site.btaЕК събира мнения и коментари за преразглеждане на ролята на Европол


Европейската комисия се ангажира с инициатива за обществени консултации и мнения, в рамките на която граждани и предприятия могат да споделят виждането си по редица политики на ЕС и действащото законодателство. На определения за това уебсайт може да бъдат публикувани коментари, които ЕК ще вземе предвид при по-нататъшно разглеждане на тези политики.
Една от инициативите, която понастоящем е отворена за коментари, е предложението за нов регламент за Европол за сътрудничество в областта на правоприлагането.
В рамките на предложението ЕК иска да преразгледа настоящия мандат на Европол, с цел да подкрепи оперативната роля на агенцията за адекватно, ефикасно и ефективно реагиране на променящата се обстановка по отношение на сигурността и на най-тежките форми на онлайн и офлайн престъпност и тероризъм.
Разработването на нови инструменти за правоприлагане, като например нов мандат на Европол, и по-добри средства за координиране и гарантиране на сигурен обмен на данни и законен достъп до данни са заложени и в Европейската стратегия за вътрешна сигурност ProtectEU. В стратегията също така е посочено, че за постигане на по-добро сътрудничество, Европол и Фронтекс се нуждаят от бърз обмен на информация помежду си, включително за оперативни цели.
Агенцията на ЕС за сътрудничество в областта на правоприлагането – Европол, започва дейността си през 1999 г. Европол е подчинен на Съвета по правосъдие и вътрешни работи на равнище ЕС, който упражнява основните правомощия за контрол и насочване дейността на агенцията. Европол подпомага държавите членки на ЕС при предотвратяването и борбата с всички форми на тежка международна и организирана престъпност, киберпрестъпност и тероризъм, като си сътрудничи и с трети държави и международни организации.
Европол оказва подкрепа при разследвания, започнати от държавите членки, но служителите на агенцията нямат правомощия да арестуват граждани или да започват разследвания.
Текущо положение
Предоставяната от Европол подкрепа продължава да се увеличава, като през изминалата година агенцията е съдействала при рекорден брой операции – 3324. Въпреки това сложния и многостранен характер на криминалните заплахи и нарастващите искания от страна на националните правоприлагащи агенции за подкрепа от страна на Европол създават необходимостта от разширяване дейността на агенцията.
Оценката на Европол за заплахата от тежката и организираната престъпност в ЕС от 2025 г. изтъква променящото ѝ се естество.
Тежката и организираната престъпност има двоен дестабилизиращ ефект върху ЕС и неговите държави членки, като подкопава доверието във върховенството на закона чрез генерирането на незаконни облаги, разпространяването на насилие и нормализирането на корупцията. Престъпните мрежи се занимават с това за собствена облага, докато дейността им допринася за постигане на политическите цели на подкрепяния от тях автор на хибридни заплахи, пише в доклада.
Настоящото предложение на Комисията за преразглеждане мандата на Европол има за цел да преодолее разпокъсаността на разследванията и недостатъчният обмен на информация, включително криминално разузнаване, и свързания с тях анализ, както и нарастващия риск от онлайн и офлайн трансгранични престъпления.
Европейската комисия посочва като основна пречка пред по-доброто функциониране на Европол неподходящо разпределение и използване на човешки, финансови и технологични ресурси за осигуряване на балансиран и дългосрочен отговор на променящите се нужди в областта на сигурността и подкрепата, от която се нуждаят националните правоприлагащи органи, Европейската прокуратура и други агенции на ЕС.
Недостатъчно гъвкавото формулиране и определяне на задачите, които трябва да обхващат нововъзникващите форми на престъпност и новите заплахи за сигурността, както и технически и правни пречки пред обработването на информация, включително оперативни лични данни, които засягат събирането, достъпа и анализа на информация, също са част от настоящите недостатъци на агенцията според ЕК.
Комисията счита за проблемни и неадекватната правна рамка, стимулите и условията за улесняване на сътрудничеството, по-специално обменът на информация, включително личните данни от оперативен характер, както и недостатъчните административни, финансови, управленски и надзорни структури и правила в подкрепа на постепенното увеличаване на задачите на Европол за подкрепа.
Целите на политиката и оперативните цели на инициативата обхващат оптимизиране и по-нататъшно развитие на настоящата роля на Европол като информационен център на ЕС по въпросите на престъпността, максимално увеличаване на значението на подкрепата на Европол чрез адаптиране на мандата на агенцията, така че да обхване всички нововъзникващи форми на престъпност и заплахи в рамките на ограниченията.
Усилията са насочени към засилване на подкрепата на Европол за държавите членки, за да се гарантира по-ефективна, гъвкава и оперативна подкрепа в реално време, както и подкрепата на агенцията за разследванията на Европейската прокуратура (и последващите действия във връзка с тях) и наказателните преследвания, насърчаване на култура на сътрудничество и координация в областта на правоприлагането на равнището на ЕС, засилване на сътрудничеството и обмена на информация между Европол и други агенции и органи в областта на правосъдието и вътрешните работи.
Цели се и укрепване на технологичния експертен опит на Европол, оперативната подкрепа за разследванията и превръщането на агенцията в център за високи постижения за специализирани услуги и предоставяне на възможност тя да работи по външното измерение на вътрешната сигурност на ЕС. Европейската комисия представя четири различни законодателни и незаконодателни варианта за постигане на тези цели.
Има опция да се поддържа статуквото, като ЕК посочва, че без действия на равнище ЕС отделните държави членки не биха били напълно способни да гарантират високо равнище на сигурност на своята територия, което би имало непряк отрицателен ефект върху други държави членки.
Незаконодателните мерки за подобряване на прилагането на регламента за Европол, без той да бъде изменян, предлагат финансови и нефинансови стимули за държавите членки, осъвременени работни договорености със съответните участници и допълнителни вноски от ЕС за Европол с цел увеличаване на човешките ресурси за съществуващите задачи.
Има опция да бъдат въведени и целенасочени изменения на Регламента за Европол, за да може Европол да изпълнява по-добре ролята си на информационен център (в допълнение към предишните целеви изменения). Те включват по-добро формулиране и изясняване на съществуващите задачи, нови правни разпоредби за преодоляване на най-сериозните технически и правни пречки пред достъпа, събирането, обмена и анализа на информация.
Тук влизат още опростяване на действащите правни разпоредби, както и нови разпоредби, съответстващи на установените най-добри практики, а също и олекотяване на административните процедури и правилата за човешките ресурси с цел освобождаване на тези ресурси.
Най-крайната мярка е нов Европол – нов мандат за предефиниране и разширяване на задачите на Европол, капацитет за подпомагане на държавите членки, осигуряване на по-ефективно управление на агенцията чрез адаптиране на управлението на Европол и политически надзор.
Търсеният резултат е достатъчна гъвкавост за управление на агенцията с нарастването на нейния размер и, когато е целесъобразно, предоставяне на допълнителни гаранции, за да бъде сигурно, че изцяло се зачитат правомощията и прерогативите на държавите членки за поддържането на обществения ред и опазването на вътрешната сигурност.
Положителни последици от новите правила
Очаква се инициативата да повиши сигурността в ЕС чрез подобряването на предоставяната от Европол подкрепа на правоприлагащите и съдебните органи при разследването, наказателното преследване и произнасянето на присъди срещу тежката и организираната престъпност и тероризма.
Очаква се засилването на подкрепата за Европол при разследването на финансови престъпления да доведе до спад на нанесените от престъпността икономически вреди, както и да попречи на престъпни елементи да проникват в законни стопански структури.
Инициативата следва да донесе и значителни социални ползи като подобряване на обществената безопасност, здравето, безопасността на работниците и онлайн сигурността в целия ЕС чрез борба с организирана престъпност, която често се занимава с трафик на наркотици и хора, както и с киберпрестъпления.
Според ЕК така Европол ще бъде по-добре подготвен да подкрепя борбата с престъпни дейности, които причиняват сериозни вреди на околната среда, в частност свързаните с отпадъци престъпления, които влияят негативно върху околната среда и икономиката, както и върху здравето и безопасността на хората в целия ЕС.
Комисията отбелязва, че в някои аспекти могат да бъдат засегнати основните права на заподозрените или, в по-общ план, техните права на зачитане на личния и семейния живот и на защита на личните данни. Ще бъдат дадени обаче подобаващи гаранции за необходимостта от такива мерки и от тяхната пропорционалност.
/ИТ/
Потвърждение
Моля потвърдете купуването на избраната новина