site.btaКонцепцията за стандартите за развитие на децата до три години е публикувана за обсъждане


Концепцията за стандартите за развитие на децата до три години е публикувана за обсъждане и Министерството на образованието и науката (МОН) предлага социално-емоционалното учене да влезе в комплексната грижа в ранното детство, съобщават от МОН в сайта си.
Четири области на ранно учене и грижи предлага МОН за стандартите за развитие на децата от три месеца до три години, за да се въведе интегриран подход за подкрепа, който освен на физическия, познавателен и езиков напредък на детето, акцентира и върху личностно-емоционалното и социалното му развитие. Тези предложения са разписани в концепция, която е публикувана за публично обсъждане. След като визията бъде максимално широко дискутирана, ще се подготвят и предложения за промени в нормативната уредба, които отново ще бъдат публикувани за обществено обсъждане. Целта е да се намерят най-добрите предложения, които да залегнат като стандарти за развитието на децата в тази толкова важна възраст, поясняват от МОН.
В концепцията са представени ключови принципи, които да бъдат основа при разработването на стандартите в съответствие с Националната рамка за качество на образованието и грижите в ранна детска възраст. Предложението на МОН е тези стандарти да включват постиженията на децата като очаквани резултати от комплексните грижи - отглеждане в добро здраве, възпитание, социализация и обучение. Прилагането им ще осигури баланс между здравни грижи, игра, хранене, почивка и свободни дейности, и ще допринесе за по-плавен преход към предучилищното образование.
В публикуваната концептуална рамка е представен примерен вариант за разпределението на очакваните резултати в съответствие с очаквания период на поява на определени умения у децата, като са предложени и насоки за тези, които осигуряват грижите, възпитанието, социализацията и обучението им. Предложението предвижда и включване на общи насоки за осъществяване и съчетаване на здравните грижи, и на педагогическата дейност в яслените групи, както и насоки за взаимодействие с родителите. Именно екипната работа между медицински специалисти, педагози и възпитатели, и осигуряването на качественото образование в ранна детска възраст ще позволи на родителите по-добре да съвместят задълженията вкъщи с професионалните, отбелязват от МОН.
Концептуалната рамка за разработване на стандарти за ранно учене и грижи е публикувана тук.
Както писа БТА, имаме готови стандарти за ранно детско развитие, през следващата седмица ще ги публикуваме, но няма да бързаме да ги утвърждаваме. Ще имаме поне три месеца, в които ще можем да усъвършенстваме тези стандарти. Това каза министърът на образованието и науката Красимир Вълчев на националната конференция "Водим бъдещето за ръка", посветена на ранното детско развитие, която се състоя на 25 септември.
На форума тогава директорът на Института по образование проф. д-р Галин Цоков представи концепция за учебен план за специалността "Учене и грижи в ранна детска възраст за деца от 0 до 3 години".
Министър Красимир Вълчев отбеляза, че водещата роля в най-ранната детска възраст е на медицинските грижи и тя е при децата от 0 до 3 години. Затова се предлага и тази нова специалност, която не е от професионалното направление "Педагогика", а е от професионалното направление "Здравни грижи". Тя ще бъде хибридна специалност.
/ХК/
Потвърждение
Моля потвърдете купуването на избраната новина