ОБЗОР

site.bta"Кариерата" на испански ИИ модел с хиляди последователи в социалните мрежи поставя въпроси за бъдещето на (изкуствено) генерираните образи

"Кариерата" на испански ИИ модел с хиляди последователи в социалните мрежи поставя въпроси за бъдещето на (изкуствено) генерираните образи
"Кариерата" на испански ИИ модел с хиляди последователи в социалните мрежи поставя въпроси за бъдещето на (изкуствено) генерираните образи
Изкуствено създадени изображения на базираната в Сиатъл компания "Getty". Снимка: АП

Испанският модел Айтана Лопес има перфектно извити вежди и пълни, розови устни. Светлината се отразява от високите ѝ скули, а тялото ѝ подсказва, че сред верните ѝ спътници е личен треньор. Към момента на писане на статията тя има 127 000 последователи в Инстаграм, чието обожание изпълва секцията за коментари на публикациите ѝ: "Великолепна", "Възхитително", "Официално открадна сърцето ми", съобщава Форбс. 

Айтана - 25-годишна жена от Барселона, получава ежеседмично лични съобщения от известни личности, които я канят на среща. Тя е успешен модел и печели до 10 000 евро на месец. На пръв поглед е като много други свои колеги. С една разлика – тя не е съществува в реалния свят. Айтана е създадена от дизайнерите ѝ с помощта на изкуствен интелект (ИИ).

Първият испански модел, създаден с помощта на изкуствен интелект, се "ражда" в средата на труден период. Миналото лято Рубен Крус, нейният дизайнер и основател на агенцията "The Clueless", преживява труден период, защото няма много клиенти.

"Започнахме да анализираме начина си на работа и осъзнахме, че много проекти се отлагат или отменят поради проблеми извън нашия контрол. Често това се случваше по вина на инфлуенсъра или модела, а не поради проблеми с дизайна", казва Крус пред Евронюз.

Затова те решават да създадат свой собствен инфлуенсър, който да използват като модел за марките, които се обръщат към тях.

Създават Айтана – красива 25-годишна розовокоса жена от Барселона, чийто външен вид е близък до съвършенството. Според създателя си виртуалният модел може да печели до 10 000 евро на месец, но средната сума е около 3000 евро.

"Направихме го, за да можем да си изкарваме по-добре прехраната и да не зависим от други хора, които имат его, мании или просто искат да изкарат много пари, като позират", казва Крус.

Тя печели малко над 1000 евро на реклама, а наскоро стана лице на "Биг" (Big), компания за спортни добавки, и сякаш това не е достатъчно, тя качва свои снимки по бельо във "Фенвю" (Fanvue), платформа, подобна на OnlyFans. 

Само за няколко месеца тя успява да спечели повече от 121 000 последователи в Инстаграм, а снимките ѝ получават хиляди гледания и реакции. Тя дори получава лични съобщения от известни личности, които не знаят, че не е действителен човек.

"Един ден известен латиноамерикански актьор ѝ пише, за да я покани на среща. Този актьор има около 5 милиона последователи и някои от нашия екип са гледали негови телевизионни сериали, когато са били деца", казва Крус. "Той нямаше представа, че Айтана не съществува", добавя той.

Всяка седмица екипът на агенцията има среща, за да реши как да пресъздаде живота на Айтана. Те решават какво ще прави през седмицата, кои места ще посещава и кои снимки ще бъдат качени, за да подхранват интереса на последователите, които искат да знаят за нея. Но няма фотосесии, няма смяна на гардероба, а само комбинация от изкуствен интелект и експерти по дизайн, които използват Фотошоп, за да направят възможно моделът да прекара уикенда в Мадрид, например.

"През първия месец осъзнахме, че хората следват живота, а не изображенията. Тъй като тя не е жива, трябваше да ѝ придадем малко реалност, за да могат хората да се свържат с нея по някакъв начин. Трябваше да разкажем някаква история", казва графичният дизайнер.

Ето защо Айтана, за разлика от традиционните модели, чиято личност обикновено не се разкрива, за да може да бъде "празно платно" за дизайнерите, има много ясно изразена "индивидуалност". Тя е създадена като фитнес ентусиаст, решителна и със сложен характер. На уебсайта си тя се определя като общителна и грижовна.

"В Айтана е вложен много труд. Създадохме я въз основа на това, което обществото харесва най-много. Помислихме за вкусовете, хобитата и нишите, които са на мода през последните години", обяснява Круз.

След като анализирали тенденциите, те осъзнали, че ориенталската култура се е европеизирала много през последните години, затова се опитали да уловят това в нейната розова коса и геймърски черти.

Айтана е толкова успешна, че дизайнерите ѝ вече са създали втори виртуален модел, наречен Мая, който е "малко по-срамежлив". Имената също не са избрани случайно - и двете съдържат съкращението за изкуствен интелект (AI).

Като част от този опит за автентичност, The Clueless придава на моделите отличителни личности и житейски истории. Лопес е страстен Скорпион, който се занимава с косплей, видеоигри и фитнес.

"С дързост и автентичност тя се изправя пред предизвикателствата и изразява мнението си безрезервно, въпреки че сложният ѝ хумор и егоцентризъм понякога затрудняват усмивката ѝ, показвайки нейната сложност", гласи биографията на Лопес. "Като създател на съдържание тя блести с екстровертност, привличайки вниманието с яркия си характер."

Мая Лима, вторият от двата модела, генерирани от изкуствен интелект, които в момента са представени на сайта, е родом от Аржентина. "Нейната любяща природа се проявява в бисексуалната ѝ ориентация, която отразява откритостта и разнообразието в отношенията ѝ", се казва в биографията ѝ.

Колкото и реалистични да са моделите на агенцията, нейните съоснователи казват, че не вярват, че Лопес или нейните колеги, създадени от изкуствен интелект, ще направят човешките си колеги излишни. "Въвеждането на моделите с изкуствен интелект не е свързано с премахването на традиционните, а по-скоро с предоставянето на допълнителна възможност", казват дизайнерите Крус и Нунес.

Агенцията е затрупана със запитвания от марки, които искат да имат свой персонализиран модел. "Те искат да имат образ, който не е реален човек и който представя ценностите на марката им, така че да няма проблеми с приемствеността, ако се наложи да уволнят някого или вече не могат да разчитат на него", казва Крус.

Съществува и възможност за спестяване на разходи. Когато агенцията, която преди е работила с истински инфлуенсъри, осъзнала какво печелят, те го намерили за "аномално".

"Ким Кардашиян печели един милион евро за снимка в Инстаграм, не лекува рак. Никой не печели милион евро за това, че е качил снимка в социална мрежа, това ми се струва абсурдно", казва той.

Агенцията смята, че това може да помогне за намаляване на пазарните цени и да даде тласък на малките компании, които не могат да си позволят големи рекламни кампании.

Инициативата обаче не е лишена от критици. Мнозина се опасяват, че нереалистичното съвършенство на моделите може да повлияе на младото поколение да се вманиачи по постигането на такова съвършенство.

Критики се отправят и към силно сексуализирания образ на моделите, който се създава. В отговор на това агенцията заявява, че те просто следват естетиката, която вече е създадена от истинските инфлуенсъри и самите марки.

"Ако не следваме тази естетика, марките няма да се интересуват от нея. За да се промени тази система, трябва да се промени визията на марките. Светът като цяло е сексуализиран", посочва дизайнерът. 

Лопес и Лима са само последните хора, създадени от изкуствен интелект, които размиват границите между хората, управлявани от машини, и тези с кости и сухожилия. Сред по-популярните изкуствени хора са водещите на новини, членовете на К-поп групата с изкуствен интелект и други виртуални модели. 

При разглеждане на снимките им е трудно да се каже, че те са направени от пиксели. С някои изключения. На една снимка на Лопес странните контури на левия ѝ бицепс не съвпадат с тези на по-достоверно изглеждащата ѝ дясна ръка. На други снимки тя се взира във фотоапарата със стъклени кафяви очи, които изглеждат като от анимационен филм. Размерът на бюста ѝ се променя драстично от снимка на снимка.

Това не пречи на нарастването на последователите ѝ в Инстаграм, "Екс" и ТикТок. Хаштагът #aimodel, който сега се появява в тези акаунти, също не е променил положението. 

The Clueless създават Лопес с помощта на собствения си софтуер. Тя публикува за първи път в Инстаграм в началото на юли и дори отговаря на похвали в платформата, като пише на феновете както на испански, така и на английски език. 

Изглежда обаче все повече хора се досещат за истинския ѝ произход, несъмнено благодарение на малките фотографски странности, които намекват за алгоритмичния ѝ произход, пресата, която започна да я представя като "първия модел с изкуствен интелект в Испания", и нарастващата информираност за начините, по които изкуственият интелект прониква в нашата култура.

"По-полека, момче", отговори неин последовател в Инстаграм на признанието ѝ в любов на друг. "Това са няколко реда код", отговаря му другият потребител на социалната мрежа. 

Моделите с изкуствен интелект са във възход, като зорките очи са единствените, които са в състояние да определят дали даден човек онлайн е истински или не, смята испанското списание "Ола" (Hola). Еваня Ария Луксардо е друг подобен случай, първият латиноамерикански ИИ модел, който става изключително популярен в социалните мрежи. Тя се появи на тазгодишната Седмица на модата в Ню Йорк, демонстрирайки съюза между човешката креативност и изкуствения интелект, като моделът се интегрира дигитално с облеклата.

Инструментите за изображения с изкуствен интелект изучават света чрез огромни количества данни за обучение. Вместо милиарди думи, те получават милиарди изображения и техните надписи, също извлечени от интернет. Технологичните компании стават все по-прикрити по отношение на съдържанието на тези набори от данни, отчасти защото включените в тях текстове и изображения често съдържат материали, защитени с авторски права, неточни или дори неприлични, съобщава Вашингтон пост. 

/ПТА/

news.modal.header

news.modal.text

Към 11:41 на 02.03.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация