site.btaМного е важно преди новата учебна година да поставим фокуса върху предучилищната възраст и обхвата на децата, каза министър Красимир Вълчев

Много е важно преди новата учебна година да поставим фокуса върху предучилищната възраст и върху обхвата на децата, знаем кои са тези детски градини и райони, има детски градини с концентрация на деца от уязвими групи. Ако погледнем образователните резултати след четвърти и след седми клас, ги виждаме тези училища, в които са отишли тези деца, които не знаят български език. Слабите ни резултати по български език и литература са най-вече концентрирани в тези училища, в детски градини и в тези населени места, и в много висока степен те са зависими от това дали децата са били обхванати в детска градина. Това каза министърът на образованието и науката Красимир Вълчев на срещата на Координационното звено по Механизма за съвместна работа на институциите за обхващане, включване и предотвратяване на отпадането на деца и ученици от образователната система, свикана от министър-председателя Росен Желязков в Министерския съвет. 

В срещата участваха също премиерът Росен Желязков, вицепремиерът Томислав Дончев, заместник-министри, областни управители, ръководители на агенции, представители на Националното сдружение на общините в България и на други институции.

Но, за да работи ефективно механизмът в детските градини, е много важно да бъдат ангажирани кметовете, защото те са и работодатели на директорите на детски градини. Важна е и работата на образователните медиатори, отбеляза министър Вълчев. 

"В дългосрочен план резултатите са видими и за България за първи път през миналата година Евростат отчете, че е под средния процент на Европейския съюз (ЕС) за преждевременно отпаднали от образователната система. Това се мери по възрастовата група 18-24 години, или на завършилите, и това са резултатите по механизма след 2017 г. Важно е тези усилия да продължат, за да свалим още този процент, защото 9,3, колкото отчита ЕС, означава, че 5000 деца все още не завършват от всеки един набор училищно образование. Цел на всяка образователна система е всички деца да завършват 12-и клас и това се приема за придобиване на образователна зрялост, затова изпитът тогава се казва матура. Положителните процеси са, че се увеличи средният брой години, в които учат децата, основно от ромските общности. Ако преди отпадаха основно след осми клас, сега отпадат средно в десети клас, това е и заради получаването на шофьорска книжка, но и заради промените в нагласите към образованието", заяви образователният министър.  

Той припомни, че преди осем години започна Механизмът за съвместна работа на институциите за обхващане, включване и предотвратяване на отпадането на деца и ученици от образователната система, и той е дал своите резултати. Годишно 100 000 души се пенсионират, а 60 000 са младите хора, които ги заместват като работна сила. Това е 40 000 годишно недостиг, образователната система не може да произведе повече деца, но може да направи така, че да има по-малко преждевременно отпаднали. Факт е, че образованието и за отделния индивид, и за обществото, е най-важният фактор за социално-икономическото ни развитие и за просперитета на всеки един човек, отбеляза министър Красимир Вълчев.

По думите му затова е важно Министерството на вътрешните работи и Министерството на труда и социалната политика, основно двете институции, които са включени в екипите за обхват, да бъдат ангажирани и да бъде даден ясен сигнал на структурите. В последните години, след пандемията от КОВИД-19 и при честата смяна на правителствата, наблюдаваме, че механизмът работеше отслабено и по инерция, и работеше повече там, където бяха по-ангажирани областните управители. Затова е много важна ролята на областните управители, защото началниците на Регионалните управления на образованието нямат това институционално ниво да окажат въздействие върху работата на останалите териториални структури. Същото е с общините и с кметовете, където те са ангажирани, механизмът работи в по-голяма степен, заяви министърът.

През годините направихме задължителна предучилищната подготовка първо на шестгодишните деца, после на петгодишните, а преди четири години и на четиригодишните деца. Всички изследвания показват, че децата, особено в семействата, в които не се говори български език и липсва отговорност към образованието, за тези деца най-силно влияние за образователните им възможности има значение дали са били обхванати рано в детска градина. Те постигат по-добри резултати, достигат до по-горен клас и са по-пригодни на входа за първи клас, обясни министър Красимир Вълчев.

 

 

/ХК/

В допълнение

Избиране на снимки

Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.

Изтегляне на снимки

Моля потвърдете изтеглянето на избраните снимката/ите

Потвърждение

Моля потвърдете купуването на избраната новина

Към 03:11 на 04.07.2025 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация