site.btaНяма решение за образователната структура, темата ще се подложи на обществено обсъждане, каза Красимир Вълчев

Няма решение за образователната структура, темата ще се подложи на обществено обсъждане, каза Красимир Вълчев
Няма решение за образователната структура, темата ще се подложи на обществено обсъждане, каза Красимир Вълчев
Комисия по образованието и науката проведе заседание в сградата на Народното събрание. На снимката: министърът на образованието Красимир Вълчев. Снимка: Милена Стойкова/БТА (БТ)

Преди девет години, когато беше избрана тази образователна структура, осми клас го отразяхме от основните училища и го прехвърлихме към гимназиите. Ако се вземе решение да се завършва основно образование в девети клас, това означава, че гимназиите остават средно на 60 процента с паралелките, които имат в момента. Моето мнение е, че те лесно могат да се върнат към структурата четири плюс четири плюс четири, но не могат да се адаптират към тригодишно гимназиално образование, каза министърът на образованието и науката Красимир Вълчев на заседанието на Комисията по образованието и науката в Народното събрание в отговор на въпрос на Ивайло Папов от парламентарната група на "Възраждане".

Ивайло Папов попита министър Вълчев,  ако се промени завършването на основно образование в осми или девети клас, как това ще се отрази на различните видове училища и на професионалните гимназии, и няма ли те да се обезкървят, как ще се отрази също и на езиковите гимназии.

Както писа БТА, Министерството на образованието и науката (МОН) организира на 26 юни дискусията "Образователната структура в системата на училищното образование", която се състоя в Националната спортна академия "Васил Левски". Минаха девет години от влизането в сила на Закона за предучилищното и училищното образование (ЗПУО), и това е достатъчно време да направим анализ на образователната структура. Основният въпрос е кога да се завършва основно образование. Факт е, че ние сме една от страните в света, в която най-рано се завършва основно образование - след седми клас, каза тогава пред журналисти министърът на образованието и науката Красимир Вълчев на дискусията "Образователната структура в системата на училищното образование". 

В момента нямаме решение и ще го подложим на обществено обсъждане, каза днес на заседанието на образователната комисия в парламента министър Вълчев. Той обясни, че за езиковите гимназии, за да се учат предмети на чужд език, трябва да има подготвителен клас и това е недостатъкът на структурата четири плюс четири плюс четири, и езиковите гимназии трябва да са на отделен режим. "Ако бъде взето решение за завършване след осми клас, в никакъв случай езиковите гимназии не трябва да бъдат лишавани от подготвителния клас", заяви министър Красимир Вълчев.  

Негативите за завършване на ранно основно образование са свързани с ранно психическо претоварване, рано караме децата да вземат важно решение - къде да учат след основно образование, а колкото това е по-рано, толкова повече те не са подготвени. Увеличаваме и сегрегацията, защото делим след седми клас учениците по образователните им резултати. Колкото по-рано се завършва основно образование, толкова повече общият обем на сегрегация е по-висок. Всички изследвания показват, че при деца с ниски резултати това оказва негативно влияние върху тях, обясни образователният министър. 

 

 

/ХК/

В допълнение

Избиране на снимки

Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.

Изтегляне на снимки

Моля потвърдете изтеглянето на избраните снимката/ите

Потвърждение

Моля потвърдете купуването на избраната новина

Към 12:03 на 03.07.2025 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация