site.btaСлушаме новини и гледаме хоръри с усмивка или докато готвим, казва пред БТА актрисата и режисьор Касиел Ноа Ашер

Слушаме новини и гледаме хоръри с усмивка или докато готвим, казва пред БТА актрисата и режисьор Касиел Ноа Ашер
Слушаме новини и гледаме хоръри с усмивка или докато готвим, казва пред БТА актрисата и режисьор Касиел Ноа Ашер
„Представление и наказание“ по Иван Станев/Фьодор Михайлович Достоевски, снимки – Даниел Димитров/БТА

Слушаме новини и гледаме хоръри с усмивка или докато готвим, докато си обличаме децата, докато си мислим за кариерата. Това казва пред БТА Касиел Ноа Ашер, режисьор и играещ актьор в „Представление и наказание“, на сцената на „Топлоцентрала“. 

Спектакълът по текстове на Иван Станев и Фьодор Михайлович Достоевски завършва с архивни кадри от масови гробове. „Финалните кадри се заснети от кинолюбители по места, между 1942 и 1944 година. Местното население в Унгария, Украйна, Италия спомага много за прочистване на така наречените обикновени, ненужни човешки същества. Тези неща непрекъснато се случват, а кадрите показват до какво довежда такъв род идеология“, разказва Касиел Ноа Ашер. 

Тя разказва и за личния си подтик да направи този спектакъл: „Когато Иван Станев почина преди година, три дни се ляха крокодилски сълзи и след това всичко се забравя. В България става така обикновено – когато си отиде уникална, талантлива и даровита личност, много гонена и забранявана, много провокативна личност, която е на съвсем различно мнение, и то е опасно за масата, за тълпата, за конюнктурата, и се съпротивлява срещу този наш малък тъжовен контекст“.

АРТИСТЪТ СПИРА ДА Е АРТИСТ, АКО Е СТРАХЛИВ КАТО МИШКА 

„Тази негова съпротива и революционен дух, тази опакост срещу посредственото, този глас, който говори важни, истински, сериозни неща, и то с цинизъм, с чувство за хумор и сарказъм, трябва да се чува. Защото едни артисти престават да бъдат артисти, ако са страхливи като мишки. Артистът трябва да бъде смело, храбро животно. Това е като шута, на който, най-накрая, му режат главата, но той трябва да има сили и смелост да прокламира – да е фар, да е око за зрителя, а не чиновник в институционален театър. По принцип, това е задачата на артиста и мисля, че това май го забравихме“, казва Касиел Ноа Ашер.

По думите ѝ ние живеем в една фасадна демокрация, която „уж е много голяма демокрация, но нещата май не са такива“: „Днес сутринта се събудих с мисълта за Чарли Чаплин и неговия филм „Диктаторът“, който си играе със света във формата на балон. Имам усещането, че ние живеем в такъв свят, в който едни хора, които са с огромна власт в ръцете си, наистина си играят със света като с балон. И заради това, и заради Иван, направихме това представление“.

„Още, когато бях на 13 години и гледах за първи път „Любовта към трите портокала“, „Алхимия на скръбта“, „Раната Войцек“. Това бяха едни забранявани спектакли, играни между два и четири пъти. Спомням си как, натъпкани като сардели, влизахме в „Зала 49“ на театър „София“. Докато влизах, аз видях едни черни коли, с черни стъкла. ДС не спеше. Мисля, че ДС, или такива като ДС, все още не спят, и този глас на Иван е крайно нужен малко да ни вдигне и разкипи кръвта ни“, коментира актрисата пред БТА.

ЗА „ПРЕДСТАВЛЕНИЕ И НАКАЗАНИЕ“

Първото завръщане на Иван Станев в България, след емиграцията му в Германия, през 1988 г. е гастрол с авторския му текст „Представление и наказание“ – спектакъл, създаден през 1990 г. като копродукция на „Хебел театър“ в Берлин, фестивала „Театер дер велт" в Есен и „Еуроказ" (Загреб). Спектакълът е посрещнат с бурни овации от европейската и софийска театрална общественост.

„Станев се забавлява да дисектира и създава наново театралния език. Изкусно манипулира и опожарява традиционните сценични похвати. Авторът съчетава високия стил в изказа със сардонични до цинизъм – шеги. Иронично жонглира с категориите вина, покаяние, истина – отдавна затирени в душевната кочина като мръсно, срамно бельо. С невероятно нежни тонове, бележи смъртта не само на отделния индивид, но и на обществения дух. Свят, дерайлирал пред фалшиво благоприличие, самодоволна „етикеция“ –  прикриващи безчестие и зверства, с които се примирихме да живеем“, казва Касиел Ноа Ашер.

По думите ѝ личността на Иван Станев заслужава „да случим на сцената качество и съпротива, защото Иван целият беше Съпротива“: „Съпротива срещу клишета, лесни отговори, удобни позиции, фалшивия морал, беззъбия комформизъм, стадния дух не само в обществото, но и в правенето на театър/изкуство“.

В „Представление и наказание“ сценичното пространство и костюмите са на Антония Пашова-Точка и Давид Илчев, музиката – на Емилиан Гацов – Елби. Участват Явор Костов-Йондин, Яна Зайкова, Йоана Димитрова, Спартак Апостолов и Касиел Ноа Ашер. Асистент-режисьор е Зуи Ицхак Хашмонай, син на Иван Станев.

/ДД/

В допълнение

Избиране на снимки

Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.

Изтегляне на снимки

Моля потвърдете изтеглянето на избраните снимката/ите

news.modal.header

news.modal.text

Към 17:01 на 07.02.2025 Новините от днес

Апелативна прокуратура – Варна: Съдът в Добрич уважи искането на Районната прокуратура и определени най-тежката мярка за неотклонение „задържане под стража“ за 41-годишен мъж, обвиняем за управление на МПС след употреба на наркотици

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация