинетки ше се определят с единен подзаконов нормативен акт на Министерския съвет, вместо с различни наредби на отделните общински съвети.

„Целта на законопроекта е да се въведе унифицирана автоматизирана информационна система, която да се използва от всички общини в страната. Това ще улесни гражданите, които управляват електрически тротинетки на територията на повече от една община, както и ще подпомогне контролните органи при изпълнение на законово определените им функции“, казва Кирил Добрев, цитиран от пресцентъра на политическата партия.

В законопроекта е заложено Министерският съвет да приеме съответната наредба в срок до три месеца от влизането в сила на промените, а собствениците на индивидуални електрически превозни средства да ги регистрират до 1 юли 2026 г.

С предложените изменения се създава и изрична правна възможност за монтиране на устройства за контрол на правилата за движение и видеонаблюдение върху светофарните уредби. Липсата на ясно законово основание досега е водела до разнопосочни тълкувания и различна практика в отделните общини. Новият текст цели да внесе яснота и да гарантира еднакво прилагане на закона, пише в съобщението.

Предложенията са логично продължение на приетите през юли промени в Закона за движението по пътищата, с които беше въведено изискване водачите на електрически тротинетки да имат валидна застраховка „Гражданска отговорност“, а превозните средства да подлежат на регистрация. В резултат на промените в закона електрическите тротинетки нямат право да се движат в тъмната част на денонощието. Водачът на индивидуално електрическо превозно средство е длъжен да се движи по велосипедната инфраструктура, а при липса на такава - възможно най-близо до дясната граница на платното за движение, пирпомня БТА. Освен това водачът е длъжен да се движи с изправно индивидуално електрическо превозно средство, което развива максимална скорост до 25 км/ч., както и да ползва защитна каска.

/БП/

Потвърждение

Моля потвърдете купуването на избраната новина

Към 01:27 на 23.12.2025 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация