site.btaОбновеният с европейско финансиране планетариум в Смолян отвори врати за посетители

Снимка: Христина Георгиева/БТА

Обновеният след ремонт и доставка на модерно оборудване планетариум в Смолян днес отново отвори врати. С водосвет, отслужен от отец Запрян Шиков, и тържествена церемония бе открита астрономическата институция в града. Над 4 млн. лв. са вложени в обновяването на Планетариума, извършено по проект с европейско финансиране.

Смолянският планетариум е едно магическо място, където имаме възможност да се докоснем до необятния Космос, да се потопим в звездната атмосфера и да изживеем невероятни емоции, търсейки непознатото във Вселената, каза на откриването кметът на Смолян Николай Мелемов. Той пожела на новото ръководство да превърне планетариума отново във водеща туристическа, културна и образователна забележителност. Планетариумът е готов за активна популяризаторска, образователна и изследователска дейност, да посрещне нови посетители, любопитни кръжочници, любители на астрономията и всички, които се вълнуват от необятното, непознатото отвъд планетата Земя, допълни Мелемов. Обновяването на планетариума е инвестиция за развитие на образованието, туризма, икономиката и региона, заяви областният управител Захари Сираков.

Институцията със звездните куполи отвори врати днес след близо тригодишно прекъсване за ремонта. Реконструкцията е извършена по проекта „Обновяване и енергийна ефективност на културна инфраструктура - сграда на Планетариум Смолян“, финансиран по Оперативната програма „Региони в растеж“ 2014-2020. Проектът е на обща стойност 4,4 млн. лв., от които 2,4 млн. лв. са безвъзмездна финансова помощ. С финансирането е извършен основен ремонт и реконструкция на сградата, подменени са инсталациите и отоплителната система. Обновени и модернизирани са звездната и кинозалата, доставени са дигитално оборудване и нов телескоп. Новият дигитален планетариум в звездната зала се проектира на куполен екран с диаметър 12,5 м., обясниха от общинската администрация.

Гостите на откриването на обновения планетариум бяха първите посетители в новата звездна зала, в която днес бе представен първият сеанс с дигиталната апаратура. В откриването със свое изпълнение участваха родопската народна певица Валя Балканска и гайдарят Петър Янев.

Близо три милиона туристи и посетители са преминали през астрономическата институция на Смолян от създаването ѝ през 1975 г. до днес, според данни на Общината.

/МК/