site.btaТемата за ученическото самоуправление е представена в сборник с добри практики по темата

Темата за ученическото самоуправление е представена в сборник с добри практики по темата
Темата за ученическото самоуправление е представена в сборник с добри практики по темата
Темата за ученическото самоуправление е представена в сборник с добри практики по темата. Изображение: фондация "Институт за информални иновации"

"Управляваме училището с ученическо самоуправление" е наречен сборникът с добри практики по темата, който е достъпен в електронен вариант, съобщи за БТА Таня Желязкова-Тея, председател на настоятелството на фондацията "Институт за информални иновации".

Тя поясни, че сборникът носи името на Националната инициатива "Управляваме училището с ученическо самоуправление", подета от фондацията "Институт за информални иновации" и от Синдиката на българските учители, с председател Янка Такева. Инициативата се реализира пилотно в избрано училище от всяка област на България през втория срок на учебната 2022/2023 година и е свързана с повече възможности за активност на децата/учениците чрез ученическото самоуправление.

Книгата е практическо продължение на създаденото по поръчка на Министерството на образованието и науката (МОН) методическо помагало "Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?", в което са разгледани ролите на всички съучастници в ученическото самоуправление (учениците, учителите, директорът, родителите, местните институции, обществениците, медиите, бизнесът, структурите на гражданското общество), електронният формат на което е достъпен от 2019 г. в сайта на МОН (http://www.mon.bg/bg/27). В сборника са представени проверени в училищна среда добри практики и от практическото помагало "Ученическото самоуправление - лесно и интересно. Модели", издадено през 2022 г.

В националната инициатива участваха 28 училища с общо 17 612 ученици от 729 паралелки в начални, основни и средни училища, гимназии и професионални гимназии от всички видове селища в страната - село, община, областен град. 17 от училищата имат статут на иновативни.

Училищата-модели трябваше да създадат структурирано ученическо самоуправление във всяка паралелка от I-IV, I-VII, V-XII, VIII-XII или I-XII клас, в които възрастните да делегират на децата както права, така и отговорности. Резултатите от участието в инициативата са представени в специално издадени електронни училищни вестници, включени в сборника. А как се чувстваха учениците, техните родители, класните ръководители, директорите и медиаторите по време на инициативата, показват резултатите от специализираните за тях анкети.

Инициативата е национална кауза, която цели да покаже, че разширяването на правата на децата/учениците не само не е трудно, но е и изключително полезно за всички съучастници в ученическото самоуправление и за училищните общности. Представените добри практики на ученическо самоуправление, като учене чрез правене (информално учене) ще помогнат на останалите училища в областта и в страната да я продължат през следващите учебни години. Докато се породи по естествен път Движението на ученическите организации за самоуправление, като самоуправляема мрежа за взаимопомощ, отбелязва Таня Желязкова-Тея.

 От фондацията предоставят и линка за сваляне на сборника: https://iii-bg.org/blog/?page_id=1629

 

/ХТ/

news.modal.header

news.modal.text

Към 11:13 на 15.07.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация