site.btaСпециална баржа ще насочва тестово водното течение към корабоплавателния път на река Дунав в района на остров Вардим


Изпълнителната агенция "Проучване и поддържане на река Дунав" (ИАППД) постави началото от днес на тестове, свързани с позиционирането на специално пригодена баржа, която да насочва водното течение към корабоплавателния път (фарватера) на река Дунав в района на остров Вардим - един от характерните плитки участъци в българския участък. Целта е да се установи дали така може да се поддържа фарватерът при ниско ниво, обясни за БТА изпълнителният директор на ИАППД в Русе Ивелин Занев.
Дейността се изпълнява по проект "FAIRway Danube II" с финансиране от Механизма за свързване на Европа (2021-2027) и с участието на партньори от Австрия, Унгария, Хърватия, Словакия и Румъния. Основната цел е да се изпробват иновативни, природосъобразни решения за поддържане на плавателния път при ниски води, които да допринесат за устойчивото управление на реката.
Занев обясни, че по време на ниски води, когато условията за корабоплаване се влошават, в района на критичния участък около остров Вардим ще бъдат позиционирани баржи - т. нар. адаптивни инфраструктурни елементи. Те ще бъдат стабилно закрепени извън фарватера и ще насочват по-голям обем вода към него, където скоростта на течението естествено ще се увеличава. Това ще доведе до по-малко натрупване на наноси и по-голяма дълбочина за корабоплаване. Подобно на опита в други дунавски страни баржите ще действат като "адаптивна инфраструктура" - временна, подвижна и съобразена с природните процеси.
През последните години климатичните промени водят до по-чести и по-продължителни периоди на ниски води. Това затруднява корабоплаването и изисква нови подходи за управление на реката.
Чрез тази пилотна дейност България ще тества неинвазивен и екологичен метод, който може да се прилага и в други участъци по Дунава. Тестовете при остров Вардим ще предоставят информация за ефективността на адаптивните инфраструктурни елементи и тяхната роля за модерно и устойчиво управление на водния път. Пилотната дейност ще се извършва в продължение на няколко години, като получените резултати ще бъдат анализирани с цел да се установи приложимостта им.
По данни на ИАППД нивото на река Дунав при Русе днес е три сантиметра спрямо условната кота "нула". Прогнозата за следващите два дни е то да се покачи с още седем сантиметра.
Занев каза още, че два прага затрудняват корабоплаването по реката в българския участък - при островите Вардим и Белене.
/ВД/
Потвърждение
Моля потвърдете купуването на избраната новина