site.btaПолитическите партии в Северна Македония се готвят за предстоящите местни избори


Датата на предстоящите през есента местни избори в Република Северна Македония ще бъде обявена на 8 август, обяви преди дни председателят на парламента Африм Гаши, но от предишно изявление на премиера Християн Мицкоски стана ясно, че най-вероятната дата за тях е 19 октомври. Изборите предстоят, а партиите вече обявяват кандидатите си за кметове.
Най-напред ВМРО-ДПМНЕ, а след това и СДСМ обявиха кандитатите си за кмет на Скопие. Това са настоящият кмет на община Кисела вода в Скопие Орце Георгиевски, издигнат от ВМРО-ДПМНЕ, и бившият министър на околната среда в правителството на Димитър Ковачевски Кая Шукова за СДСМ.
Късно снощи стана ясно, че за кмет на скопската община Чаир, населена основно с етнически албанци от ДСИ, издигат бившия министър на външните работи и кандидат за президент Буяр Османи.
За „Дойче веле” политическият анализатор Сефер Селими казва, че кандидатурата на Буяр Османи е добра новина за община Чаир, но лоша новина за него.
„Кандидатурата на Буяр Османи за кмет на Чаир показва значението, което тази община има за албанските политически партии в предстоящите избори. Рядко се случва политик с толкова богат опит на вътрешна и международна сцена да се кандидатира за местен пост, така че това може да се възприеме като лична деградация”, казва Селими.
Името на Османи медиите в страната завъртяха още преди месец, а в едно интервю той посочи, че „никой не бива да забравя от къде е тръгнал”.
В интервю за ТВ Канал 5 вицепремиерът на Северна Македония Изет Меджити, който е един от лидерите на коалицията ВЛЕН и бивш кмет на община Чаир, заяви, че ако от ДСИ издигнат Османи, от ВЛЕН трябва да отговорят „със същата „артилерия“. Медиите в страната спекулират, че именно той ще бъде тази кандидатура и основната битка между албанските партии ще бъде тази община.
Зачестяват и журналистическите въпроси към политическите лидери, свързани с предстоящите избори. Днес в отговор на въпрос кога ще бъде обявена коалицията на ВМРО-ДПМНЕ с коалиционните партньори в правителството ВЛЕН и ЗНАМ, премиерът Християн Мицкоски отговори, че очаква процесът да бъде финализиран през втората половина на август.
По думите му коалиционните партньори ще излязат с отделни листи за общински съветници, но по отношение на кметовете трябва да се подкрепят взаимно. Помолен да коментира вероятната кандидатура на Буяр Османи за кмет на община Чаир, Мицкоски отговори, че това е вътрешен въпрос на ДСИ.
Според закона в Република Северна Македония предизборната кампания официално започва 20 дни преди изборния ден.
„Общото впечатление обаче е, че тя вече е започнала неформално. ВМРО-ДПМНЕ и ВЛЕН публикуват видеоклипове в социалните мрежи всеки ден от строителството на Коридор 8, както и от много местни проекти, които са в ход”, пише в анализ „Свободна Европа”.
”Министри, директори на държавни предприятия и дори опозиционни политици замениха летните си ваканции с форуми и срещи с граждани, където всеки ден обсъждат какво е направено по време на чий мандат и планираните проекти, финансирани с унгарския заем. До медиите се изпращат партийни съобщения, от които става ясно, че страната ще се превърне в строителна площадка, защото за всяко населено място са планирани по 1200 проекта”, пише изданието, според което тази ситуация повдига въпроса къде е границата между редовния политически маркетинг и предизборна кампания на съответната партия.
„Проблемът е в неяснотата в самия закон за изборите, за местните избори и политическата реклама. Горните примери попадат в политическата кампания, но проблемът е, че законът в (Северна) Македония е неясен в този смисъл. Единственият период, в който политическата реклама е забранена, е от деня, в който кандидатите бъдат обявени от Държавната избирателна комисия, до официалното начало на кампанията. Другата част не е определена в закона и следователно всичко, което не е забранено, е разрешено“, казва за изданието политическият анализатор Петър Арсовски.
Според Джелал Незири, също политически анализатор, кампанията за тези местни избори е започнала преди година, веднага след парламентарните избори.
„(Изграждане на) улици и други инфраструктурни проекти умишлено се забавят и се оставят да се изпълняват в очакване на изборите. Междувременно гражданите се движат през хаос в трафика, а бизнесът търпи огромни щети. Не само улиците, но и други общински проблеми се натрупват, за да се започне с манипулативно решение преди изборите. Всичко е пиар, всичко е предизборна кампания, всичко е във функция на тази симулация на различна реалност от тази, в която всъщност живеем“, обяснява през „Свободна Европа” Незири, който очаква кампанията да бъде претоварена с рязане на лента за различни проекти.
/СГ/
Потвърждение
Моля потвърдете купуването на избраната новина