site.bta45 ученици разгръщат личния си потенциал с помощта на 45 индивидуални ментори в доброволческата програма ABLEMentor
BOBSTH 14:16:01 06-06-2019
AM1414BO.002
доброволческа програма - ученици - обучение
45 ученици разгръщат личния си потенциал
с помощта на 45 индивидуални ментори
в доброволческата програма ABLEMentor
София, 6 юни /Екатерина Панова, БТА/
45 ученици разгръщат личния си потенциал с помощта на 45 индивидуални ментори в доброволческата програма ABLEMentor. Програмата се реализира за 11 сезон в София. Три месеца екипите от ученик и ментор работят по идеите, които младежите искат да реализират. Участието е напълно безплатно за учениците. Менторите, лекторите и още около 30 души екип от програма също работят безвъзмездно. Участниците преминават през три обучения - целеполагане, кариерно ориентиране и презентационни умения, които са изключително полезен инструмент както за учениците, така и за менторите. Най-вълнуващи обаче са средносрочното и финалното събитие, на които всеки екип представя пред останалите идеята, по която работи, стъпките, които е изминал и които предстоят, предизвикателствата, с които се е срещнал и уроците, които е научил. Получават ценна обратна връзка, съвети и вдъхновение от останалите участници.
Но нека започнем от начало. Преди три месеца случайно в социалните мрежи попаднах на обява за ментори. Бях чувала за подобни програми в чужбина, но не знаех, че има и у нас. Привлече ме идеята да отделя време за един ученик, който има нужда от подкрепа в личното си търсене накъде да поеме след завършване на училище. Кандидатствах. И зачаках. В това време ученици и ментори също са кандидатствали, попълвали са въпросници и са изпратили биографии, а екипът на програмата е разгледал постъпилите заявки. Процесът на свързване на ученик с най-подходящия за него ментор е труден, обяснява Николай Николов от ABLEMentor, който е единственият служител на заплата в организацията. "Правим кратки събеседвания с менторите, за да разберем повече за интересите им. На базата на информацията от профила на всеки ученик, профила на всеки ментор, събеседванията, биографиите, четем много, събираме се един уикенд и свързваме", разказва той. Почти в 90 процента от случаите това свързване се оказва успешно - ученик и ментор се сработват добре.
Така се случи и с нашия екип. На откриващото събитие се запознах с Димитър Марков - ученик в 11 клас на Националната търговско-банкова гимназия. Митко иска да подобрява психологичната среда в училище. Бях впечатлена от дълбоките теми, които го вълнуват и ентусиазмът да подобрява средата около себе си. Разговорът с него тръгна леко още при първата среща. Всяка седмица обсъждахме идеята му, набелязвахме стъпки и възможни варианти. Учех се от него и се вдъхновявах. За пореден път се убеждавах каква огромна роля има дори най-малката подкрепа. Един отделен час за разговор, едно "Браво!", "Можеш!", "Ще стане!" - могат да влеят сили за цял маратон. Дори само кроткото търпеливото изслушване е способно да вдъхне увереност у младия човек.
Програмата дава именно това на учениците, казва и Николай - дава им силата да направят нещо сами. За съжаление, училището не дава това. Затова фокусът на ABLEMentor е върху ученици от 10-11 клас. "Това е моментът, в който е добре да стане това превключване и самите ученици да разберат, че са способни да правят неща, имат достатъчно знания, просто им трябва малко увереност и подкрепа, която менторът дава. Това е силата - да имаш до себе си човек с опит, който да ти даде тази увереност", подчертава Николай. Според него най-важната функция на ментора е да подкрепи ученика и да му даде увереност да направи нещата, които иска. Учениците понякога споделят много лични неща, които не споделят с родители или приятели. Менторът е една по-различна фигура, която хем има опит и респект, хем има приятелска нагласа, може да ти помогне и да ти даде съвет, казва Николай. Едно момиче в Шумен например за първи път прочете поезията си пред нас, до този момент не я беше споделила с никой, допълва той.
Менторите в програмата са професионалисти в различни области, с различни интереси - бизнес, социални дейности, дизайн, образование, журналистика, предприемачество и др. Но това, което ги обединява, според Николай, е загрижеността им за другите, желанието да направят промяната в средата, в която живеят. Това по думите му обединява и учениците, и целия екип.
Идеите
Проектите, по които избират да работят учениците, са в три основни направления - личностно развитие, социален проект или бизнес идея. Който и път да изберат обаче, неизбежно всеки от тях развива личните си умения, научава много нови неща, среща се с ценни хора, трупа полезен опит. Някои от идеите са свързани със създаването на песни, филми, изложби, модни линии, книги, благотворителни инициативи, откриването на най-подходящата професия или пък усвояване на конкретно умение. В предишни сезони една от ученичките - Стефани Митова създава параборд - устройство, което помага на хора с увреждания да усетят какво е да караш скейтборд. Друго момиче - Ния Велкова пък създава първата си песен "Носиш го и ти", записана в звукозаписното студио на нейния ментор Панчо Карамански, който е незрящ.
Част от проектите в този сезон включват създаване на сайт за астрономия, анимационна българска принцеса, бизнес-план за създаване на мебелна къща, бизнес-план за уютно заведение за среща с приятели, късометражен филм за това какво е да учиш в чужбина, арт работилница за деца, грижа за животните в зоопарка, театрално представление, кариерно ориентиране и много други.
Връзката ментор - ученик
през погледа на три от екипите
"Няколко цвята любов"
Менторът е капчиците вода, които са нужни на цветето, за да разцъфне, казва Микаела Хаджиева на 17 години от Смолян. И Микаела разцъфва. С помощта на своя ментор тя сбъдва най-голямата си мечта - да издаде първата си стихосбирка "Няколко цвята любов" и да организира представянето й в Смолян и в София.
"Винаги търся пътища, водещи към развитие, и ABLEMentor беше точно това, което търсех. Най-много ми харесва възможността да работя по свой проект с помощта на своя ментор - човекът, който е с повече опит и винаги ми дава пълноценни съвети, но не забравя да отбележи, че имам свободата да реша дали да ги послушам. По време на програмата развих уменията си да говоря пред публика, да презентирам и да приоритизирам", разказва младата поетеса. Работата в тези три месеца са й помогнали да разбере повече за себе си, но заедно с това и да усвои някои бизнес умения, като да продава книгите си. Проектът е и социален, защото както казва Микаела - стихосбирката и събитията по представянето й са с послание към хората - да провокира човешкото съзнание да помисли над различните "цветове" на любовта и това, че ние сами я създаваме.
От малка Микаела мечтае да издаде своя книга и тази нейна мечта вече е факт, разказва менторът й Десислава Манова-Георгиева, мениджър на немска инженерна компания. "Моята задача беше да й помогна да представи по различен начин своята стихосбирка. Планирахме и организирахме кампания във Фейсбук и две специални събития - в Смолян и в София", обясни Десислава. Тя се включва в програмата, водена от желанието си да помага на младите хора да сбъдват мечтите си и да вървят смело напред. Според нея менторът е човекът, който дава криле, още доза вдъхновение и много важна подкрепа, както и усещане за сигурност, че вървиш в правилната посока. Най-ценните умения, които тя самата е развила по време на програмата, са търпението и приемането на другата гледна точка. Припомних си какво дава младостта и колко истинска, неподправена и безкористна любов носим в сърцето си в началото на своя осъзнат жизнен път, казва още Десислава.
"Тенис Талант"
Програмата ABLEMentor е голямо вдъхновение, казва Владислав Каражов на 17 години, ученик в Националната търговско-банкова гимназия в София. "Най-много ми харесва средата, в която попадаш. Събират се много млади хора с цели и идеи, но без много голям опит, и ментори с опит, които помагат за реализирането на идеите. Харесва ми, че всички сме обединени от желанието да се развиваме и това е изключително полезно за всички участници в програмата - ментори, ученици, организатори", разказва той.
С помощта на ментора си младият тенисист работи по създаването на видео-канал "Тенис Талант" в интернет. В рамките на 5 минути той ще дава полезни съвети за трениращите тенис на корт. Следваща цел е да направи своя линия тенис-екипировка. В рамките на менторската програма Владислав е научил как да създава видео съдържание на по-добро ниво и как да "превежда" специфична материя на достъпен език.
Научих още да разписвам всяка мисъл и нова идея, да подреждам и организирам времето и ресурсите си приоритетно, споделя Владислав. "Научих, че наистина има хора, които в днешни дни могат да дават изключително много стойност безплатно, като нямат никакви задни мисли в главата си. Това, което правят, е много благородно. Аз се уча на всичко от тях и най-вече поддържам ценностната си система. Битовизмите, в които всички изпадаме, понякога успяват да променят ценностите на хората. Благодарение на хората в програмата имам повод да се замисля над живота и незначителните "проблеми", които ме заобикалят", казва младият тенисист.
"Преди 3 месеца щях да кажа, че менторът е човек, който те напътства и учи на нещата в дадена област, само че за разлика от треньора, той е постигнал това, към което ти се стремиш. Висша форма на треньор. Сега ще кажа, че менторът е част от мен, той е като втори баща и най-добър приятел. Всичко, което съм постигнал по проекта си, е благодарение на него. Менторът е необходимост", смята Владислав.
Неговият ментор е Георги Хайдутов, експерт по управление на бизнес процеси и проекти."Исках да участвам в даването на тласък за старт на нещо, което ще даде увереност на млад човек. Вярвам, че резултатите от всяко безвъзмездно участие и помощ са много по-истински и трайни", разказва той. Според него съвременността предоставя огромни възможности на младите хора, но именно големият избор понякога пречи за стартиране на нещо смислено. По време на програмата той открива за себе си, че има същите очаквания както учениците и че се радва на същите неща като тях. Много му харесва позитивната нагласа на всички участници. Според Георги менторът е преди всичко приятел.
Личен екскурзовод
"Имам една мечта - да стана екскурзовод, ама добър екскурзовод. Ако не беше ABLEMentor, нямаше да тръгна да изпълнявам първите стъпки", казва Явор Стоянов на 18 години, който преди дни завърши 32 СУИЧЕ "Св. Климент Охридски" в София. Идеята му е да организира персонализирани екскурзии - клиентите да казват какво искат, какво харесват, а той да изготвя индивидуална програма и да организира цялото преживяване на туристите.
"Моята идея е да си отдам цялото време и внимание на тези хора по време на техния престой и да са наясно, че ако трябва и през нощта да ме вдигнат, аз ще дойда и ще помогна. Наложи ли се, аз съм там за тях в тази държава. Те са мои гости и по време на техния престой аз съм човек, на който могат да се обадят за всичко. За мен това е много по-специална и по-лична услуга от тази, която се предлага в момента", разказва той. Явор иска да бъде покрай хора, да им бъде полезен. Искам да има принос и да се вижда, тези хора да си изкарат яко, допълва той.
Всичко започва от едно пътуване по програма "Еразъм +" преди година, което го разчупва. "За първи път видях, че използвам английския без да имам проблем, че хората разбират какво им казвам. Това много ми помогна. Разбрах, че ми се пътува и хората са нещото, което ме зарежда", посочва той. Тогава представя българското културно наследство и вижда, че се справя много добре. "Искам да съхранявам и популяризирам български занаяти, да правя фестивали, сбирки, да събирам хора заедно. И това да е около българското. А следващото ниво е - около балканското", обяснява плановете си той.
Записва се в ABLEMentor по препоръка на приятел. Най-много му харесва, че програмата предоставя възможност да се свързва с най-различни хора. Тя е набор от супер много кадри - и деца, и ментори, към които може да се обърнеш за помощ, за нещо, което ти не разбираш, а те разбират, може да се обърнеш към професионалисти, казва той. "Другото най-яко нещо е, че всичко това става на доброволчески принцип. Не е яко, защото на мен просто ми излиза евтино, а това, че когато е на доброволчески принцип, хората дават най-много от себе си", смята Явор. За тези три месеца той научава, че трябва да подобри начина, по който пише имейли. "Разбрах за себе си, че има много да уча. Най-голямата тънкост в това, с което искам да се занимавам, са отношенията между хората и тези умения ще ми трябват не само в работата, а и в живота", отбелязва той.
"Много ми пука за някои неща, за които реално не трябва чак толкова да ми пука. Това е в онази част, която трябва да науча - че някои неща не трябва да ги взимам толкова присърце, че животът не свършва тогава. В мен има някакъв перфекционизъм, който аз не искам. Аз не искам нещата да са перфектни, само искам да са изпипани", споделя той. Професията на екскурзовод според него е такава, че никога не може да се изчерпа. "Никога не може да си най-добрият, защото не може да знаеш всичко, а това ще продължава да ме амбицира да го правя все повече и повече - и да знам повече, и да мога повече. А ако мога и да изкарвам пари от това, би било готино", обяснява Явор. Най-полезното от работата с ментора му е това, че тя не изземва неговите функции. "Оставя ме да се оправям сам до там, докъдето вижда, че мога. В момента, в който кажа "Помощ", веднага идва да бутне едно рамо. Нейната роля е да ми помага с каквото може и тя го прави безпрецедентно. Имам супер як ментор", разказва той.
"Явор иска да стане най-готиният екскурзовод на свободна практика, да води малки групи из Балканите, на няколко различни езика, като им организира персонализирани преживявания. Така че аз го подкрепям да предприеме първите стъпки в тази насока като си разработи стратегия и план как и кога това ще стане, да създаде контакти и в процеса да разбере дали наистина това иска", разказва неговият ментор - Елена Радева, преподавател по мениджмънт и участник в няколко сезона на ABLEMentor.
"Харесва ми възможността да подкрепя един ученик в работата по една негова мечта за професионална реализация, да споделям знания и умения, както и да общувам с останалите страхотни ментори", споделя Елена. В живота си тя е имала късмета да има няколко неформални ментори, които са й дали безценна опит и подкрепа. "Единият е моят баща, който винаги се е държал с мен повече като ментор, отколкото като родител - никога не се е налагал, винаги ми е задавал повече въпроси, отколкото да ми е давал готови отговори, подкрепял ме е във всичко - дори в 10-ти клас ми позволи да стана частна ученичка, защото ми беше скучно в гимназията и цяла година ходих на интензивен курс по английски език, машинопис и стенография", споделя тя.
"Чрез програмата ABLEMentor аз имам възможността да стана "формален" ментор на ученик, защото вярвам, че подобна връзка е от изключителна важност за всеки млад човек", отбелязва тя. За работата с Явор разказва, че е имала притеснение той да не я възприеме като "втори родителски контрол". "Трудно ми е да не си налагам моето мнение, да не се държа като "аз знам всичко, имам много опит, нека ти кажа как се прави". Така че работя над това и научих, че мога и да слушам без да се налагам. Научих, че най-ценното е да подкрепям Явор най-вече със съвети и насоки, контакти, да му давам обратна връзка и да съм на разположение винаги, когато има нужда от мен", споделя Елена. Менторската връзка е приятелство за цял живот, категорична е тя.
На 8 юни е финалното събитие, на което
екипите ще представят проектите си
и ще разкажат какво са научили
Тази събота - 8 юни, е финалното събитие, на което екипите ще представят проектите си и ще разкажат какво са научили. Как ще се развият идеите, какви следващи стъпки ще направят младите хора и дали менторската връзка ще остане приятелство за цял живот - само времето и личната ангажираност ще покажат. За мен участието в програмата остава едно безценно вълнуващо преживяване - надграждане на себе си, среща с вдъхновяващи млади хора и стойностни ментори. Презареждане на вярата в човечността и в чистия порив да си полезен.
ABLEMentor е програма за индивидуално менторство, създадена през 2013 г. от група приятели, обединени от членството си в сдружение Асоциация на българските лидери и предприемачи /ABLE/. Инициативата е разработена като инструмент за справяне с няколко недостига в българското образование - недостатъчно кариерно и академично ориентиране в горните гимназиални класове, липса на увереност сред завършващите, недостиг на базови умения за планиране, комуникация, работа в екип, спазване на срокове и др. До момента през програмата са преминали над 1000 души - ученици и ментори. Организирана е в 12 града досега - София, Благоевград, Варна, Бургас, Русе, Казанлък, Шумен, Дупница, Пазарджик, Враца, Габрово, Стара Загора. Екипът е отворен за хора, които имат желание и готовност безвъзмездно да реализират сезон в градове извън столицата.
/АМ/
Потвърждение
Моля потвърдете купуването на избраната новина