site.btaНад 96 процента от нефинансовите предприятия с 10 и повече заети лица са с достъп до интернет през 2025 година, според статистиката на НСИ

Над 96 процента от нефинансовите предприятия с 10 и повече заети лица са с достъп до интернет през 2025 година, според статистиката на НСИ
Над 96 процента от нефинансовите предприятия с 10 и повече заети лица са с достъп до интернет през 2025 година, според статистиката на НСИ
Снимка: Красимир Кръстев/БТА, архив

С достъп до интернет през 2025 г. са 96,3 процента от нефинансовите предприятия с 10 и повече заети лица. С фиксирана интернет връзка разполагат 88 процента от фирмите, като при 54,7 процента максималната скорост за сваляне на данни е по-висока от 100 Mbps. От компаниите с 250 и повече заети, 81,9 процента разполагат със скорост за сваляне на данни по-висока от 100 Mbps, а при 20,7 процента скоростта е над 1 Gbps, според разпространената днес статистика от Националния статистически институт (НСИ) за изпозлваните информационно-комуникационни технологии (ИКТ) от бизнеса в България през 2025 година. 

Относителният дял на заетите лица в предприятията, които разполагат с достъп до интернет, е 44,8 процента. Най-много заети лица използват интернет в сектор “Създаване и разпространение на информация и творчески продукти; далекосъобщения“ (92,5 процента), а най-малко - в сектор “Строителство“ (28,9 процента).

Всяко второ предприятие (49,7 процента) разполага със собствен уебсайт, като при фирмите с 250 и повече заети относителният дял е 85,7 процента. На уебсайта си предприятията най-често предоставят на потребителите описание на предлаганите стоки и услуги и ценова информация (38,7 процента), а съдържание на уебсайта на поне два езика имат 25,1 процента от фирмите.

От гледна точка на използваните социални медии от бизнеса данните на НСИ сочат, че през 2025 година 41,5 процента от компаниите използват различни видове социални медии - “Фейсбук“ (Facebook), “Инстаграм“ (Instagram), “Екс“ (X), “Снапчат“ (Snapchat), “ЮТюб“ (YouTube), “ТикТок“ ( TikTok), “ЛинкдИн“ (LinkedIn), “Ксинг“ (Xing), “Виадео“ (Viadeo) и други, за да развиват дейността си и да разширяват своето присъствие в интернет, като при фирмите с 250 и повече заети лица относителният дял е 69,8 процента, а при малките (10 - 49 заети) и средните (50 - 249 заети), съответно 38,7 и 52,5 процента.

През предходната 2024 година 16,2 процента от предприятията са продавали стоки и услуги по интернет, а реализираният оборот от електронна търговия възлиза на 7,6 процента от общия им оборот. Относителният дял на тези, които са осъществили уебпродажби чрез собствен уебсайт или приложение, е 11,6 процента, а на използвалите електронни пазари за търговия със стоки и услуги по интернет като “Букинг.ком“ (Booking.com), “ТимоКом“ (TimoCom), “иБей“ (eBay), “Амазон“ (Amazon), “Алибаба“ (Alibaba), “еМаг“ (eMAG), “Глово“ (Glovo), “Тейкауей“ (Takeaway), “Поп Ап“ (Pop Up) и други – 7,1 процента. Електронни продажби чрез автоматизиран обмен на данни (съобщения от тип EDI) са извършили 1,9 процента от предприятията.

От фирмите, които осъществяват уебпродажби, 97 процента продават стоки и услуги на клиенти от България, 37,7 процента - на клиенти от държави членки на ЕС, а 21,4 процента имат клиенти от други държави.

За петгодишен период (2020 - 2024 г.) относителният дял на предприятията, които продават стоки и услуги чрез електронна търговия, се е увеличил с 4,4 процентни пункта.

Предприятията, които през 2025 г. използват технологии с изкуствен интелект, са 8,5 процента, като относителният им дял се е увеличил с 2 процентни пункта в сравнение с предходната година. Най-разпространено е използването на тези технологии сред фирмите с 250 и повече заети лица - 26,2 процента. 

Най-често прилагат технологии с изкуствен интелект фирмите от сектор “Създаване и разпространение на информация и творчески продукти; далекосъобщения“ (42 процента), следвани от сектор “Професионални дейности и научни изследвания“ - 26,4 процента. Най-малко предприятия използват изкуствен интелект в сектор “Строителство“ – 3 процента.

Технологиите с изкуствен интелект, които най-много предприятия са внедрили в дейността си, са тези за извършване на анализ на писмен език (58,1 процента), следвани от: технологии за генериране на изображения, видеоматериали, звук - 52,9 процента; технологии за автоматизиране на работни процеси или съдействие при вземането на решения - 44 процента; технологии за генериране на писмена или устна реч - 37,7 процента; технологии за преобразуване на устна реч в машинночетим формат - 31,2 процента; технологии за идентифициране на предмети или лица - 28,1 процента; технологии за машинно самообучение за анализ на данни - 26,5 процента.

Основните цели, за които предприятията използват технологии с изкуствен интелект, са свързани с маркетинг и продажби (36,1 процента) и организация на бизнес административни процеси и управление - 32,5 процента.

От предприятията, които не използват технологии с изкуствен интелект, 5,6 процента посочват, че са обмисляли въвеждането им в работните си процеси. Основна пречка пред по-голямата част от тях (72,7 процента) е липсата на подходящи експертни познания в тази област, а за 55,7 процента разходите са твърде високи. При 51,8 процента има несъвместимост със съществуващите системи, оборудване и софтуер, докато 50,3 процента са притеснени от липсата на яснота относно правните последици.

През 2025 г. 26,6 процента от предприятията използват софтуер за управление на ресурсите (ERP). По-малък е делът на фирмите, които разполагат с приложение за управление на връзките с клиенти (CRM) - 11,9 процента, както и на използващите софтуер за бизнес разузнаване (BI) - 6,8 процента.

Повече от една четвърт (27,1 процента) от фирмите извършват анализ на данни, като при предприятията с 250 и повече заети лица относителният дял е 63,4 процента. Предприятията, които предпочитат данните да се анализират от собствени служители, са 22,5 процента, а при 9,4 процента дейността е възложена на друга фирма или организация.

Източниците на данни за анализ, които използват предприятията, са: записи на трансакции като данни за продажбите и плащанията - 76,6 процента; данни за клиентите като покупки, местоположение, предпочитания, отзиви, търсения - 57,6 процента; свободно достъпни данни от държавни институции - 45,4 процента; данни от социални медии - 37,2 процента; уебданни - 34,1 процента; данни за местоположението от използването на преносими устройства или превозни средства - 32,2 процента; данни от интелигентни (смарт) устройства или датчици - 18,4 процента; спътникови данни - 13,1 процента.

През 2025 г. 17,8 процента от предприятията използват платени компютърни услуги в облак, за да намалят разходите си за хардуер и софтуер. При фирмите с 250 и повече заети лица относителният дял е 49,1 процента, а при малките (10 - 49 заети) и средните (50 - 249 заети), съответно 14,7 и 30,1 процента.

Основни потребители на облачни услуги са предприятията от сектор „Създаване и разпространение на информация и творчески продукти; далекосъобщения“ – 56,2 процента, а най-малко се използват в сектор “Строителство“ - 8,9 процента.

Най-често използваната компютърна услуга в облак е електронната поща (82,6 процента), следвана от: съхранение на файлове - 71,3 процента; офис софтуер - 64,2 процента; хостинг на бази данни - 63,6 процента; софтуерни приложения за сигурност - 55,5 процента; финансов и счетоводен софтуер - 45 процента; ERP софтуер - 36,1 процента.

През 2025 година 10 процента от предприятията използват ИКТ системи и решения за намаляване на потреблението на енергия, а 7,6 процента - за намаляване на използваните материали или за увеличаване на използването на рециклирани материали.

Почти половината от фирмите (48,6 процента) запазват ИКТ оборудването (компютри, монитори, принтери, мобилни телефони и др.), което вече не използват, за употреба като резервни части или поради опасения от разкриване на чувствителна информация. По-малка част (44,6 процента) го предават или изхвърлят в пункт за събиране и рециклиране на електронни отпадъци, а 19,7 процента го продават, връщат на лизингово предприятие или даряват.

/ВЙ/

Потвърждение

Моля потвърдете купуването на избраната новина

Към 09:07 на 09.12.2025 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация