site.btaГостуващата изложба „Великденските яйца на България“ на историческия музей във Велинград бе представена в Кърджали

Начинът за украсяване на великденските яйца в България бе представен в Регионалния исторически музей в Кърджали чрез гостуващата изложба „Великденските яйца на България“ на историческия музей във Велинград. Експозицията е дело на етнографа от Велинград Георги Куманов и на д-р Петър Русев. Тя проследява видовете и способите за боядисване на яйцата през годините до наши дни. И докато днес се търси естетиката, то в миналото водеща била символиката, бе подчертано при откриването на експозицията.

„В миналото е имало познания за тези стилизирани символи, които хората са знаели и те свещенодействат. С какво? Едното е восъкът. Църковната свещ се прави от пчелен восък. Тя е свещенодействащо средство, което използваме примерно в църквата. С този восък се рисува с писалка. Писалката е направена от сребърна пара. Това е било традицията“, разказа пред БТА етнографът в историческия музей във Велинград Георги Куманов. 

Той подчерта, че майсторките, които изписвали със стилизираните символи великденските яйца, не просто сядали да ги рисуват. Преди това те спазвали Великденския пост, отивали на изповед и вземали причастие, за да пристъпят към рисуването на символите върху яйцата. 

По думите на доц. д-р Светла Ракшиева, етнолог в Института за етнология и фолклористика с Етнографски музей при БАН (ИЕФЕМ-БАН) и специален гост на събитието, в района на Велинград майсторките рисували върху сурови яйца, които впоследствие боядисвали в тъмночервено.

„Започвали по средата на Великденския пост и рисували върху сурови яйца и така ги подготвяли за боядисване, докато дойде Велики четвъртък. На Велики четвъртък всички тези яйца се потапяли в един голям съд, навремето това е бил глинен съд, в който наливали студен разтвор на боята и започвали много бавно да го загряват на печката“, разказа още тя пред БТА. И допълни, че щом яйцата заврели, били изваждани с дървена лъжица и изтривани с памучна кърпа, при което восъкът падал и рисунката блесвала. 

Характерно само за велинградския край е било и боядисването на многоцветни яйца, като това се случвало чрез потапяне на яйцата в няколко бои, от по-светли към по-тъмни. 

„Първо ги потапяли в светла боя, след това с восъчна писалка дорисували елементи и отново ги потапяли, но в по-тъмна, естествена боя“, обяснява етнологът.

По думите й, освен в района на Велинград, особеност при великденските яйца се наблюдава и в района на Самоков, Ихтиман, Костино и още няколко населени места, където яйцата се рисували, но след това не се потапяли в разтвор на боя, за да се оцветят, а оставали с основния си цвят.

Освен представянето на гостуващата изложба, в Регионалния исторически музей в Кърджали се проведе и творческа работилница за боядисване на яйца. Тя бе с участието на ученици от СУ „Владимир Димитров-Майстора“ в Кърджали. За втори пореден път работилницата бе ръководена от доц. д-р Светла Ракшиева, която показа на младежите техниката на рисуване с восък.

/ВБ/

В допълнение

Избиране на снимки

Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.

Изтегляне на снимки

Моля потвърдете изтеглянето на избраните снимката/ите

Потвърждение

Моля потвърдете купуването на избраната новина

Към 17:46 на 25.04.2025 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация