site.btaРанното завършване на основното образование има негативен ефект, каза министър Красимир Вълчев

Ранното завършване на основното образование има негативен ефект, каза министър Красимир Вълчев
Ранното завършване на основното образование има негативен ефект, каза министър Красимир Вълчев
Министерството на образованието и науката (МОН) организира дискусия в заседателната зала в сградата на Ректората на Националната спортна академия „Васил Левски“ за структурата на училищното образование, баланса на видовете подготовка, евентуалните промени и необходимите реформи в националните изпити. На снимката: министърът на образованието и науката Красимир Вълчев и заместник-министърът на образованието и науката Наталия Михалевска. Снимка: Никола Узунов/БТА(ЕД)

Имаме консенсус, че ранното завършване на основното образование има негативен ефект. Единствено в България основното образование се завършва толкова рано. Минаха девет години от приемането на Закона за предучилищното и училищното образование (ЗПУО) и трябва да направим анализ. Днес ще обсъждаме кога и по кои предмети да има национално външно оценяване и държавни зрелостни изпити, каза министърът на образованието и науката Красимир Вълчев в началото на дискусията за структурата на училищното образование, за баланса на видовете подготовка, за евентуалните промени и за необходимите реформи в националните изпити. 

България не е сред страните, които използват най-много националните външни оценявания, а по-скоро сме по средата. Малко държави използват националните външни оценявания за селекция на училищата. Близо 15 000 от зрелостниците ни или 50 процента избират да се явят на втора матура по чужд език, каза министър Вълчев. Той добави, че се поставя и въпросът дали да има матура по математика и дали тя да е за всички ученици.

Министърът говори също за общообразователната и профилираната подготовка на учениците, както и за автономията, която минава и през учебните програми. Обсъждаме т. нар. концепции за учебните програми. Работни групи подготвят учебните програми. В следващите месеци ще организираме дискусии с учителите по региони, които ще са по учебните предмети. Предстои откриването на близо 1000 STEМ центъра и тогава ще има дискусии с учителите, каза министър Вълчев. Той добави, че когато говорим за автономия, говорим и за учебните планове, като те са свързани с това колко задължителни часове да имаме. Най-чувствителен е недостигът на часовете ни по математика и природни науки.

Цялата тази дискусия ще доведе до пакет от промени в ЗПУО, обясни министър Красимир Вълчев.

Дискусията, която продължава, се организира от Министерството на образованието и науката (МОН) в заседателната зала в сградата на Ректората на Националната спортна академия „Васил Левски“ в София. В обсъждането участват експерти, директори, учители, представители на висши училища, на неправителствени организации и други.

/ТЙ/

В допълнение

Избиране на снимки

Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.

Изтегляне на снимки

Моля потвърдете изтеглянето на избраните снимката/ите

Потвърждение

Моля потвърдете купуването на избраната новина

Към 16:03 на 03.12.2025 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация