site.btaСемействата с първокласници трябва да ги подкрепят за успешната адаптация в новата училищна среда, съветват от асоциация "Родители"


Когато детето тръгне на училище, то попада в нова среда и трябва да свикне да се справя с новите условия. Този процес се нарича адаптация и при различните деца продължава различно време в зависимост от особеностите на нервната им система, обема новости, които трябва да проумеят и усвоят, и подкрепата, която получават от възрастните. Това съобщават от асоциация "Родители" и отправят съвети към семействата с първокласници.
Какво трябва да се знае за адаптацията на децата в първи клас?
Децата по принцип са гъвкави и приспособими, но процесът на адаптация поглъща голяма част от енергията им и може да доведе до различни затруднения. Трябва да се следи дали детето се чувства спокойно, дали говори с удоволствие за това, което се случва в клас, дали има желание да ходи на училище.
Ако се види, че детето среща някакви затруднения, трябва търпеливо родителите да му помагат, докато се справи с тях. Дори да е посещавало подготвителна група, в първи клас се сблъсква с цял набор нови правила - да не се разхожда в час, да следи сигналите на звънеца, да подрежда чантата и принадлежностите си, да следва инструкциите на учителя, да се движи по определен начин по коридорите, да ползва тоалетни от непозната разновидност и още много други правила. Всичко това е различно от ежедневието у дома и от реда в детската градина.
Запомнянето и особено спазването на тези правила е трудно за децата и процесът може да доведе до повишен стрес, ако реакцията от страна на учителите и родителите е свързана с порицание, наказания и липса на подкрепа при допуснати грешки.
Съвети към родителите
Ако родителите забележат у детето си необичайни затруднения в усвояването на учебния материал, прояви на "лоша дисциплина", агресия, но и прекалена плахост, липса на желание за контакт със съучениците, липса на интерес към училището - имат основания да мислите за повишен стрес и затруднена адаптация, казват от асоциацията.
Възможно е тези сигнали да дойдат най-напред от страна на учителя или възпитателя, който прекарва много часове с детето и има преки наблюдения върху поведението му. Тези индикации не трябва да бъдат отхвърляни, а да се потърси начин за намиране на причината за възникналите затруднения. Едно от най-полезните неща е да се помогне на детето да се придържа към дневния режим на училището и да си ляга по-рано, съветват родителите от асоциацията.
И препоръчват, че е добре да няма резки промени през уикенда и ваканциите, тъй като това затруднява връщането към училище. "Също, нека не затрупваме децата със задължения след училище всеки ден. Te имат нужда от игра и почивка, за да преработят всички емоции и знания от деня, и да се подготвят за следващия", тези съвети отправят от асоциация "Родители" към семействата с първокласници.
Както писа БТА през август, като подготовка за новата учебна година е добре и е полезно родителите на първокласници да им говорят за училището - като нова форма за добра комуникация и за добра среда, в която им предстои да постъпят много скоро. Трябва родителите да говорят на своите първокласници за училището - като ново средище, което е различно от детската градина и яслата, като място за ново сприятеляване, за нови взаимоотношения, за ново отношение към учителя. Това каза за БТА тогава Диян Стаматов - директор на 119-о Средно училище "Акад. Михаил Арнаудов" в София, който е и председател на Съюза на ръководителите в системата на народната просвета в България (СРСНПБ).
/ТС/
Потвърждение
Моля потвърдете купуването на избраната новина