Форум на БТА "БГ ТУРИЗЪМ - ЛЯТО 2025" (ОБОБЩЕНИЕ)

site.btaПосланието, което туристическият сектор в България може да излъчи за лято 2025, е "България - чиста ваканция"

Посланието, което туристическият сектор в България може да излъчи за лято 2025, е "България - чиста ваканция"
Посланието, което туристическият сектор в България може да излъчи за лято 2025, е "България - чиста ваканция"
Българската телеграфна агенция (БТА) провежда форума „БГ ТУРИЗЪМ - ЛЯТО 2025“. Седмото издание на инициативата на БТА бележи началото на летния туристически сезон и обсъжда посланията при представянето на туризма в България през предстоящите месеци. На срещата присъстват представители на държавни и общински институции, туристическия бизнес, неправителствени организации, учени и експерти. Домакин на форума е „Гранд хотел Поморие“, Поморие (1 юни 2025). Снимка: Христо Стефанов/БТА

Това лято да подчертаваме, че в България ваканцията е чиста, био и със сини води. Този апел отправи генералният директор на Българската телеграфна агенция (БТА) Кирил Вълчев в заключителното си изказване на организирания от агенцията форум "БГ Туризъм – Лято 2025" в "Гранд Хотел Поморие". Събитието за седми път се провежда два пъти всяка година - в началото на летния и зимния туристически сезон, за обсъждане на посланията при представянето на туризма в България през предстоящия сезон. Форумът отново събра представители на държавни и общински институции, туристическия бизнес, неправителствени организации, учени, експерти и медии.

Не е лошо послание това лято да подчертаваме всички, че в България ваканцията е чиста, че е спа и синя, със сините флагове, които имат огромен ръст в България тази година, обърна се Вълчев към участниците във форума.

"Ще се видим на форума за зимния туризъм на БТА. Ще видим къде ще го направим. Хубаво е, че вече започва да има конкуренция. Може би в началото никой не вярваше, че ще докараме до седем форума така системно, но има смисъл от този разговор. Ако си говорим, разбираме, че всъщност нашето място тук - България, си е много хубаво място и гръцкото е като българското, а не българското като гръцкото", добави Вълчев. 

По време на събитието заместник-министърът на туризма Ирена Георгиева увери участниците, че Министерството ще продължим да работи с бизнеса, местните власти, медиите, за да бъдат изградени устойчиви модели на туризъм и да можем да покажем, че България може да бъде чисто, сигурно място, което предлага преживявания, които остават в сърцето.

Заместник-министърът на туризма Павлин Петров припомни, че вчера в Поморие беше открит летният туристически сезон с доста, по думите му, по-нестандартен от обичайното начин. Вдигнахме шум, защото това лято трябва да бъде шумно, да бъде безгрижно и да бъде радостно, каза той. 

Председателят на парламентарната Комисия по туризъм Танер Али (ПГ на "Демокрация, права и свободи" – ДПС) заяви, че България има едни от най-добрите условия  за развитие на туризма – балнео, културен, климатичен туризъм. Али поздрави децата за днешния им празник - 1 юни, и си припомни с носталгия времената на ученическите лагери и зелените училища, като изтъкна, че това е също форма на туризма. Той отбеляза, че за него е чест да присъства за първи път на форума на БТА, за да чуе гледната точка и на медиите. Много е важно и като реклама, и като Дестинация България ние да знаем какво ни липсва като БГ туризъм, посочи председателят на Комисията.

Обсъждането на промени в Закона за туризма върви с пълна сила – всички предложения на бранша са вътре, дори и някои конкуриращи се, и ще има поне 28 дни между първо и второ четене, коментира заместник-председателят на парламентарната Комисия по туризъм и народен представител Любен Дилов. Той отбеляза, че законът за националните курорти в България е остарял, като в изказването си акцентира и върху културните програми на общините, който по думите могат да дадат силен импулс на националния туризъм. 

Местните общности по Черноморието са източник на редица положителни послания, които могат и трябва да бъдат част от медийния разказ за България като туристическа дестинация, заяви народният представител Галя Василева. В нашите морски общини всеки ден има възможност да се изваждат по няколко положителни акцента за това какво се случва през летния сезон. Имат богата културна програма и множество събития в различни населени места, подчерта тя.

България вече не е дестинация за евтин туризъм, заяви от своя страна секретарят на президента по култура, образование и туризъм Илин Димитров. Той обаче изтъкна необходимостта от кадри, които да мислят по начин, който е свързан с обслужването на по-високо категорийни туристи, като отбеляза, че това също се отнася и до качество на услугата ни.

С призив към българските медии за повече коректност и позитивизъм в отразяването на туристическия сектор се обърна кметът на Поморие Иван Алексиев по време на откриването на форума. "Медиите не са ни врагове, но нека бъдат приятели – ако не на нас, то поне на собствената си страна", заяви той и подчерта, че България е обичана туристическа дестинация с уникални природни и културни дадености, но често се представя в негативна светлина заради некоректно или преувеличено медийно отразяване.

В Бургаска област вече няма да има проблем с водоснабдяването. Това каза областният управител на Бургас Владимир Крумов. По думите му множество проблеми, които е имало във времето, вече са решени, като водоснабдяването е един от тях. Подменени са били големите водопроводи, пречиствателната станция на язовир "Ясна поляна" от 3-4 юни влиза в експлоатация, язовирите са пълни, в това число и язовир "Камчия". "Дори и капка да не падне през следващите две години, вода в областта ще има", категоричен бе той. Областният управител съобщи, че се работи за това Варна да има алтернативен водоизточник и язовир "Камчия" ще остане да захранва единствено Бургаска област.

Всички храни, добивани от морето, в момента не превишават дози на замърсяване, каза капитан III ранг Веселин Атанасов, гл. ас. д-р във Висшето военноморско училище "Н. Й. Вапцаров". Това сочат предварителните резултати от изследване на образователната институция и Института за морски изследвания в град Берген. Като научно-образователна институция се опитваме да следим максимално тенденциите и технологиите за дистанционно наблюдение на морската повърхност, както и на състоянието от сателити, посочи той. 

Туристическата индустрия в България има нужда от силно лидерство, ясни цели и цялостна трансформация на Министерството на туризма, заяви изпълнителният директор на Националния борд по туризъм (НБТ) Полина Карастоянова. "Участваме в тази среща с висока степен на увереност, защото познаваме туристическата индустрия отвътре – вече близо 20 години. Ние сме и единствената българска организация в сектора, която е член на Световната организация по туризъм към ООН", отбеляза Карастоянова. 

Заместник-председателят на Управителния съвет на Националния борд по туризъм Мартин Захариев заяви по време на форума на БТА, че има необходимост от създаването на дирекция, специализирана администрация на Министерски съвет, която да се занимава с Бранд България. Темата "Бранд България" не може да бъде решена по никакъв друг начин, освен със субординация и императивно от Министерския съвет, с политическо решение и лице - вицепремер, който да управлява процеса с или без портфейл, заяви Захариев. 

Партньорството между всички заинтересовани страни е ключов елемент за развитието на туризма, заяви Соня Енилова, изпълнителен директор на "Слънчев бряг" АД. Когато говоря за партньорство, имам предвид всички – медии, бизнес, законодателна власт, академични среди и всички, които са част от веригата на туризма. Ако една нишка се скъса, продуктът губи своето качество, подчерта Енилова. По думите ѝ за туристическия сектор е от особена важност сезонът да премине спокойно, а сигурността на туристите остава водещ приоритет.

Частният сектор е двигател на българския туризъм и неговият принос трябва да бъде ясно признаван и отразяван – особено когато става дума за значими събития с културна или спортна стойност, заяви Даниела Динева, представител на "Диневи груп" АД. "Без частен бизнес няма и тема за туризъм. Искам да призова за повече внимание към качествените събития и за това да бъде ясно посочван организаторът, когато той създава нещо, което популяризира българската туристическа дестинация или има културна стойност", заяви тя.

Българските медии трябва по-смело и отговорно да разказват за случващото се в страната и особено за възможностите на родния туризъм, заяви генералният директор на Българското национално радио (БНР) Милен Митев. Той акцентира върху необходимостта от по-активна журналистическа роля в представянето на българските туристически дестинации и призова журналистите да не се страхуват да използват конкретни имена и марки в своите материали, когато целта е информационна, а не рекламна. По думите му, границата между реклама и информация се определя от намерението на журналиста, а не от самото съдържание.

Необходимо е да се организират семинари, форуми и обучения за журналисти. Това заяви Антон Андонов, член на Управителния съвет (УС) на Българската национална телевизия (БНТ). Тази необходимост той отбеляза в контекста на медийното представяне на туристическия продукт в страната и различните интерпретации на събития, които биха могли да навредят на имиджа на България. Андонов се обоснова с това, че различните теми имат своята специфика и посещението на семинари ще повиши капацитета на журналистите и ще ограничи "странни интерпретации".

Българският туризъм тръгна нагоре в последните няколко години след дълго лутане. Това каза Асен Иванов, главен редактор на БТВ. По думите му, качеството на туристическия продукт се повишава въпреки изключенията и в този бранш. "Според мен българите имат пари за по-висока услуга и ако един път я получат, ще забравят за дългия път към гръцките курорти и ще пътуват за уикенда на българското море", категоричен бе той.

Апел за по-активна комуникация между медиите, институциите и бизнеса отправи Методи Владимиров, изпълнителнен продуцент на "Новини" в Нова телевизия, част от "Нова Броудкастинг Груп". Той призова за повече диалог и съвместни срещи, за обсъждане на проблемите в туризма, за да могат да бъдат намирани работещи решения. Според Владимиров, само чрез активно взаимодействие медиите могат да откроят добрите примери в българския туризъм.

/ИЦ/

В допълнение

Избиране на снимки

Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.

Изтегляне на снимки

Моля потвърдете изтеглянето на избраните снимката/ите

Потвърждение

Моля потвърдете купуването на избраната новина

Към 23:37 на 05.06.2025 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация