site.btaКакво знаем за моста "Франсис Скот Кий", за кораба "Дали", блъснал се в него, и за пристанището на Балтимор

Какво знаем за моста "Франсис Скот Кий", за кораба "Дали", блъснал се в него, и за пристанището на Балтимор
Какво знаем за моста "Франсис Скот Кий", за кораба "Дали", блъснал се в него, и за пристанището на Балтимор
Снимка: AP / Kaitlin Newman

Мостът "Франсис Скот Кий", в който тази нощ се блъсна товарен кораб и който в резултат на това рухна, е с четири платна, със стоманена конструкция, открит е през 1977 г. след 5 години строителство и е дължина 2,6 километра. Прехвърля река Патапско.

Името си мостът дължи на Франсис Скот Кий, който е написал химна на САЩ през 1814 г., припомня Ройтерс. Стойността на моста е около 100 милиона долара. Годишно по него минават 11,3 милиона превозни средства, посочва управлението за транспорт на щата Мериленд. Мостът ги отвежда на междущатска магистрала 695, която заобикаля Балтимор.

Под него минават кораби от и за пристанището в Балтимор. Заради рухването на моста сега кораби не могат да напускат пристанището в Балтимор, казват източници от корабоплаването и застраховането на морския транспорт. Над 40 кораба остават в пристанището, в това число яхти, круизни и товарни кораби. Най-малко 30 други кораба са заявили, че крайната им дестинация е пристанището в Балтимор, което ще усложни ситуацията.

Според властите се издирват най-малко седем души. Най-малко седем коли са паднали заедно с моста, когато в негов пилон се удари корабът "Дали" в 1,28 ч. местно време. Но може и 20 души да се окажат под водата, казват източници. Двама души бяха извадени от водата, един от които е в сериозно състояние.

Корабът "Дали", блъснал с в моста, е контейнеровоз. Той плава под сингапурски флаг. Компанията му собственик е регистрирана в Сингапур и се казва "Грейс оушън", а компанията оператор е "Синерджи марин груп". Корабът е 289 метра дълъг. Построен е в корабостроителницата на южнокорейския холдинг "Хюндай" през 2015 г. Височината на кораба е 24,8. 

Корабът е потеглил от пристанището в Балтимор днес в 1 ч. сутринта. Трябвало да плава почти месец   до Коломбо в Шри Ланка. 

Датската компания "Мерск" потвърди днес, че корабът е транспортирал стоки за негови клиенти. Компанията "Синержи марин груп" каза, че в момента на удара в стълба на моста корабът е бил направляван от двама морски пилоти. Нито един от 22-те членове на екипажа, нито двамата морски пилоти са пострадали.
 
Преди това "Дали" е преминал през Панамския канал на 13 март, преди да мине и през пристанищата на Ню Йорк, Норфолк и накрая в Балтимор.

Това не е първи инцидент с "Дали". Малко след като той влиза в експлоатация през 2016 г., той се блъска в един от кейовете на пристанището в Антверпен в Белгия. Корабът е застрахован от британската компания "Британия", припомня Франс прес.

Тази нощ корабът е "загубил тяга", докато излизал от пристанището на Балтимор и екипажът му е уведомил представители на властите в американския щат Мериленд, че съдът е извън контрол, съобщи телевизия Ей Би Си, като се позова на некласифициран доклад на разузнаването на САЩ, предаде Ройтерс.

"Екипажът на кораба е уведомил министерството на транспорта на Мериленд, че е загубил контрол и е възможно да се блъсне в моста", се казва в оценката на американската Агенция за киберсигурността и инфраструктурата. "Съдът е ударил моста, което причинило неговото пълно срутване", пише още в текста.

Заради инцидента беше обявено извънредно положение от губернатора на Мериленд.

Засега полицията казва, че няма индикация да става дума за терористичен акт. На мястото на инцидента обаче са пристигнали и агенти на ФБР.

Президентът на САЩ Джо Байдън е държан в течение на ситуацията.

Пристанището на Балтимор, което е в района на моста,  е най-дълбокото пристанище в залива Чесапийк в щата Мериленд. То е най-натовареното пристанище в САЩ за превоз на автомобили, като там са били обработени над 750 000 превозни средства през 2023 г., според официални данни. Пристанището е и най-голямо в САЩ по обем за обработка на пратки от селскостопански и строителни машини, както и селскостопански продукти. То е и круизен терминал на някои круизни оператори, като "Норуиджън", "Карнивал" и "Роял Карибиън", като оттам техни кораби потеглят за Карибите, Канада и други атлантически пристанища.

/ГГ/

В допълнение

Избиране на снимки

Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.

Изтегляне на снимки

Моля потвърдете изтеглянето на избраните снимката/ите

news.modal.header

news.modal.text

Към 19:21 на 27.04.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация