site.btaТемата за образователната структура е свързана с националното външно оценяване и с учебните програми, каза на дискусия министър Красимир Вълчев

Темата за образователната структура е свързана с националното външно оценяване и с учебните програми, каза на дискусия министър Красимир Вълчев
Темата за образователната структура е свързана с националното външно оценяване и с учебните програми, каза на дискусия министър Красимир Вълчев
БТА, София (26 юни 2025) Министерството на образованието и науката (МОН) организира дискусия на тема "Образователната структура в системата на училищното образование". Снимка: Владимир Шоков/БТА (КН)

Минаха девет години, откакто е в сила Законът за предучилищното и училищното образование (ЗПУО), и това е достатъчно време да направим анализ. Темата от днешната дискусия - за образователната структура, е свързана с националното външно оценяване и с учебните програми. Тази тема я отваряме за дискусия, която ще продължи, каза министърът на образованието и науката Красимир Вълчев в началото на дискусията "Образователната структура в системата на училищното образование", която се организира днес от Министерството на образованието и науката (МОН)

Педагогическите специалисти у нас са 92 000, имаме преподаватели във висшите училища и родители. Ще направим още една такава среща, на която да покажем плюсовете и минусите по тази тема, поясни образователният министър.

Проф. Николай Попов - преподавател по сравнително образование от Софийския университет "Св. Климент Охридски", представи на форума образователната структура в 37 страни, сред тях всички членки на Европейския съюз (ЕС), други страни и съседни държави. В Европа има огромно разнообразие на видовете училища, каза проф. Попов, представяйки данни за структурни модели и за възрастта за постъпване в училище. За Германия структурата е много специфична, там има четири вида училища, които са много различни по учебни планове, отбеляза той. 

България е единствената страна в Европа, в която продължителността на основното образование е седем години. Нито една от 80-те или 90-те страни, които познавам, не диференцират учениците в седми клас, каза проф. Попов.  

По думите му сега има тенденция за намаляване на възрастта за постъпване в първи клас, и по отношение на броя на страните, които свалят възрастта от седем на шест години, има категорична тенденция. Образователните структури са изключително разнообразни и в рамките на ЕС няма тенденция за уеднаквяване. 

Проф. Галин Цоков - директор на Института по образование, представя сега сегмент от образователната структура, който е свързан с основното образование. Той направи и исторически преглед на българската образователна структура.

Дискусията продължава в залата на Националната спортна академия "Васил Левски". Форумът беше открит от министъра на образованието и науката Красимир Вълчев, в него участват народни представители, директори на училища, учители, социални партньори, преподаватели във висши училища, експерти от МОН и от Регионалните управления на образование (РУО), и други.

/ВБ/

В допълнение

Избиране на снимки

Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.

Изтегляне на снимки

Моля потвърдете изтеглянето на избраните снимката/ите

Потвърждение

Моля потвърдете купуването на избраната новина

Към 20:19 на 26.06.2025 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация