site.btaС навлизането на изкуствения интелект учителите ще бъдат по-скоро ментори, а не лектори, според експерт

С навлизането на изкуствения интелект учителите ще бъдат по-скоро ментори, а не лектори, според експерт
С навлизането на изкуствения интелект учителите ще бъдат по-скоро ментори, а не лектори, според експерт
Снимки: Данаил Войков/БТА

С навлизането на изкуствения интелект (ИИ) в сферата на образованието учителите ще бъдат по-скоро ментори, а не лектори, коментира днес за БТА Красимир Стоев, специалист по обучение по софтуерни технологии, който бе лектор на семинар за директори и учители от Варна как да работят с Chat GPT. Основен организатор на срещата бе Центърът за творческо обучение в партньорство с Регионалното управление на образованието в крайморския град.

Изкуственият интелект е асистент - и на учителите и на учениците, дали той бъде използван в услуга или във вреда, зависи от потребителя, посочи Стоев. Според него големите страхове, че ИИ ще завладее света, не са оправдани, тъй като той не е автономна единица и няма как да даде непоискано съдържание. Учителите трябва да насърчават и навигират употребата на изкуствения интелект, за да може учениците да получават най-доброто, каза още Стоев. Той уточни, че преди няколко дни МОН е дало насоки за насърчаване употребата на ИИ в образователната система, които ще бъдат разпространени до всички директори и учители. Самият Стоев е участвал в работната група, която е разработила насоките и уточни, че те предвиждат преподавателите да ползват ИИ за генериране на съдържание, създаване на задачи, на контролни, както и за проверката им. Това ще облекчи огромния ежедневен товар, който пречи на учителите да обръщат индивидуално внимание на учениците си, каза още Стоев.

На въпрос как преподавателите ще „хващат“ децата, че домашните им са направени от ИИ, особено по точните науки, експертът посочи, че е необходимо да се промени начинът на изпитване. В новата реалност подходите трябва да се променят, целта на учителите не бива да е да видят правилно решени задачи, а правилно развити умения, защото задачите са всъщност средство за повишаване експертизата на децата, посочи Стоев. Той бе категоричен, че на съвременното дигитално поколение трябва да се дава информация по адекватен начин. Стоев допълни, че като преподавател е искал от ИИ да му генерира урок по биология за пчелите и е получил разказ как насекомите имат вградена GPS-система и така намират кошерите, как тагват и лайкват цветове и аромати. Изкуственият интелект използва думи, които на младите хора са им понятни и интересни и от това може да се възползва всеки учител, обясни експертът. Той допълни, че възможностите на ИИ могат да се използват по всеки учебен предмет, включително по физическо и рисуване.

Според Стоев в бъдеще учителите ще имат задачата да дават на учениците си т.нар. меки умения – да им предават опит, ценни съвети, да ги мотивират и насърчават, да ги учат на дисциплина. Позицията на експерта беше, че ИИ би могъл да се ползва активно от децата след 5-и клас, като дотогава те трябва да си изграждат умения за дебатиране, за излагане на мнението си с аргументи. Пред учителите обаче няма пречки да бъдат добри потребители на ИИ, могат да го ползват и тези в детските градини, за да генерират игри, обобщи Стоев.

/ХТ/

В допълнение

Избиране на снимки

Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.

Изтегляне на снимки

Моля потвърдете изтеглянето на избраните снимката/ите

news.modal.header

news.modal.text

Към 13:05 на 13.04.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация