site.btaБългарска асоциация на туристическите агенции: Лято 2025

Българска асоциация на туристическите агенции: Лято 2025
Българска асоциация на туристическите агенции: Лято 2025
Председателят на Българската асоциация на туристическите агенции Одисей Спасов. Снимка: Личен архив

Председателят на Българската асоциация на туристическите агенции (БАТА) Одисей Спасов изрази в интервю за БТА надежда за силен летен сезон.

"Надявам се да е силен летният сезон, въпреки ниския бюджет на Министерството на туризма за реклама. Може би ще трябва да мине време - пое една-две години, за да може по-голям брой туристи да разберат за нашата страна", посочи Спасов.

Той смята, че след присъединяването на страната към Шенген е очаквано да има повече туристи. Ще има лек ръст, но няма да е това, което може би трябва да е при свободно преминаващи стоки и пътници, изтъкна Спасов и отново напомни за ролята на рекламата в процеса на привличане на туристи и необходимостта от увеличаването на средствата за нея. Освен това, според него, парите за реклама би трябвало да са разпределени по различен начин - част от тях да са за имиджова реклама на България като туристическа дестинация, а друга - за продуктова реклама за конкретните региони и забележителности на страната.

Председателят на БАТА не се ангажира с конкретни данни за ръста на посещенията и приходите от туризма това лято, но изрази съжаление, че всяка година хотелиерите по морето не са активни в привличането на българските туристи, а основно са обърнати към чуждестранните гости.

Проблемите според Спасов са свързани и с концесиите на плажовете, и високите според него цени на плажните принадлежности, както и с паркирането на автомобилите по Българското Черноморие. Ако трябва да изчислим на ден цената на чадър и шезлонг, както и таксата за паркиране за 24 часа, сумата на ден достига до около 60 - 70 лева, посочи Спасов. Той даде пример със 7-дневна почивка на морето у нас в хотел пет звезди с ол инклузив, която на човек достига примерно 1500 лева, докато в Турция, с включен самолетен трансфер, при същите условия за настаняване и изхранване, цената е същата. Според него това е сред причините за отлива на сънародниците ни от българските морски хотели и той изтъкна необходимостта от балансиране на цените. Единствено по време на ковид картината изглеждаше различно, когато хотелиерите обръщаха голямо внимание на българските туроператори и във фокуса им беше българският турист, коментира експертът, като посочи, че почивките на българите в родните курорти са огромен потенциал за хотелиерите у нас.

Летните почивки на българите са средно между пет и десет дни, а уикенд пътуванията до морето са основно на хора, които са от близките на Българското Черноморие дестинации, каза Спасов.

Според него основен двигател на растежа за летния сезон ще са пазарите Румъния и Германия, като за Румъния резултатите са видими още от април и началото на май.

Според Спасов е необходимо да се промени политиката на Министерството на туризма по отношение на участието на представителите на бизнеса на големите туристически изложения. Нашите щандове стават все по-добри, но там е представена основно администрация - общини, министерство, а броят на туроператорите е ограничен, каза председателят на БАТА. Той посочи, че би могла да се приложи практиката на Турция, където държавата покрива на туристическите агенции определени разходи за участия в изложенията, предоставя им рекламни материали на националния туристически продукт, срещу което изисква отчет за пристигналите туристи от съответната страна, като при неизпълнение на условията се преустановява финансирането.  

Кадровият проблем ще продължи да е основен и това лято за бранша, смята Спасов. Държавата не произвежда кадри, а политиката в тази област във всички браншове изцяло е сгрешена, коментира той и допълни, че доскоро е нямало професия "туроператор", а сега и в гимназиите, и в университетите се учи от всичко в туризма по малко, а стажовете често са формални. За жалост в момента едва 20 процента има връзка между теорията и практиката в туризма, коментира експертът.

БТА представя поредица от прогнози на браншови организации за предстоящия летен сезон в България в периода до 1 юни, когато в деня след откриването на сезона Агенцията организира седмото издание на форума си "БГ Туризъм" в Поморие.

/ВЙ/

Потвърждение

Моля потвърдете купуването на избраната новина

Към 01:30 на 15.05.2025 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация