site.btaКартини, нарисувани с върха на шпатула, представя художникът Танер Мерт в изложбата „Съновидения“


Картини, нарисувани с върха на шпатула, представя художникът Танер Мерт в изложбата „Съновидения“. Експозицията е открита в галерия „Нирвана“, а в нея са показани 27 произведения на артиста.
„Доста автори рисуват с шпатула, но я използват по различен начин. Те я използват настрани, докато аз рисувам само с върха. И затова картините са покрити с релеф“, коментира пред БТА Мерт. По думите му, това е един от първите инструменти за рисуване, с които започва да работи още в началото на пътя си като художник. А целта му с техниката е да придобие отличаващ се стил.
„Ако един автор иска да успее и да бъде забелязан, той трябва да се отличава от всички останали. Няма да е интересно, ако се сливаме. Ако отиваме на една изложба, втора, трета и рисуването е еднакво. Това е целта на всеки художник, който иска да успее – да се отличава“, казва художникът.
Г-н Мерт, какви произведения представяте в изложбата „Съновидения“?
- В тази изложба представям 27 творби. Моята оригинална техника е да рисувам с върха на шпатула. Това други художници и автори в България не го практикуват. И затова техниката ми се разпознава лесно. Стилът и начинът на рисуване са различни. Доста автори рисуват с шпатула, но я използват по различен начин. Те я използват настрани, докато аз рисувам само с върха. И затова картините са покрити с релеф. За някои от тях не съм използвал изобщо четка, само шпакла. Напоследък обаче започнах да комбинирам четка с шпакла, като се старая да се отличават нещата ми като техника и изпълнение. Да бъдат разпознаваеми, защото това е целта. Ако един автор иска да успее и да бъде забелязан, той трябва да се отличава от всички останали. Няма да е интересно, ако се сливаме. Ако отиваме на една изложба, втора, трета - и рисуването е еднакво. Това е целта на всеки художник, който иска да успее – да се отличава.
Защо кръстихте изложбата „Съновидения“?
- Кръстих я така, защото когато започвам да рисувам, от самото начало, от бялото платно до завършването на картината, е като сън в различните етапи. Целият процес, през който преминава картината от началото до края, е един вид съновидение.
Целта е всяка една картина, която нарисувам, да дава радост на притежателя си. У дома може да смените всичко, може да смените и дома си, но картината никога няма да се промени. И след 100 години тя ще излъчва същото, което виждат и сега хората.
Как ни помага изкуството да опознаем по-добре както това, което ни заобикаля, така и това, което е вътре в нас, в подсъзнанието ни?
- Ще дам пример с една от картините ми. В нея се вижда червена роза, която е нарязана. Червената роза, по принцип, е символ на любовта.
Хората, които имат една тежка раздяла, непрекъснато гледат назад към любовта, която са имали. В същото време има и три бели рози, които са символ на чистата любов. Те символизират това, че всеки човек има все още поне три възможности за чиста любов. А ние винаги гледаме назад и страдаме. Това е отново изява на самия автор и това, което е преживял. Но мисля, че преживяването не е само мое, а всеки човек преминава през него. Идеята е хората да не гледат назад, а напред и нагоре към белите рози.
Как открихте шпатулата като инструмент в контекста на рисуването?
- Самата идея още в самото начало, когато започнах да рисувам, беше, че ако се занимавам с това, трябва да съм оригинален. Трябва да се отличавам. И тъй като не мога да измисля оригинален сюжет, реших, че мога да се отличавам само с начина на изпълнение. С тази техника и самата визия се променя. Много художници рисуваме лалета или рози, но когато погледнете моя картина, без да видите подписа ми, знаете, че е моя. И това е истинската цел.
Мога да кажа, че още в началото започнах да рисувам с шпатула. Всъщност, в началото рисувах само с графити. Имам малък опит с четка и почти веднага минах на тази техника. Харесва ми това, че други автори много не се наемат да рисуват по този начин, защото тя е бавна техника. Една такава картина се рисува 10 дни, две седмици. Имам картини, по които съм работил един месец. Докато другите художници не искат да отделят толкова много време за една картина. С четка е три пъти по-кратко времето за изпълнение на една картина.
Преди да започнете да рисувате, сте изучавали интериорен дизайн – къде е пресечната точка между двата вида изкуство?
- Записах се съвсем случайно на уроците по интериорен дизайн. Исках да си запълвам уикендите. Докато изучавах различните стилове в интериорния дизайн, разбрах, че любим ми е попарт. Тогава се влюбих в картините на Анди Уорхол. И тръгнах из София да си търся копие на такава картина и не успях да намеря никъде. Затова реших, че сам ще си нарисувам картината.
Xyдoжниĸът Taнep Mepт e poдeн пpeз 1972 г. в Бaлчиĸ. Емигрира в Турция след 1989 г., а години по-късно се завръща и установява в Самоков. Започва да рисува през 2014 г., като няма художествено образование. Heгoвaтa тexниĸa пpeдcтaвлявa pиcyвaнe въpxy плaтнo c мacлeни бoи и шпатула.
/АКМ/
В допълнение
news.modal.header
news.modal.text