site.btaОБНОВЕНА Парламентът прие на първо четене забрана на рекламата на хазартни игри в медиите

Парламентът прие на първо четене забрана на рекламата на хазартни игри в медиите
Парламентът прие на първо четене забрана на рекламата на хазартни игри в медиите
Снимка: Владимир Шоков, БТА

Парламентът прие единодушно на първо четене промени в Закона за хазарта, с които се забранява рекламата на хазартни игри в медиите. Промените са внесени от Теменужка Петкова (ГЕРБ-СДС) и Йордан Цонев (ДПС) и бяха подкрепени от 186 народни представители от всички парламентарни групи. 

С измененията се забранява рекламата на хазартни игри в радио- и телевизионни програми, в печатни произведения и електронни медии, включително електронни сайтове, както и на обществени места, включително фасади на сгради. Разрешава се реклама по билбордове и то далеч от училища, върху фасада на обект за организиране на хазартни игри, върху спортна екипировка, спортни съоръжения, спортни зали, стадиони и басейни, материали или продукти на спортни федерации, клубове и сдружения и организации.

Законопроектът предвижда забрана за достъп до интернет страници, чрез които се организира незаконен хазарт и плащания към такива страници.

Предвидено е още хазартни зали да има само в населени места с над 5000 жители, като се предлага тази разпоредба да влезе в сила след три години. С измененията се въвеждат повишени изисквания за наличие на инвестиции от страна на организаторите на игри с игрални автомати.  

Предвидено е 50% от вноската на хазартните оператори за социална отговорност да бъде за Министерството на здравеопазването, като парите ще се използват за лечение на зависимости от хазарт.

Срокът за предложения между първо и второ четене на законопроекта беше съкратен на три дни. 

Председателят на Комисията по бюджет и финанси и съвносител на измененията Йордан Цонев посочи, че законопроектът е консенсусен. Той съобщи, че са говорили с колегите от ГЕРБ и ще бъде свикано извънредно заседание на парламента във вторник за разглеждане на второ четене на измененията в Закона за хазарта. 

В хода на дебата от „Продължаваме промяната-Демократична България“ (ПП-ДБ), „Възраждане“, „БСП за България“ и „Има такъв народ“ (ИТН) прозвучаха обвинения, че измененията се предлагат предизборно и че са популистки. 

Цончо Ганев („Възраждане“) коментира, че ще забранят електронната реклама, но ще дадат възможност за билбордове под път и над път. Той изрази притеснение от кризисното вкарване в последния ден на такъв законопроект, само за да се отчете, че нещо се прави. Ганев посочи, че преди Нова година са внесли законопроект за прекратяване на възможността да се рекламира хазарт, но четири месеца не е влязъл в комисия.

Йордан Караджов (ИТН) изрази позитивно отношение към ограниченията на хазарта, не само на рекламата, а и на раздаването на виртуални пари под формата на бонуси. Той обаче допусна, че законът може да бъде използван малко като бухалка в предизборната борба. Той призова и машинките в казината да бъдат регистрирани към Националната агенция по приходите (НАП).  

Божидар Божанов (ПП-ДБ) коментира, че забраната за рекламата е правилна мярка, но далеч не е единствената. Смятаме да предложим между първо и второ четене да предвидим ограничения за определени рискови групи да участват в хазартни игри, например лица на социални помощи, с възбрани, с предсрочно изискуеми кредити, каза той и припомни, че има регистър, в който хората доброволно се вписват за възбрана от хазартни игри. Аз съм „за“ това да вържем машинките, няма пречка пред това, но трябва да предвидим съответния срок за интеграция, добави той. 

Румен Гечев („БСП за България“) посочи, че този сектор не носи нищо добро на нито една национална икономика, не създава никакъв БВП, защото само преразпределя средства. Сега това предложение трябва да бъде подкрепено, но не е ли повече от странно, че това става в последния ден, даже ще свикваме и извънредно заседание на парламента, за да се занимаваме с хазарта във вторник, коментира той. Идва Великден, идват избори, избирателите трябва да бъдат почерпени с бонбони, добави Гечев. 

Кристина Мутафчиева  (ПП-ДБ) предложи отстоянието на билбордове с реклами на хазартни игри да бъде на минимум 300 метра от училище, а в момента се предлага да е на 100 метра. 

Станислав Богдански (ИТН) поиска билбордовете да са на отстояние 500 метра от училища и от университети, както и ограничението за игрални зали да важи за населени места с под 10 хиляди души. 

Иван Ченчев („БСП за България“) посочи, че в България рекламата на хазарт е забранена, но хазартните фирми и букмейкъри се възползват от една вратичка в закона, която позволява да се рекламират бонуси. Можем да направим такова предложение да се забрани рекламата на бонусите, ако не сте забелязали по телевизията какво точно се рекламира, добави той. 

 

/ВД/

news.modal.header

news.modal.text

Към 21:55 на 06.05.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация