site.btaПарламентът прие на второ четене промени в Кодекса за застраховане, част от тях са свързани с "Гражданска отговорност"

Парламентът прие на второ четене промени в Кодекса за застраховане, част от тях са свързани с "Гражданска отговорност"
Парламентът прие на второ четене промени в Кодекса за застраховане, част от тях са свързани с "Гражданска отговорност"
Снимка: Никола Узунов/БТА

Парламентът прие на второ четене промени в Кодекса за застраховане.

Договор за застраховка „Гражданска отговорност” е длъжно да сключи всяко лице, което притежава превозно средство, регистрирано на територията на България и не е спряно от движение. Това изискване не забранява и всяко друго лице, различно от собственика на превозното средство, да сключи застрахователния договор. Застраховка „Гражданска отговорност“ сключва и лице, което управлява превозно средство от трета държава при влизане на територията на страната ни, когато няма валидна за територията на България. Електрическите тротинетки занапред трябва също да имат „Гражданска отговорност“, предвиждат приетите изменения. 

Предвижда се удостоверенията за застрахователни претенции да се издават централизирано от Гаранционния фонд въз основа на данните за застрахователни претенции, съдържащи се в поддържания от него електронен регистър. В тази връзка са предвидени промени на системата "бонус-малус" – коригиране на застрахователната премия по задължителната застраховка "Гражданска отговорност" на автомобилистите в зависимост от предявените претенции. За целите на определяне на застрахователната премия по „Гражданска отговорност“ застрахователят приема и прилага правила за коригиране на застрахователната премия въз основа на предявените претенции за определен период от време (система „бонус-малус на застрахователя“). Правилата включват реда и начина за коригиране на застрахователната премия, условията и критериите, които застрахователят е определил, както и начина, по който използва удостоверенията за предявени застрахователни претенции при коригиране на премиите.

Парламентът прие, когато при коригиране на размера на застрахователната премия се използват удостоверения за предявени застрахователни претенции, застрахователят да не може да третира застрахования по дискриминационен начин, нито да увеличава необосновано премията му поради неговата националност или единствено въз основа на предходната му държава на пребиваване.

За целите на уреждането на претенция по автомобилно застраховане застрахователят, съответно застрахователният посредник, може да създаде и да съхранява копие на свидетелството за управление на моторно превозно средство на водач, участвал в пътнотранспортно произшествие, гласува НС.

Националното бюро на българските автомобилни застрахователи определя - при спазване на международните договори, по които е страна, и на актовете на органите на Съвета на бюрата -  единен образец на сертификата „Зелена карта”, както и формата, реда и условията за неговото издаване и използване. Сертификат „Зелена карта“ не се издава за трамваите и тролейбусите.

Местен застраховател, местен презастраховател и клон на застраховател и презастраховател от трета държава, получил лиценз по този кодекс, е длъжен да разполага с идентификационен код на правния субект, предвиждат промените.

Лицето уведомява Комисията за финансов надзор (КФН) за своя идентификационен код в 7-дневен срок от издаването му.

КФН отказва издаването на лиценз, когато е получила информация от Държавна агенция „Национална сигурност“, че застраховател от трета държава представлява опасност за националната сигурност на България.

 

/ТНП/

Потвърждение

Моля потвърдете купуването на избраната новина

Към 06:59 на 24.07.2025 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация