site.btaФотографията е преди всичко мисловен процес, каза за БТА Цветан Тончев

Фотографията е преди всичко мисловен процес, каза за БТА Цветан Тончев
Фотографията е преди всичко мисловен процес, каза за БТА Цветан Тончев
Снимка: кореспондент на БТА в Троян Преслава Иванова

Фотографията е преди всичко мисловен процес. Не трябва да се впускаме веднага да снимаме, необходимо е да се изчака, да се обмисли. Това каза в интервю за БТА дългогодишният музеен фотограф Цветан Тончев. Вече 47 години работи в Музея на занаятите в Троян и документира голяма част от обществения, културния и социалния живот в планинския град. 

Повод за интервюто е удостояването на Тончев с наградата „Златен век“ – грамота за постигнати високи творчески резултати и значим принос към българската култура, която му беше връчена наскоро на тържествена церемония от министъра на културата Мариан Бачев. 

Тончев определя себе си като фотограф, но и като музеен човек. Казва, че е благодарен на младите си колеги от музея, които го приемат въпреки възрастовата разлика, и му дават нови идеи и стимул да продължава да работи.

Това, което прави музейната фотография различна от останалите типове фотография, е отношението ѝ към проучвателската работа в музея, посочи Тончев. При заснемане на предмети от фондовете, например, трябва да се акцентира върху детайла, при заснемане на майстори фокусът е върху начина на работа и характерното поведение. Винаги търси история в събитието, която да разкаже с няколко кадъра.

„Понякога препоръчвам на колегите, музейни работници, да снимат сами, защото както при семейната фотография човек най-добре познава близките си, така и те познават експонатите си прекрасно“, допълни той.

Обективът на фотографа Цветан Тончев запечатва значими личности в културния живот на Троян. Негово дело са артистичните фотографски портрети на актьорите Стефан Гецов, Васил Михайлов и Пламен Дончев, на художника Тодор Балкански, гостували през различни периоди в Троян. Снима посещенията на чуждестранни делегации и партньорски обмени с побратимени градове, създава филми за художествените занаяти, историята и личностите на Троян.

„Често пъти зад обектива са се появявали и сълзи, и смях, всичко съм преживявал, за да мога да направя добра фотография“, разказа той.

Всеки човек има поглед към хубавото, а и към лошото, дори да няма вроден усет за фотография, възможно е да се научи с течение на времето, смята Тончев. Днес модерните телефони дават възможност на всеки да добие известни умения. На мен промяната във фотографската технология, навлизането на цифровите технологии ми помага – мога да видя дали са добре композицията, осветлението, дали съм постигнал това, което искам. Обичам детайлите, ефектите във фотографията са ми интересни, но не прибягва до тях, разказа Тончев.

Казва, че не признава изображенията, генерирани от изкуствен интелект. „Може би са допустими с цел реклама, но за мен това не е истинско. Няма да отпадне необходимостта от човек зад фотоапарата, от човешката гледна точка“, подчерта той.

Подобно на много други фотографи Тончев има пристрастие към черно-бялата фотография, като причината за това според него е точно мисловният процес, необходим за една добра снимка. „За да се направи такава фотография са необходими едно усещане за цветовете, мяра, контраст, изчакване за подходящия сюжет“, посочи той.

Мисля, че ще загубим много ценни моменти заради това, че вече не вадим снимки на хартия, добави дългогодишният фотограф, който и до ден днешен продължава да снима всяко събитие в Музея на занаятите и галерия „Серякова къща“.

Резултатите от фотографската му работа постъпват в архива на музея и днес той включва значителен по размери масив от визуални материали, които са полезни за институциите в целия град. В настоящия момент Цветан Тончев се занимава с дигитализацията на негативи, фотографии и видеоматериали от архива на Музей на занаятите.

Заниманията си с фотография Цветан Тончев започва от дете, интересът му постепенно се насочва към оптиката и киното, като продължава образованието си в Полиграфическия техникум „Юлиус Фучик” в София, специалност „Фотография и кино”.

Това е времето, в което започва да проявява интерес към фоторазказа. Дипломната си работа прави, като заснема троянския грънчар Бочо Балабанов и за нея получава похвала от легендарните фотографи и негови преподаватели Борис Юскеселиев и Янка Кюркчиева.

В началото на кариерата си ръководи ученически клубове и кръжоци по фотография, работи във вестник „Троянски глас“. През 1978 г. постъпва в Музея на занаятите, в който работи и до днес. Тончев е и оператор в предаването „Троянски дневник“ - първото телевизионно предаване в Троян и Ловешка област, с продуцент, автор и водещ Николай Ганков.

През 2008 г. и 2022 г. подрежда авторски изложби, посветени на всички аспекти на музейната работа и утвърждаване на авторитета на музейната институция в града. 

/ТС/

Потвърждение

Моля потвърдете купуването на избраната новина

Към 20:40 на 06.06.2025 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация