site.btaБългарска научна група е открила вече 17 нови екзопланети, съобщи доц. д-р Владимир Божилов от Физическия факултет на СУ на форум

Снимка: Милена Стойкова/БТА

През последните повече от две години в България, с помощта на фонд "Научни изследвания" към Министерството на образованието и науката и благодарение на Националната научна програма "Вихрен", имаме научна група, която търси и намира екзопланети (всяка планета, която е извън орбита и не обикаля около Слънцето – бел. авт.). Българската група по проекта "Екзо-рестарт" (EXO-RESTART) е намерила вече 17 нови екзопланети с данни от космически и наземни телескопи. Екипът е ръководен от д-р Трифон Трифонов. Това съобщи доц. д-р Владимир Божилов от катедра "Астрономия" при Физическия факултет на СУ "Св. Климент Охридски", който също е част от екипа учени. Доцент Божилов е сред участниците на провеждащия се в момента форум "HOMO FUTURO и животът на 42-рия паралел", организиран от сп. "БизнесГлобал" (BGlobal). БТА е медиен партньор на събитието.

Доц. Божилов акцентира върху откритие, което преди по-малко от година е публикувано в статия под негово ръководство. Става дума за две планети близнаци на разстояние от 1000 светлинни години от Земята.

"Има две планети на 1000 светлинни години от Земята, които са по-големи от газовия гигант Юпитер. Те са се родили като близнаци, с разликата, че едната планета е по-близо до своята звезда и прави две обиколки около нея за същото време, за което по-далечната прави една обиколка", каза ученият и обясни, че "такъв тип поведение се нарича орбитален резонанс 2:1. Това е едва втората подобна позната система на света".

Откритието, според него, е изключително важно, защото позволява да се потвърдят или отхвърлят модели за планетообразуването.

“Ето как с помощта на българската група към проекта "Екзо-рестарт" пренаписваме учебниците", изтъкна доцент Божилов, който е повече от убеден, че бъдещето е космическо.

Форумът започна с изпълнение на живо от Валя Балканска на песента "Излел е Дельо хайдутин".

/ВЙ/

В допълнение

Избиране на снимки

Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.

Изтегляне на снимки