site.btaПолзи от дуалното обучение обобщиха експерти на форум в София
Ползите от дуалното обучение обобщиха експерти по време на форума "Професионално и дуално: ОБРАЗОВАНИЕ +" на бизнес списанието BGlobal, организиран от и информационно-аналитичния сайт Mediapool.bg и бизнес списанието BGlobal. Събитието се състоя в хотел "ИнтерКонтинентал София".
Стефка Надолийски, бизнес партньор "Човешки ресурси" в "Латекоер България", посочи, че за компанията нуждата от дуално обучение се е появила, защото е ангажирана в самолетостроенето, а такива експерти на пазара на труда не е имало. Това ни заведе в Професионалната гимназия по механотехника в Пловдив, посочи тя. Надолийски посъветва бизнеса да направи стъпката за дуално обучение, защото има ползи.
"Латекоер България" е и в контакт с филиала на Техническия университет в Пловдив. 7-8 от експертите във фирмата са ангажирани с учениците и студентите. Нашият пример е успешен, защото си партнираме с всички страни в този процес, посочи Надолийски.
Евгения Накова, директор "Човешки ресурси" в "Електрохолд България", отбеляза, че сектор енергетика е важен и обществено значим и заради това преди 15 години компанията е започнала целенасочено програма, която е в подкрепа на професионалното образование, включвайки срещи, дискусии, обновяване на класни стаи, състезания.
По думите ѝ днес много се говори за липсата на специалисти със средно образование, кадри на професионалното образование, но това не е отскоро. Решение има и тук идва силата на дуалното образование. На първо място това е възможност младите хора не просто да се обучават, а да прилагат теорията на практика и да развиват умения. Заплащането понякога мотивира младежите въобще да останат в образователната система, акцентира Накова.
Тя посочи, че за последните 10 години над 240 са учениците, които са преминали дуалното обучение, като през първите години учениците са били по-малко, но с времето броят им расте. През миналата година имаме 49 ученици, а през тази - 45 ученици, каза тя и добави, че над 40 на сто от тези млади хора остават свързани с компанията.
Учениците от дуалната форма на обучение казват, че по този начин се чувстват оценени наравно със своите наставници, обясни Накова.
Росица Стелянова, директор "Програми и проекти" в Асоциация на индустриалния капитал в България (АИКБ), посочи, че членовете на асоциацията са били първите, които са започнали дуално обучение. Това, което направихме в началото, тъй като и ние се учихме, беше да участваме активно с Министерството на образованието и науката, когато се създаваха правилата. Непрекъснато предоставяхме информация, събираме и обратна връзка, за да видим къде са проблемите и как могат да бъдат решени и така се изчистиха, каза Стелянова.
По думите ѝ желанието на работодателите е децата да се включат на по-ранен етап в дуалното обучение.
Според трима ученици в дуална форма на обучение тази форма е по-добра за бъдещето.
Любомир Дечев, който е завършил Професионалната гимназия в Златица, а сега работи в "ДПМ Челопеч", смята, че дуалната форма на обучение създава работни навици. Според Иван Иванов, който е завършил същата гимназия, а сега работи като електромонтьор в "Елаците-Мед", дуалното обучение е възможност, която дава повече знания, учи на дисциплина и организация.
Светослав Кавръков, който е ученик в 12 клас в Професионалната гимназия по изкуства, транспорт и техника "Елин Пелин", обясни, че е избрал дуалната форма, защото му дава възможност да се подготви отрано за работата след училище.
/ВЙ/
В допълнение
Избиране на снимки
Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.
Изтегляне на снимки
Моля потвърдете изтеглянето на избраните снимката/ите
Потвърждение
Моля потвърдете купуването на избраната новина