site.btaЯпонска компания посочи лазерно устройство като причина за катастрофата на лунния й модул


Японската компания "айСпейс" (ispace) посочи лазерно навигационно устройство като причина за катастрофата на спускаемия й апарат, който по-рано през месеца се разби на Луната, предаде Асошиейтед прес.
Това е вторият неуспешен опит на "айСпейс" за две години да осъществи кацане на лунната повърхност.
Този път спускаемият модул на компанията, "Ризилиънс", се е насочвал към най-северната част на Луната - Морето на студа (Mare Frigoris).
Миналата седмица апаратът "Лунар рикънисънс орбитър" на НАСА предаде снимки от мястото, където са се разбили спускаемият модул "Ризилиънс" и неговият мини роувър.
Представители на "айСпейс" обвиниха за инцидента лазерния далекомер на спускаемия апарат, като казаха, че устройството не се е задействало навреме, за да измери правилно разстоянието на "Ризилиънс" до лунната повърхност.
Апаратът се е спускал бързо със скорост от 42 метра в секунда, когато е изгубил връзка и се е разбил пет секунди по-късно, посочиха от компанията.
Дефектен софтуер е причинил катастрофата на първия лунен модул на "айСпейс", който се опита да кацне на естествения спътник на Земята през 2023 г. Както и при втория опит, проблемът е възникнал по време на последната фаза на спускането.
От седемте опита за кацане на Луната, направени от частни компании през последните години, само един може да бъде окачествен като пълен успех - този на модула "Блу гоуст" на "Файърфлай аероспейс" през март.
"Блу гоуст" беше изстрелян заедно с "Ризилиънс" през януари от Флорида с ракета на "Спейс Екс".
Освен базираната в Тексас "Файърфлай аероспейс", само пет страни са осъществили успешно кацане на Луната: СССР, САЩ, Китай, Индия и Япония. САЩ са единствените, изпратили астронавти на лунната повърхност по време на програмата "Аполо" на НАСА преди повече от половин век.
Въпреки поредицата от неуспехи, "айСпейс" продължава да работи по третия си опит за кацане на Луната през 2027 г. в сътрудничество с НАСА, както и по четвърта планирана мисия.
Нейният изпълнителен директор и основател Такеши Хакамада посочи, че неуспехите на компанията няма да й попречат да върви напред и че стремежът й е да си възвърне доверието на клиентите.
"Решително предприемаме следващата стъпка към бъдещите си мисии", каза Хакамада.
/ТС/
Потвърждение
Моля потвърдете купуването на избраната новина