site.btaДНК на древни вируси в човешкия геном прави съвременните хора податливи на психични разстройства

Илюстрация: Pixabay

Изследване на специалисти от Кингс колидж в Лондон, Великобритания, установи, че хиляди секвенции на вируси на древни инфекции, открити в мозъка на съвременните хора, допринасят за податливостта към психични заболявания като шизофрения, биполярно разстройство и депресия, съобщи електронното издание "МедикълЕкспрес". Резултатите са публикувани в специализираното издание "Нейчър комюникейшънс".

Около осем на сто от нашия геном са секвенции на човешките ендогенни ретровируси (HERVs), резултат от древни вирусни инфекции, върлували преди стотици хиляди години. До неотдавна се смяташе, че тези "фосилизирани вируси" са просто отпадъчна ДНК, без особено значение за човешкото тяло. Благодарение на напредъка в генетичните изследвания учените сега откриват къде се намират тези ретровируси на човешката ДНК и какви функции имат.

Изследването използва нов и надежден подход са оценка на това как генетичната податливост към психични разстройства ограничава ефекта си върху експресията на древните вирусни секвенции, които се намират в генома на съвременния човек. Резултатите ни сочат, че тези вирусни секвенции играят много по-важна роля в човешкия мозък, отколкото се смяташе досега. Специфични HERV профили се свързват с повишената склонност към някои психични разстройства, каза д-р Тимъти Пауъл, старши съавтор на изследването и старши лектор в Института по психиатрия, психология и невронауки в Кингс колидж.

/ХК/