site.btaМинистри, депутати, кметове и представители на бизнеса се събраха във Велико Търново за форума "Северна България - рестарт и постижими цели"

Министри, депутати, кметове и представители на бизнеса се събраха във Велико Търново за форума "Северна България - рестарт и постижими цели"
Министри, депутати, кметове и представители на бизнеса се събраха във Велико Търново за форума "Северна България - рестарт и постижими цели"
Снимка: кореспондент на БТА във Велико Търново Николай Венков

Министри, депутати, кметове и представители на бизнеса се събраха във Велико Търново за форума "Северна България - рестарт и постижими цели". На него се обсъдиха теми за развитието на региона, сред които бяха тези за автомагистрала "Хемус", санирането, инвестициите в общините.

Форумът се организира от медийната платформа "24 часа" и беше открит от издателя Венелина Гочева, която отбеляза, че развитието на Северна България от години е една от каузите на медията. Тя допълни, че рестартът на региона няма да стане с магия, а с малки стъпки.

Кметът на Велико Търново Даниел Панов, който освен домакин на настоящото издание на форума е и председател на Национално сдружение на общините в Република България (НСОРБ), каза, че се наблюдава засилен инвеститорски интерес към Северна България, но за да дойдат инвеститорите е нужна транспортна свързаност. Стотици пъти съм казвал колко важни са магистралите "Хемус" и Русе - Велико Търново за цяла Северна България, коментира Панов. Те са от съществено значение за икономиката и инвестициите, за повишаване на жизнения стандарт с новите работни места, за спасяването на човешките животи с по-добрата пътна безопасност. Магистралният пръстен, ЖП гарата и летището в Горна Оряховица носят огромна добавена стойност за целия регион, подчерта кметът на Велико Търново.

Вицепремиерът и министър на транспорта Гроздан Караджов говори по темата за разделението на Южна и Северна България, като коментира, че няма обяснение защо първата е по-развита от втората. Според него това задължава държавата и законодателите да изместят фокуса към северната част на страната, защото небалансираното развитие ще започне да дава много негативни резултати.

Според Караджов, обезлюдяването е първият проблем, водещ до много тежки последици. Има голям дисбаланс и той минава по билото на Стара планина, каза министърът. Срамота е през 21-ви век една природна даденост да бъде транспортно препятствие. Нямаме един тунел през Стара планина. "Витиня", особено през зимата, става трудно проходим проход, тоест можем да кажем, че днес няма читаво, бързо преминаване нито железопътно, нито пътно през планината. "Искърското дефиле" също е с много завои, минава се с много ниска скорост, не става за пътническо придвижване, коментира Караджов.

На форума транспортният министър обясни какви инфраструктурни мерки за развитието на Северна България предприема министерството, посочвайки че фокусът ще бъде върху три мощни стълба. Първият ще е коридор, който ни свързва с Гърция - пътят към Солун, защото там се очертава да е най-голямото пристанище в региона. Вторият ще е магистрала "Марица", като предстои свързването и на Търново с тунелно преминаване. Това вече е в плановете на министерството, за да се захрани Северна България с бързи железопътни връзки, обясни Караджов. Третият стълб ще е приоритизирането на железопътния транспорт заради все по-натоварените пътища.

Министърът на финансите Теменужка Петкова каза, че 1,6 млрд. лв. по инвестиционната програма отиват в общините. Отделно от тях, 750 млн. лв. са предвидени и от централния бюджет за регионалното министерство, с които да се придвижват важни инфраструктурни проекти. За довършването на важни проекти могат да се ползват и до 900 млн. лв. от Българската банка за развитие (ББР), поясни Петкова.

Към момента във финансовото министерство са постъпили писма от 264 общини, каза финансовият министър. Броят на проектите от 3066 вече е 3471 и стойността на предвидените проекти в инвестиционната програма от 7 милиарда е станала 8 милиарда лева. Петкова обясни, че ще се разчита на работата с ББР, с желанието да се използва пълния й капацитет. Оценката ни показва, че до края на септември ще бъде усвоен този ресурс от 900 млн. лева по бюджета на МРРБ, след което ще пристъпим към споразумение, каза Петкова. То ще е между финансовото министерство, регионалното, банката и съответната община. Правим всичко необходимо, така че българските общини да се развиват, защото това е от ключово значение, увери финансовият министър.

За присъединяването на България към еврозоната Петкова коментира, че това е един безспорен шанс за страната, който трябва да използваме максимално. Членството ще доведе до повече инвестиционен интерес към България, към общините, но за да бъде държавата ни атрактивна за инвеститорите, трябва да има адекватна инфраструктура. Затова Петкова обеща правителството да бъде коректен партньор на общините.

Министърът на регионалното развитие Иван Иванов увери присъстващите на форума, че Тол системата ще бъде напълно завършена през следващите месец-два, което ще осигури повече пари за пътища. Агенция пътна инфраструктура (АПИ) е готова с поръчка за поставянето на още над 300 камери за автоматични точки за мониторинг по автомагистралите и основните шосета, а освен тях ще има и още кантари. 

Министър Иванов коментира, че благодарение на компромиса на всички политически сили в това правителство държавата продължава да работи и да върви напред. Един от успехите е спасяването на над 2,5 млрд. за санирането по втория етап от Плана за възстановяване и устойчивост. Той съобщи, че след седмица се очаква да приключат преговорите с Европейската комисия и така ще се отпуснат общо 2,5 млрд. лв. за саниране до 2029 г. Иванов добави, че за да започне кандидатстването до края на годината, ще бъдат разработени критериите за него.

Като друг успех на сегашното правителство министърът посочи размразяването на инвестиционната програма за общинските проекти, като за наваксване на сериозното забавяне тази и другата седмица ще бъдат разплатени общо 200 млн. лв. Миналата година бяха разплатени 400 млн. лв. от над 1 млрд. и това натовари сегашния бюджет, припомни министърът на регионалното развитие. Кметовете на общините Видин, Враца, Монтана, Плевен, Ловеч, Габрово, Велико Търново, Русе, Търговище, Разград, Силистра, Шумен, Варна и Добрич са подали 925 проекта за общо над 2,2 млрд. лв., като до 30 май са направени трансфери към тях за 210 млн. лв. Още веднъж апелирам кметовете да си преразгледат проектите, ако няма приоритетни да ги сменят с такива за ВиК мрежата, защото безводието чука на вратата, предупреди министърът.

Според Иванов, инфраструктурата в Северна България е загубила много във времето. Липсват магистрали, нямаме път към Европа заради липсата на "Хемус" и "Русе - Велико Търново", затова още в първите дни рестартирахме "Хемус", обясни министърът, като даде и подробности по кои пътни артерии се работи.

Участие в срещата взеха и кметовете, които запознаха министрите с проблемите на своите населени места.

Сред присъстващите в Голяма зала на Община Велико Търново имаше и представители на различни местни институции.

/ИЦ/

Потвърждение

Моля потвърдете купуването на избраната новина

Към 00:11 на 25.06.2025 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация