site.btaТворческото мислене при обучението стимулира учениците към нови умения и черти на характера, твърди преподавателят Петя Глеридис


Прилагането на творческо мислене и занимания в образованието и в чуждоезиковото обучение е полезно за младите хора. Това твърди дългогодишният преподавател по английски език във Второ средно училище „Проф. Никола Маринов“ в Търговище Петя Глеридис. Доказват го и резултатите на зрелостниците на държавните зрелостни изпити тази година. Деветима ученици от 12 „б“ клас, на които тя е класен ръководител, са с отлични оценки и от двата изпита.
На матурата по английски език от 17 зрелостници девет са с отлични оценки, петима с много добри и трима с добър. Средният успех в точки е 79,56. За сравнение за страната средният е 74, а за региона – 73,45. Оценката е много добър 5,29. Гледирис допълни, че подобни са резултатите и на другите зрелостниците от гимназията – половината от оценките на випуска са отлични.
Училището е и първото в страната, основано през 1970 г., в което са разкрити паралелки с профилирано изучаване на музика и изобразително изкуство и което привлича творчески настроени млади хора.
Тезата си за творческото мислене Глеридис защити и по време на Регионален образователен форум на тема „Умения на XXI век“. Събитието се организира в рамките на Националната програма „Иновации в действие“.
Петя Глеридис цитира Айнщайн, според когото ,,Въображението е по-важно от знанието. Творчеството е интелигентност, която се забавлява“. Преподавателят обяснява защо смята творческото мислене за важно, как се случват процесите на творчество в часовете по чужди езици, представя и някои ученически творби, „родени“ по време на заниманията.
„Смятам, че именно творчеството обединява, но и същевременно подчинява останалите грамотности, качества и компетенции. Творчески настроената личност е любопитна, притежава изследователски дух и въображение. Всяко дете е такава личност, което опознава света, водено от своето любопитство, въображение изследователски дух. Не бихме могли да се научим да четем, да смятаме, не бихме имали базова грамотност, ако не бяхме любопитни. Не бихме трупали опит и не бихме били способни да развиваме чрез разсъждения и мисловни похвати, да претворяваме наученото, за да стигнем по-високо, да извеждаме причинно следствени връзки или да имаме предпоставка за добра функционална или комплексна грамотност. Не бихме били адаптивни, инициативни, осъзнати“, казва Глеридис.
Преподавателят припомни, че неслучайно от 2022 г. насам PISA включва в изследването си и творческото мислене. Творческото мислене се развива чрез различни похвати, споделя учителят. Учениците, на които преподава, участват занимания чрез „бягащи диктовки“ с творчески елемент. Бягащата диктовка като средство за проверка на всички ключови умения в чуждоезиковото обучение, е подходяща за визуални, кинетични и слухови обучаеми и с включен творчески елемент, посочи Глеридис. Тя обясни, в работата си е подпомогната от колежката си Десислава Цанкова. При класическите бягащи диктовки текстът е разделен на части. Избира се „бегач“ от класа или, ако класът е разделен на групи – от всяка група. Задачата на бегача е да чете частите и да ги диктува на „писаря“, който ги записва и диктува на останалите ученици, разясни Глеридис. За да се включи творчество, вместо да се диктува се преразказа от друго лице или герой, диктовката е с отворен финал, който учениците трябва да допишат. Екипите сами създават бягаща диктовка, като екип измисля по четири-пет изречения.
Учениците й се обучават и по метода на ,,Шестте мислещи шапки” на малтийския мислител Едуард де Боно, чрез който се стимулират четирите основни умения: слушане, писане, четене, говорене. Това е още ефективен начин за упражняване на лексика и граматика, както и за развиване на емпатия, заради смяната на гледните точки.
Младите хора развиват творческото си мислене и чрез писане на акростихове с Квадрата на Полибий - анаграми, панграми, липограми; практикуват творческо писане на чужд език.
Петя Глеридис е убедена, че творческото мислене е предпоставка за развиване на метакогнитивни, вътрешноличностни, междуличностни и умения за решаване на проблеми.
Показателните за ползите от прилаганите иновативно похвати в практиката са резултатите от Националното състезание по творческо писане, постигнати от възпитаниците на Второ СУ в областния град. Преди две години те се нареждат на трето място след Софийската математическа гимназия „Паисий Хилендарски“ и Втора английска гимназия „Томас Джеферсън“ – София, а след тях са възпитаниците на Първа частна математическа гимназия – София. Тази година състезанието се провежда за 15-а година и на предварителния конкурс на тема ,,Литературни наслади" във своята възрастова група печели деветокласничка от Второ СУ, припомни преподавателят.
/ТС/
Потвърждение
Моля потвърдете купуването на избраната новина