site.btaУчителят вече не е говореща енциклопедия, каза предприемачът Светлин Наков пред в. "Аз-буки"


Учителят вече не е говореща енциклопедия, каза предприемачът в сферата на образованието и технологиите Светлин Наков в интервю за новия брой на в. "Аз-буки".
„Най-важното, което трябва да се промени в образователната система, е да се даде възможност на децата да учат по начин, който развива тяхната индивидуалност и потенциал, а не да ги вкарва в еднакви рамки", смята той.
Д-р Светлин Наков е предприемач в сферата на образованието и технологиите, визионер, преподавател, софтуерен инженер и вдъхновител на хиляди млади хора по пътя към технологичните професии. Той е в основата на „СофтУни“ – най-значимата образователна организация за софтуерни технологии, дизайн, маркетинг и изкуствен интелект. Съосновател е на гимназия за дигитални науки „СофтУни будител“ – училище за умения на бъдещето. Паралелно участва в развитието на технологични компании като Encorp.AI – иновативен доставчик на технологии за изкуствен интелект (ИИ) за автоматизация на бизнеса. Мечтата му е да направи България Силициевата долина на Европа чрез образование и технологии, пишат от в. "Аз-буки".
Светлин Наков e на мнение, че „в българското образование липсват достатъчно практика и съвременен подход". Това е и в основата на създаването на академии за софтуерни инженери и за обучение на ученици, както и на Софтуерния университет „СофтУни“ и на Частната професионална гимназия „СофтУни Будител“.
„СофтУни“ е създаден върху принципа на „учене чрез правене“, адаптиран към реалните нужди на бизнеса, а не само към теоретични знания, както е в повечето висши училища, отбеляза Наков. Преди 10 години започнахме с идеята да подготвяме софтуерни инженери на високо професионално ниво, които веднага след обучението си да могат да започнат работа. Постепенно добавихме и други направления – „Дигитален маркетинг“, „Дизайн“ и „Криейтив“, а отскоро и „Изкуствен интелект“ (ИИ), разказа той. Решихме да приложим същия модел и в гимназията „СофтУни будител“ – учене чрез правене, насочено към дигиталните професии на бъдещето. Той се съчетава с фундаменталните знания и умения за съвременния свят. С навлизането на изкуствения интелект, концепцията се доразви – учениците се подготвят за професии, които изискват систематично мислене, комуникация, работа в екип и практическа насоченост. Целта ни е да създаваме мислещи, осъзнати личности, които могат да се адаптират в постоянно променящата се среда, казва още предприемачът.
В интервюто пред в. „Аз-буки“ Светлин Наков разказва и какъв трябва да бъде учителят на новото време. „ Учителят вече не е говореща енциклопедия. Той е ментор – човек, който насочва учениците по техния индивидуален път. Задачата му е да създаде преживяване в класната стая – с дискусии, екипна работа и проекти. Това ангажира учениците и ги кара да мислят. За съжаление, често сме ограничени от образователната рамка – трябва да сме „на урока по учебник“, но намираме начини да го заобиколим чрез интегрирани предмети като STEM, където природните науки са обединени", отбелязва Наков.
Светлин Наков е на мнение, че задължителната матура по математика ще накара повече ученици да се занимават с предмета и ще повиши общото ниво. "Това обаче е по-скоро принудителна мярка. Истинската стъпка към повишаване на интереса е начинът, по който преподаваме природните науки. Вместо да се учат като сухи факти, те трябва да се представят чрез реални проблеми, експерименти, проекти и междупредметни връзки", каза той пред в. "Аз-буки".
Наков вярва, че интересът към природните науки ще се повиши, когато са представени като нещо живо, свързано с ежедневието, с технологиите, с бъдещето на планетата, не чрез запаметяване на дефиниции, а чрез ангажираност, експерименти и решаване на истински предизвикателства.
/ЕМС/
/ТС/
Потвърждение
Моля потвърдете купуването на избраната новина