site.btaЦелта на "Българска Формула Академия" е даде възможност на родните състезатели да се докоснат до болидите и международната сцена, заяви основателят й Цветан Илиев

Целта на "Българска Формула Академия" е даде възможност на родните състезатели да се докоснат до болидите и международната сцена, заяви основателят й Цветан Илиев
Целта на "Българска Формула Академия" е даде възможност на родните състезатели да се докоснат до болидите и международната сцена, заяви основателят й Цветан Илиев
Болид на "Българска Формула Академия", на името на Снежана Илиева, изложен пред националния стадион "Васил Левски" / Снимка: Ивайло Георгиев, БТА.

Целта на първата по рода си "Българска Формула Академия" е да даде възможност на родните състезатели да разберат как работят болидите и да се докоснат до международната автомобилна сцена, заяви основателят и президент на организацията Цветан Илиев.  

"Опитваме се с нашата "Българска Формула Академия" да дадем шанс на българските пилоти да видят що е то Формула, да се научат, да им покажем за какво точно става въпрос в пилотирането на тези болиди. Също така да им дадем шанс да излязат на международната сцена", заяви Илиев по време на пресконференция в София днес.

"Засега имаме един пилот, който подкрепяме - Никола Цолов, но той успя да направи това в различни страни като Испания и Италия. Нашата цел е да постигнем всичко това в България. Основах Академията преди около две години. В първата не се случи нищо особено, но в изминалата имаме седем души. Всички си тръгнаха щастливи и мога да отлича двама, които се справиха феноменално - Ивон Симеонова, която дойде при нас на 14, и Самуил Иванов, който дойде от картинга. За кратко време летяха по пистата", добави той.

"Именно за такъв тип хора само преди няколко дни внесохме в България Формула 4 от последно поколение. С такъв болид Никола Цолов стана шампион в Испания. Вече го имаме и в България - единствен и за първи път тук, за да можем да подготвяме нашите пилоти на световно ниво", каза още българският състезател.

Илиев уточни, че Академията има две програми за подготовка - професионална и любителска. Той добави, че се старае да държи таксите между 30% и 40% по-ниски от тези в други държави в Европа.

"Първата е с целодневна работа, с телеметрия на автомобила, за да се научи пилотът какво трябва да прави, за да бъде бърз. Има и камера в реално време за точната работа на болида, ускорението и други. Това е страхотно предимство за обучаващите се. Втората е за любители и който желае, може да дойде при нас и да направи една сесия, за да разбере що е то Формула", продължи той.

Илиев каза още, че предимството на "Българска Формула Академия" срещу европейските клубове е в това, че тренировъчните сесии се провеждат на писта "Серес" в Гърция, където почти винаги обучаващите се могат да карат сами или при минимален трафик.

"Болидите Формула Рено и Формула 4 са много съвременни и надеждни. Хубаво е, че може да направиш няколко обиколки с Формула Рено, да надградиш възможностите и усета си и да се качиш на Формула 4. Хубавото е, че разполагаме и с болид за Формула 3, с какъвто се състезавах в Cardoniacup и постигнахме добри резултати. Това е болид от съвсем друго измерение", разясни той.

"След като пилотите преминат обучение при нас, ние предоставяме възможност и за участие в международни състезания. Имаме два варианта, единият от които е по-бюджетен - Carboniacup. Другият е Formula 4 CEZ", добави Илиев.

За любители под 18-годишна възраст, желаещи да преминат "Българска Формула Академия", е задължително да имат опит в картинга. Такива, които са над 18, могат да участват с шофьорска книжка. За толкова ранна фаза мощността на болида се намалява и се прилагат всички техники за безопасност при пилотирането.

През целия този процес е преминала дъщерята на Цветан Илиев - Снежана. Тя е от дете в автомобилния спорт.

"Започнах с картинга преди 9-10 години. Там израствах. Баща ми основа Академията, състезаваше се и се очакваше моят път на развитие да бъде към формулите. Имах задължителна подготовка - един уикенд през картинг клас KZ2 (125-кубикови двигатели - бел.авт.) с ръчни скорости. Имах дълъг опит, но не и със скорости. Пуснаха ме на формулата едва след този уикенд", заяви Илиева.

"Щастлива съм, че имам възможността да карам болид на голяма писта, в състезание. За момента целта ми е да си завърша образованието, но и ще карам. Състезанията за мен са един вид подпомагане на Академията и се надявам тя да се развие", завърши тя.

Контакт с "Българска Формула Академия" може да бъде направен в Инстаграм акаунта на организацията

/АВ/

Потвърждение

Моля потвърдете купуването на избраната новина

Към 00:34 на 21.11.2025 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация