site.btaРазширяването на дуалното обучение и осигуряване на качеството му са сред приоритетите на Министерството на образованието, каза Ваня Тивидошева

Разширяването на дуалното обучение и осигуряване на качеството му са сред приоритетите на Министерството на образованието, каза Ваня Тивидошева
Разширяването на дуалното обучение и осигуряване на качеството му са сред приоритетите на Министерството на образованието, каза Ваня Тивидошева
(от ляво надясно): Директорът на Дирекция „Професионално образование и обучение в Министерството на образованието и науката Ваня Тивидошева, председателят на Фондацията за модерно образование Петя Евтимова и главният асистент д-р Лъчезар Африканов, член на Управителния съвет на Фондацията за модерно образование. Снимка: Димитрина Ветова/БТА (ПБ)

Разширяването на обхвата на дуалното обучение и осигуряването на качеството му са сред приоритетите на политиките на Министерството на образованието и науката (МОН), защото чрез дуалното обучение се осъществява активната работа на всички заинтересовани страни, която води до по-висока заетост и представлява къс път от училището до работното място в една силно развиваща се икономика. Това каза Ваня Тивидошева - директор на Дирекция "Професионално образование и обучение" в МОН, която приветства участниците в балканската конференция за обучение чрез работа.

Държавата, чрез усилията на МОН и с редица инструменти, подкрепя дуалното обучение. От въведените промени в Закона за професионалното образование и обучение от април 2024 г. от държавния бюджет се поемат всички осигуровки на работодателите за ученици от дуалната система на обучение, което е насърчаващ финансов инструмент за работодателите, отбеляза Тивидошева.

Тя каза, че от 2019 г. се осигуряват стипендии в първи гимназиален етап на всички ученици, приети в дуална форма на обучение. С измененията и допълненията в Закона за професионалното образование се увеличиха възможностите на работодателите да определят наставници, а в училищата се разшири възможността учителите методици да бъдат подкрепяни от учители по професионална подготовка. През август 2024 г. са обнародвани изменения и допълнения в наредбата за условията и реда за организиране на обучение чрез работа, като след десети клас да може да се осъществява промяна от дневна в дуална форма на обучение и работодателите да могат да популяризират дуалното обучение в партньорство с Регионалните управления на образованието, обясни Ваня Тивидошева.

Има нещо ново и много значимо, като на 2 октомври беше обявено началото на програмата "ДОМИНО 2", която се реализира с подкрепата на Швейцарската програма за сътрудничество, припомни директорът на Дирекция "Професионално образование и обучение" в МОН.

Балканската конференция постави днес акцент върху организирането на обучението чрез работа в България, Гърция, Румъния и Република Северна Македония - чрез добри практики и предизвикателства в управлението на системата, в идентифицирането на уменията, на връзката с бизнеса и с повишаване на привлекателността на професионалното обучение чрез работа.

Конференцията се организира в рамките на проекта "Балканско сътрудничество в обучението чрез работа" 2023-2025 г., финансиран по програмата "Еразъм+" на Европейския съюз, с общ бюджет от 250 000 евро. Координатор на проекта е Фондацията за модерно образование (България) с партньори - Националната агенция за професионално образование и обучение (България), с Обучителния център "Делта" в Гърция, с община Решита в Румъния и с Македонския център за гражданско образование (Република Северна Македония).

Петя Евтимова - председател на Фондацията за модерно образование, каза, че за организацията им дуалното обучение е кауза. Днес представяме доклад, който обединява усилията на организации от България, Гърция, Република Северна Македония и Румъния, в който изследвахме какво е състоянието на обучението чрез работа в тях, какви са общите предизвикателства и възможно ли е да намерим общи решения, обясни Евтимова.

Тя съобщи, че в проекта "Балканско сътрудничество в обучението чрез работа" са били включени 950 участници от България, Гърция, Румъния и Република Северна Македония. Сред тях са били над 360 представители на професионални гимназии и на центрове за обучение, 260 представители на бизнеса, 160 експерти от професионалното образование и обучение, както 170 наставници и обучители. Изследвахме четири тематични направления - управлението на системите за дуално обучение, уменията и учебното съдържание, сътрудничеството с бизнеса, повишаването на атрактивността и приобщаването към дуалното обучение, каза Петя Евтимова. Тя допълни, че са разработени четири тематични анализа и обща рамка от препоръки, в които се предлагат мерки за подобряване на системите за обучение чрез работа на Балканите.

По думите на Петя Евтимова и в четирите държави професионалното обучение се приема като втори шанс за учениците, като имало мнение, че професионалното образование е за тези ученици, които не могат добре да се справят в училище. Тя отбеляза, че е необходимо да се създадат мрежи от посланици, които да популяризират дуалното обучение сред младите хора. Има и несъответствие между учебните програми и пазара на труда, като това се отнася и за четирите държави, участващи в проекта. Малко са и програмите за квалификация на учителите по професионална подготовка, каза Евтимова.

/ВБ/

Списание ЛИК

В допълнение

Избиране на снимки

Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.

Изтегляне на снимки

Моля потвърдете изтеглянето на избраните снимката/ите

Потвърждение

Моля потвърдете купуването на избраната новина

Към 09:33 на 18.10.2025 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация