site.btaНад 24 000 деца със специални образователни потребности са приобщени в детските градини и училищата, каза Грета Ганчева от МОН

Над 24 000 деца със специални образователни потребности са приобщени в детските градини и училищата, каза Грета Ганчева от МОН
Над 24 000 деца със специални образователни потребности са приобщени в детските градини и училищата, каза Грета Ганчева от МОН
Пресфото-БТА, снимки: Минко Чернев

Малко над 24 000 деца със специални образователни потребности са приобщени в детските градини и училищата ни. Имаме и малко над 5000 ресурсни специалисти, които подпомагат системата на предучилищното и училищното образование, каза Грета Ганчева - директор на Дирекцията "Приобщаващо образование" в Министерството на образованието и науката, на европейската конференция "Ресурсните учители и специалните образователни потребности в приобщаващото образование".

Форумът се организира от Регионалния център за подкрепа на процеса на приобщаващото образование в София-град и от Националната асоциация на ресурсните учители.

Много ми се иска в бъдеще да можем да увеличим броя на ресурсните учители, да бъдат малко повече в институциите в предучилищното и училищното образование, за да могат учителите да бъдат по-спокойни и да могат да осигуряват най-доброто образование за децата. Всички знаем, че адаптирането на учебното съдържание за някои деца и ученици е изключително труден процес, и заради това се налагат много квалификационни дейности за учителите, заяви Грета Ганчева. 

По думите й, когато през 2006 г. са се създавали ресурсните центрове, сега регионални центрове, не се е знаело колко ще е ключова и водеща ролята на ресурсния учител и на ресурсния специалист в системата на образованието. "Вече сме наясно след тези 16-17 години, че ресурсният учител и специалист са ключови специалисти в процеса на приобщаващото образование, и че неговата роля е изключително важна и отговорна. Той е стожерът на екипа, който може да подкрепи детето, за да се включи то успешно в образователния процес и в живота на образователната институция, защото не е важно само обучението, но е важно и това - детето да се чувства добре в общобразователната среда", каза Грета Ганчева.

Тя подчерта, че специалистите в регионалните центрове са еталонът, по който се равнява системата на приобщаващото образование, като те създават правилата за работа. 

На форума д-р Калоян Дамянов - директор на Регионалния център за подкрепа на процеса на приобщаващото образование в София-град, отбеляза, че вече седем години имаме държавен образователен стандарт за приобщаващото образование. Имаме и децентрализация на ресурсните учители - едни от тях са в детските градини, други са в училищата, има и работещи в Центровете за подкрепа на личностното развитие. Това показва, че вече имаме голяма палитра от специалисти за приобщаващото образование, но имаме и много въпроси, свързани с това от кога да се започне с ресурсното подпомагане на деца и ученици, каза Дамянов.

/РБ/

В допълнение

news.modal.header

news.modal.text

Към 00:28 на 31.03.2023 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация