site.btaЕвропейски нюзрум: Разследване на ЕС за вятърни паркове обтегна отношенията между Брюксел и Пекин

Европейски нюзрум: Разследване на ЕС за вятърни паркове обтегна отношенията между Брюксел и Пекин
Европейски нюзрум: Разследване на ЕС за вятърни паркове обтегна отношенията между Брюксел и Пекин
Снимка: Йенс Бютнер/ДПА чрез Европейски нюзрум

Европейската комисия обяви разследване на вятърни паркове в няколко държави членки на ЕС, опасявайки се от нелоялна конкуренция от страна на Китай посредством субсидии. Пекин обаче разкритикува "протекционисткото поведение" на блока и това вкарва напрежение в отношенията между ЕС и Китай, обобщава в своя материал Европейският нюзрум  - платформа за сътрудничество между 23 европейски новинарски агенции, сред които е и БТА.

Миналата седмица ЕС обяви, че разследва китайски доставчици на вятърни турбини в Испания, Гърция, Франция, Румъния и България - поредния ход на Брюксел, насочен срещу страната заради субсидии за "зелени технологии", за които се подозира, че подкопават лоялната конкуренция. Изпълнителният заместник-председател на Европейската комисия Маргрете Вестагер, която отговаря за конкуренцията, обяви новината реч в Института за съвременни изследвания в Принстън, в американския щат Ню Джърси.

"За нас Китай е едновременно партньор в борбата с изменението на климата, икономически конкурент, системен съперник. И последните две измерения все повече се припокриват", каза Вестагер в речта си.

Според индустриалната лобистка група WindEurope китайските вятърни турбини в момента се предлагат в Европа на цени до 50 процента по-ниски от тези, произведени в Европа. Това става в момент, когато Брюксел се стреми към значително увеличение на производството на енергия от възобновяеми източници, за да сведе парниковите си емисии до нулата до средата на този век.

В своето производство на възобновяема енергия ЕС се стреми да намали прекомерната си зависимост от по-евтините китайски технологии. В Испания например China Three Gorges Group участва в търгове за два големи проекта за възобновяема енергия на местния пазар за съвкупно производство на 1500 мегавата чиста електроенергия. И в двата случая китайската компания се конкурира с някои от големите имена в европейския енергиен сектор, като Naturgy, Engie и Verbund.

В петък министърът на търговията на Китай Ван Вънтао обвини Европейската комисия в "протекционистки действия" в ущърб на "зелени инициативи", като е започнала да разследва китайски субсидии. "Не можем да разберем как Европейската комисия, от една страна, се представя за застъпник на зеленото устойчиво развитие, а от друга, провежда протекционистки операции", каза Ван на италианско-китайски икономически форум в град Верона.

Френският министър на икономиката: "Европа трябва да си възвърне икономическата мощ"

Страхувайки се от въздействието върху собствените си икономики, Европейският съюз и Съединените щати следят внимателно все по-големия икономически напредък на Китай.

"Нашите икономики не могат да поемат това. Това е опасно не само за нашата конкурентоспособност. То застрашава и нашата икономическа сигурност. Видяхме как едностранните зависимости може да бъдат използвани срещу нас. Ето защо Европа, а не само САЩ, реагира", каза Вестагер в Ню Джърси.

Разследването на ЕС за вятърните паркове идва на фона на неотдавнашните критики от страна на Съединените щати срещу промишления свръхкапацитет на Китай. Министърът на финансите на САЩ Джанет Йелън каза наскоро, че Вашингтон "няма да приеме" наводняването на световния пазар с китайски стоки на по-ниски цени. Съединените щати са загрижени, че субсидиите на Пекин водят до увеличаване на производствения капацитет до равнище, което търсенето не може да поеме, а това на свой ред води до скок на евтиния износ в сектори като слънчевите панели и електрическите превозни средства и по този начин задушава растежа на тези производства в други държави.

Миналата седмица министрите на икономиката на Германия, Франция и Италия - трите най-големи икономики в еврозоната - се събраха край Париж на третата по рода си среща, посветена на икономическата сила на Европа и текущите предизвикателства пред икономическата сигурност, включително от страна на Китай.

"Европа трябва да си възвърне икономическата мощ, трябва да си възвърне риска и иновациите и трябва да си възвърне просперитета", призова френският министър на икономиката и финансите Брюно Льо Мер. Той се аргументира, че "европейците виждат относителния си просперитет намалял в сравнение с този на американците."

Китай и САЩ "няма да направят никакви отстъпки на Европа", прогнозира Льо Мер и предупреди, че "няма нито секунда за губене" що се отнася до определянето на икономическа стратегия на ЕС. 

Електрически влакове в България, слънчеви панели в Румъния

Новото разследване във връзка с вятърните турбини идва след тези на китайски субсидии за слънчеви панели, електрически автомобили и влакове и на фона на изострянето на напрежението с Пекин в областта на търговията. Инициативата беше подета в съответствие с влезли в сила миналата година нови правила, които имат за цел да попречат на чуждестранните субсидии да подкопаят лоялната конкуренция в Европейския съюз.

ЕС започна през февруари първото си разследване по Регламента за чуждестранните субсидии. То е насочено срещу дъщерно дружество на китайския железопътен гигант CRRC, който участваше в търг в България за доставка на електрически влакове. Това разследване беше прекратено, след като дъщерното дружество се оттегли от търга.

Второ разследване е насочено срещу притежавани от Китай производители на слънчеви панели, които искат да построят и управляват фотоволтаичен парк в Румъния, частично финансиран от фондове на ЕС. "Едва миналата седмица започнахме да разследваме оферти от китайски компании, които може да са били облагодетелствани неоснователно при обществени търгове за слънчеви панели в Румъния", каза Вестагер в речта си.

Съгласно Регламента на ЕС за чуждестранните субсидии от компаниите се изисква да уведомяват за участието си в търгове за обществени поръчки в ЕС, когато прогнозната стойност на договора надвишава 250 милиона евро и са получили най-малко четири милиона евро от поне една трета държава през трите години, предшестващи уведомлението.

Регламентът за чуждестранните субсидии влезе в сила на 12 юли миналата година. Новите правила позволяват на Европейската комисия да реагира на изкривяванията, причинени от чуждестранни субсидии, и следователно позволяват на ЕС да осигури равни условия за всички компании, които оперират на вътрешния пазар, като едновременно с това остане отворен за търговия и инвестиции.

След предварителното разглеждане на всички становища комисията прецени, че има основания да започне задълбочено разследване срещу двама от участниците в румънския търг, тъй като са налице достатъчно индикации, че всеки от тях е получил чуждестранни субсидии в нарушение на правилата на вътрешния пазар.

Продължаваща конфронтация за електрическите превозни средства

В речта си в Принстън Вестагер също така спомена дългогодишните опасения на ЕС за нелоялна конкуренция от страна на китайските производители на електрически превозни средства.

"През октомври миналата година Европейската комисия започна антисубсидийно разследване на вноса на електрически превозни средства от Китай. Ако установим, че тези електрически автомобили са били субсидирани незаконно, ще предприемем предпазни мерки", даде да се разбере Вестагер.

Според Европейската комисия китайските електрически автомобили обикновено са с около 20 процента по-евтини от моделите, произведени в ЕС. Антисубсидийното разследване сега може да доведе до налагане на наказателни мита.

Миналата седмица германските производители на коли обявиха, че са против възможни европейски наказателни мита върху вноса на електрически автомобили от Китай. Германската асоциация на автомобилната индустрия (VDA) призова и  двете страни към диалог, за да не пострада секторът.

"Антисубсидийни мерки, като допълнителни мита, няма да решат предизвикателствата пред европейската и германската автомобилна индустрия. Напротив: целта на изравнителните мита, предвидени от Европейската комисия, може бързо да окаже отрицателно въздействие в случай на търговски конфликт", каза президентът на VDA Хилдегард Мюлер пред неделното издание на германския вестник "Велт".

Според германския Център за автомобилни изследвания германските производители на автомобили продават 30 до 40 процента от продукцията си на китайския пазар. Следователно, в случай на европейски наказателни мита, тези производители може да бъдат първата мишена на евентуални китайски контрамерки.

Според "Велт" Европейската комисия ще излезе с предварително съобщение по въпроса на 5 юни.

 

/НС/

news.modal.header

news.modal.text

Към 18:53 на 23.05.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация