site.btaПортретът трябва да хваща не толкова момента, колкото същността, каза пред БТА проф. Кирил Божков

Портретът трябва да хваща не толкова момента, колкото същността, каза пред БТА проф. Кирил Божков
Портретът трябва да хваща не толкова момента, колкото същността, каза пред БТА проф. Кирил Божков
Проф. Кирил Божков (на снимката) представя самостоятелна изложба акварелни портрети във варненската галерия „Акцент“. Снимка: кореспондент на БТА във Варна Валентина Добринчева

Портретът трябва да хваща не толкова момента, колкото същността. Той е едно широко понятие, не винаги свързано само с изобразяване на човешко лице. Това каза в интервю за БТА проф. Кирил Божков, който представя самостоятелна изложба акварелни портрети във варненската галерия „Акцент“. Тя е съпътстващо събитие на Международното триенале „Духът на акварела“

Художникът сподели, че рисува най-вече близките си, изучава и себе си. Във Варна показва творби, които не са успели да влязат в изложбата му в галерия „Академия“ в София, посветена на 60-годишнината му. Имал е подготвени сто неща, но е показал тридесетина, а от останалите е подбрал интересното според него. Има портрет дори на кученце. 

Може да е парадоксално, но не се смятам за портретист, каза Божков. „Аз по-скоро рисувам картина заради самата нея. Възпитан съм така още като студент от моите преподаватели, че портретът е едно широко понятие, не винаги свързано само с изобразяване на човешко лице. Може да е и на животно, също така и на даден пейзаж или събитие. Смятам, че така трябва да се погледне на моята изложба. Това са по-широките схващания за портрета, които аз прегръщам отдавна. Те означават, че можеш да пресъздадеш съдържанието на каквото и да било така, че то да бъде достатъчно добре представено в пълнотата си и да прилича на това, което си гледал“, сподели той. 

Художникът подчерта, че портретът не е пресъздаване на външността. „Да направиш една моментна снимка на случайно състояние на човек или няколко души, и след това да можеш да го пресъздадеш, много често се отдалечава от традиционното наслояване в разбирането за портрет, което е утвърдено с вековете. Портретът преди всичко трябва да хваща не толкова момента, колкото същността“, обясни той и даде за пример Рембранд, който е известен с това, че цял живот се е рисувал в десетки автопортрети, но ако ги поставим един до друг, ще решим, че това не е един и същи човек. Според професора това значи, че той е търсил съвсем друго нещо. Тоест да „хванеш“ същността на портрета като задача е важно, но през своята призма.

В модерното изкуство всеки автор прави свой автопортрет, смята той. Припомни, че навремето една цяла епоха рисува по даден канон и общи правила. Има школи, които са били обучавани да правят подобни неща като стил и това е било изискване. Тогава според него изкуството е било по-близо до вид човешка дейност, която е занаятчийска, докато съвременността дава свобода на всеки персонално да прави каквото желае, харесва и обича, без цензура. 

Попитан дали свободата в творчеството често не пренебрегва майсторството, както се преподава и в западната образователна система, той изказа мнение, че наистина на Запад се внушава такова нещо, но това е най-прекият път към дилетантството. „Когато оставиш един човек да прави каквото иска, изниква въпросът за какво тогава е образованието. А неговият плюс е, че минаваш многогодишно обучение в различни аспекти, които дават своето професионално отражение. Когато наши студенти отидат по програми да специализират на Запад, споделят, че там не харесват и не одобряват това, което те правят - да рисуват реалистично. Искат не да пресъздават, а да изразяват“, обясни той като добави, че в България никога преподавателите не са забранявали този подход, но по-скоро прилагат схващането, споделяно и от големи художници, че когато се научиш да рисуваш като старите майстори, след това можеш да правиш каквото поискаш. „Това е и моето разбиране и поведение през целия ми жизнен път и професионално съм бил свързан с такова вярване“, каза Божков. 

Относно рисуването с акварел, той подчерта, че материалът е важен, но по-важна е душата. „Не искам да омаловажавам важността на материалите, с които рисуваме, защото вече съществуват вълшебни хартии, бои, инструменти и аз съм се убедил, че фини детайли не стават с какво да е, това важи и за маслото. Материалът е изключително важен, обаче колкото и да е хубав, ако с него борави някой, който не е видял три картини, не е прочел три книги за изкуство и не го интересува това, няма да стане нищо. От един момент нататък материалът е съдбоносен, но изначално и до самия край душата е определяща за абсолютно всичко. Бешков е рисувал с клечка и пак е ставало божествено. Има ли ги голямата душа и големият талант, всичко става, но и без материал нищо не става“, заключи Божков. 

/ХК/

В допълнение

Избиране на снимки

Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.

Изтегляне на снимки

Моля потвърдете изтеглянето на избраните снимката/ите

Потвърждение

Моля потвърдете купуването на избраната новина

Към 14:37 на 06.07.2025 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация