site.btaОлимпиадите разширяват общността на мислещите млади хора у нас, казва директорът на ППМГ „Акад. Никола Обрешков“ в Бургас Милена Андонова

Олимпиадите разширяват общността на мислещите млади хора у нас, казва директорът на ППМГ „Акад. Никола Обрешков“ в Бургас Милена Андонова
Олимпиадите разширяват общността на мислещите млади хора у нас, казва директорът на ППМГ „Акад. Никола Обрешков“ в Бургас Милена Андонова
Директорът на Профилирана природоматематическа гимназия (ППМГ) „Акад. Никола Обрешков" град Бургас - Милена Андонова подкрепя кампанията „Участвай! Олимпиадата е за всички". Снимка: Христо Стефанов/БТА

„За мен е изключително важно учениците да участват в олимпиади и състезания, защото те дават шанс на всяко дете да открие собствените си способности и интереси“, казва Милена Андонова, директор на Профилираната природоматематическа гимназия (ППМГ) „Акад. Никола Обрешков“ в Бургас, която ръководи институцията с 54-годишна история от 2023 година. В интервю за БТА по повод участието на училището в инициативата на Министерството на образованието и науката (МОН) и Сдружението на олимпийските отбори по природни науки (СООПН) „Участвай! Олимпиадата е за всички“ тя говори за традициите на гимназията, за многобройните успехи на възпитаниците ѝ, за ролята на учителите и за това как първият кръг на този тип състезания може да промени пътя на едно дете.

Защо науката и критичното мислене са толкова важни

По думите на Андонова олимпиадите са „поле за израстване, за смелост и за стремеж към знание“. Те формират устойчивост, трудолюбие и дисциплина, а успехите носят мотивация, самочувствие и ясна самооценка. Колкото повече ученици участват, „толкова по-широка и мотивирана става общността на мислещите млади хора в България“. Според директорката това е инвестиция както в бъдещето на децата, така и в развитието на образователната система.

Научната грамотност, казва тя, е ключът към бъдещето на младите хора. Днешните професии и онези, които ще се появят утре, стъпват върху умения да разбираш данни, алгоритми, природни процеси, цифрови технологии. Това не се учи за един ден. То се развива постепенно — чрез много труд и постоянство, но и със смелост да опиташ, да премериш знания в състезание, олимпиада. „В олимпиада учениците имат възможност да преживеят науката като приключение, а не като задължение. Когато детето постига успехи, това изгражда увереност и желание за учене, а това е по-важно от който и да е медал“, допълва Андонова.

Поредица от успехи и как се насърчават учениците да участват

Голяма част от учениците на ППМГ имат опит от състезания и олимпиади, но училището целенасочено разширява интересите им и извън математиката. Всяка година се провеждат първи кръгове по всички ключови дисциплини – български език и литература, английски, руски език, математика, лингвистика, информатика, ИТ, биология, химия, физика, астрономия, история, география, философия и техническо чертане. Това многообразие Андонова посочва като една от основните сили на ППМГ „Акад. Никола Обрешков“. През учебната 2024/2025 година над 70 ученици на гимназията са достигнали до Национален кръг на олимпиадите по различни дисциплини. На това ниво се излъчват лауреати и се формират разширените национални отбори. Тази бройка е постижение, с което училището „с право се гордее“ и вече девет години на тържествена церемония Училищното настоятелство награждава тези ученици и техните учители. 

Сред отличените общо 87 възпитаници тази година са изключителни млади таланти като участниците в национални отбори: Стоян Балтов, Ангел Христов, Ванеса Калинкова, Петко Лазаров, Йордан Тодоров, както и такива, класирани в национални кръгове по няколко дисциплини като седмокласникът Божидар Тодоров с четири предмета, а деветокласникът Иван Стоянов –  с три. Други единадесет възпитаници са успели да достигнат това ниво по два предмета. 

За постигането на тези резултати гимназията традиционно работи по Националната програма „Ученически олимпиади и състезания“, модул „Осигуряване на обучение на талантливи ученици“, като тази година по нея са сформирани 40 групи за допълнителна подготовка. Тази подготовка не би била възможна без образователните стожери, както Андонова определя своите колеги учители в ППМГ – онези, които мотивират, подкрепят и учат децата с любов и отдаденост. 

Учителите – ядрото на вдъхновението

„Учителите в ППМГ са в сърцевината на онова вдъхновение, за което говори кампанията „Участвай! Олимпиадата е за всички“, казва директорката. По думите ѝ те превръщат сложните научни идеи в достъпни и увлекателни истории, запалват любопитство и изграждат уважение към знанието. Учителите насърчават учениците да задават въпроси, да мислят критично и да виждат науката като път към разбиране на света.

Подготовката често надхвърля учебната програма – клубове, практически задачи, разширени теми и състезателни проблеми. Училището създава атмосфера на сътрудничество, в която по-големите ученици помагат на по-малките. С подкрепата на Училищното настоятелство в подготовката се включват и външни лектори – доказани професионалисти в областта на математиката. „Учителите вдъхновяват чрез личен пример“, подчертава Андонова.

Как да се върне ентусиазмът в общини с намалено участие

Всичко е възможно с общи усилия, като за целта училища, учители, родители, Общини и партньорски организации трябва да работят заедно. Андонова дава пример с инициативата между гимназията и ОУ „Христо Ботев“ в с. Маринка, където ученици-доброволци на ППМГ са ментори на по-малки деца. Макар и да е в своето начало, инициативата вече има видим ефект – „децата от Маринка с огромна радост посрещат своите ментори“.

Андонова подчертава и значението на ранното откриване на таланти чрез работилници, клубове, съботни академии и онлайн сесии. Като изключително полезни тя откроява програмата на МОН „Бъдеще за таланти“, насочена към подготовка на мотивирани учители, както и подкрепата на местните власти. Пример за това е програмата на Община Бургас „Бургаски деца“, която подкрепя финансово изявени ученици. На национално ниво такава е и програмата EXPLORER на INSAIT и Факултета по математика и информатика на Софийски университет „Св. Климент Охридски“, по която тази година стипендиант е Ванеса Калинкова – възпитаничка на гимназията.

Първата крачка 

„Първият кръг е мястото, където всичко започва“, казва Милена Андонова. Този начален кръг дава възможност на учениците да изпробват знанията си в спокойна и позната среда и да усетят тръпката от научното предизвикателство. Форматът често предлага нестандартни, любопитни и забавни задачи, особено за по-малките, които разпалват интерес и показват, че науката е нещо много повече от учебник. За много от най-успелите олимпийци именно този момент е бил решаващият, отбелязва тя.

За да бъдат родителите партньори в процеса, училището трябва ясно да покаже, че олимпиадата е възможност и преживяване, което развива у децата умения, които могат да са им полезни във всяка сфера – в гимназията, университета и бъдещата професия. „Децата не рискуват нищо. Дори да не стигнат напред, печелят опит, по-добро разбиране на предмета и мотивация да се развиват“, казва тя.

Нейното послание към директорите в страната, които все още не провеждат първи кръг, е да направят тази стъпка. Според нея това е „огромен жест към учениците“, който им казва: „Ние вярваме във вас и ви даваме шанс да опитате“. Освен това олимпиадите откриват таланти, повишават академичния престиж на училището и отварят врата към повече възможности за децата. Според нея учениците трябва да се възползват от тази възможност и то не за да победят другите, а за да открият докъде се простират способностите им. „Един опит може да промени бъдещето им“, казва Андонова.

Министерството на образованието и науката (МОН) и Сдружението на олимпийските отбори по природни науки (СООПН) организират кампанията „Участвай! Олимпиадата е за всички“, която цели да популяризира участието в първите (общински) кръгове на ученическите олимпиади по природни науки – математика, физика, химия, биология, информатика, лингвистика, астрономия и география. Целта на кампанията е да повиши активността на учениците, учителите и директорите за участие в общинските кръгове на олимпиадите.

Олимпиадата не е само за отличници, тя е възможност за всяко дете да развие и покаже способностите си, каза министърът на образованието и науката Красимир Вълчев на откриването на кампанията „Участвай! Олимпиадата е за всички“. Инициативата на Сдружението на олимпийските отбори и МОН предвижда повишаване на осведомеността на учениците и родителите относно възможностите и ползите от участието в общинския етап на надпреварите по различните предмети. Медиен партньор на кампанията е Българската телеграфна агенция.

/АУ/

В допълнение

Избиране на снимки

Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.

Изтегляне на снимки

Моля потвърдете изтеглянето на избраните снимката/ите

Потвърждение

Моля потвърдете купуването на избраната новина

Към 01:21 на 05.12.2025 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация