site.btaОбучителен дигитален ресурс „Бухалиско и приятелите му“ разработиха от училище „Аз Буки Веди” в Кьолн по проекта на Еразъм+ „Уча БЕЛ 4.0“

Обучителен дигитален ресурс „Бухалиско и приятелите му“ разработиха от училище „Аз Буки Веди” в Кьолн по проекта на Еразъм+ „Уча БЕЛ 4.0“
Обучителен дигитален ресурс „Бухалиско и приятелите му“ разработиха от училище „Аз Буки Веди” в Кьолн по проекта на Еразъм+ „Уча БЕЛ 4.0“
Снимка: Росица Байрактарски

Обучителен дигитален ресурс „Бухалиско и приятелите му“ разработиха от екипа на Българското неделно училище (БНУ) „Аз Буки Веди” в германския град Кьолн по проекта на Еразъм+ „Уча БЕЛ 4.0“. През изминалия уикенд се състоя ново занимание с апробация на ресурси за малките ученици от ниво А1.2 в часа по български език като втори/чужд на тема „Какво има в града“, съобщи за рубриката „БГ Свят“ на БТА директорът на просветното средище Росица Байрактарски.

„С много емоции си проправяхме пътя през града, ориентирахме се „Къде е пощата?" и децата упражняваха думи за сгради в града и използваха целевите фрази в действие. Ученето чрез игра винаги е най-приятно - в случая с домино за затвърждаване на имената на сградите в града след четене на нова глава от дигиталната книжка „Бухалиско и приятелите му”. Радваме се да споделим, че този обучителен ресурс е разработен от нашето училище по проект на Еразъм+ „Уча БЕЛ 4.0“ под ръководството на Бургаския свободен университет”, посочи тя.

Росица Байрактарски добави, че проектът влиза във фаза „Пилотиране на разработените ресурси“. Тя поясни, че подготовката на ресурсите е приключила, а сега те се апробират и редактират.

Както БТА писа, проектът „Дигитална трансформация в обучението по БЕЛ (Уча БЕЛ 4.0)“ е по програма Еразъм+, КА2, Стратегически партньорства в областта на училищното образование. Участващите партньори са Културната асоциация „Паралел 43“, Рим, Италия; Българското училище за роден език, Будапеща, Унгария; Българското неделно училище „Аз Буки Веди“, Кьолн, Германия, и Българското училище „Св. св. Кирил и Методий“ към фондация Heritage Languages & Cultures в Никозия, Кипър. 

Ресурсите, върху които работим вече втора година, са предназначени за неинтензивно обучение по български език като чужд/втори на деца на възраст между 6 и 10 години, които са начинаещи и нямат никакви или имат много ограничени познания по български език в чуждоезикова среда“, посочи по-рано Росица Байрактарски.

По думите ѝ през 2024/2025 година екипът на БНУ „Аз Буки Веди“ в Кьолн е разработил ресурси за ниво А1.2 с читанка/книжка „Бухалиско и приятелите му“ по темите: „Фантастичен свят“, „Представяне“, „Домът“, „Училище“, „Време и природа“, „Храни и напитки“, „Места и пътуване”, „Ежедневие. Моят ден“, „Облекло и обувки“. „Пазаруване“, „Празници“, „Здраве и хигиена“, „Технологии“ и „Познавам България”.

Вече са дигитализирани и ресурсите за предучилищна група (предограмотителен период) по темите: „Моят дом“, „Ежедневие. Часовник. Училище“, „Професии“ и „Празници, обичаи и ритуали“.

„Нашата цел е посредством интерактивни и игрови елементи да подпомогнем изграждането на трайни базови умения у децата в четири речеви дейности (четене, писане, слушане и говорене). Особен акцент полагаме върху четенето на текстове на изучаваното ниво А1.2, каквито са рядкост на пазара“, обясни тя. 

По думите ѝ в тяхната читанка се разказва за Бухалиско, Антон и Калина, за техните семейства, градове, ежедневие, училище, празници и т.н.: „Историите, свързани в обща книжка на ниво А1.2, покриват множеството теми, зададени за нивото, както и лексиката и граматиката, изучавани на това ниво. Стремежът ни е да подкрепим учебния процес, като го превърнем в приятно преживяване чрез текстове за класно и извънкласно четене”.

За Българското неделно училище (БНУ) „Аз Буки Веди”

По-рано в интервю за рубриката „БГ Свят” Росица Байрактарски сподели, че в БНУ в Кьолн се преподават български език, география и история на България. Има и възможност за изучаване на български език като чужд.

Имаме родноезикови класове за децата, които са двуезични или за които българският език е първи или поне имат симетрично двуезичие – тоест владеят български език в една или друга степен. А от първи до четвърти клас понякога и в предучилищната възраст също предлагаме езикови класове, така ги наричаме, като започваме от ниво А0 до А2. Това са четири или пет години на обучение по този език. За съжаление не можем да продължим след това, тъй като ни липсват преподаватели, които да продължат в по-горните класове и предлагаме този вид обучение на български като втори само до тези четири-пет години до нивото А2, разказа тя. 

В „Аз Буки Веди“ се предлагат и извънкласни дейности. Основните са работилниците, които са традиционни и се съобразяват с фолклорния календар на българина, наричат се „Майсторете, ръчички, за радост на всички“ и са свързани с направата на мартеници, суровакници, боядисване на яйца по Великден, печене на козунаци и други, посочи още училищният директор. 

По думите ѝ в училището действат и две групи за народни танци. 

„Имахме театрален клуб, но за момента не функционира, поради това, че нашата преподавателка напусна, но се надяваме, че можем да възобновим скоро и тази дейност. А друга основна инициатива, която спомага нашето обучение, са неделните ни инициативи, наречени „Български език накрак“. Тоест това са уроците по български език извън класната стая, където децата могат да посещават паркове, музеи, галерии, зоопарк например и могат да научат много допълнителни неща и разбира се, да общуват помежду си и най-вече езикът да бъде български. Също така да се опознават, да се повиши мотивацията им за идване на училище, учене и продължаване нататък. Така че тази инициатива всъщност е доста важна и не само за учащите, но и за семействата, за общността изобщо, защото прекарването на времето заедно сплотява общността“, добави тя. 

Росица Байрактарски разказа и че в края на всяка година децата получават свидетелство за завършен клас, което е по модел на Министерството на образованието и науката (МОН).

/ЙК/

Потвърждение

Моля потвърдете купуването на избраната новина

Към 04:59 на 05.11.2025 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация