site.btaТПС: Ново проучване свързва аутизма с оста черва-мозък, което разкрива нови възможности за терапия

Университетът Бар-Илан. Снимка: ТПС

Съвместно проучване, проведено от международен екип от експерти по микробиома, разкри убедителни доказателства, свързващи чревния микробиом с разстройството от аутистичния спектър, предаде израелската новинарска агенция ТПС.

Констатациите, публикувани миналия месец в списание "Нейчър нюросайънс"(„Nature Neuroscience“), установиха последователни различия в чревния микробиом (съвкупност от генетична информация, чиито носители са микроорганизмите, живеещи в човешкото тяло – бел. ред.) на лица с аутизъм в различни региони по света, което показва, че промените в микробиома са обща характеристика, свързана с аутизма.

Освен това, изследователите откриват връзки между промените в микробиома и имунните фактори, включително възпалителния маркер IL-6, при лица с аутизъм. Пилотните проучвания, включващи лечение на фекалния микробиом, показаха способността да се въздейства върху дисрегулираните микробни видове, открити при аутизъм.

Приблизително 75 милиона души страдат от разстройство от аутистичния спектър или ASD. Много хора от аутистичния спектър имат проблеми с общуването и взаимодействието с околните и ограничено или повтарящо се поведение или интереси. Хората с аутизъм могат също така да имат по-различни начини на учене, движение или задържане на вниманието си.

Професор Еван Елиът от университета Бар-Илан, който играе ключова роля в изследването, казва: "Връзката между промените в микробиома и маркерите на имунната система дава ценни сведения за това как чревният микробиом може да повлияе на здравето на хората с диагноза аутизъм."

Елиът добави, че "успехът на лечението с фекален микробиом при модулирането на съответните микробни видове представлява обещаващ способ за бъдещи терапевтични интервенции".

Известно е, че химичният състав, отделян в червата от микробиома, оказва влияние върху развитието на мозъка още от раждането. Изследването подкрепя идеята, че насочването към оста черва-мозък, биохимичната сигнализация, която се осъществява между стомашно-чревния тракт и централната нервна система, може да послужи като терапевтичен подход за специфична подгрупа лица с аутизъм.

Този персонализиран подход има потенциал да подобри значително резултатите и качеството на живот на лицата от аутистичния спектър.

В перспектива, изследователският екип планира да надгради своите открития, като извърши задълбочен анализ на характеристиките на имунната система при лица от Израелския регистър за аутизъм. Това фокусирано върху Израел проучване има за цел да задълбочи разбирането за сложната връзка между чревния микробиом и неговото въздействие върху биологията на гостоприемника при аутизма.

(Тази информация се разпространява по споразумение между БТА и ТПС)