site.btaС около 10 процента се увеличават училищата, които подготвят специалисти за технологичната индустрия

С около 10 процента се увеличават училищата, които подготвят специалисти за технологичната индустрия
С около 10 процента се увеличават училищата, които подготвят специалисти за технологичната индустрия
Снимка: Министерство на образованието и науката

С около 10 процента се увеличават училищата, които подготвят специалисти за технологичната индустрия. Това стана известно при представянето на годишния доклад на AIBEST, който включва анализ на 802 български компании, занимаващи се с изнесени услуги, бизнес процеси и с информационни технологии, както и с центрове за развойна дейност. В събитието участва заместник-министърът на образованието и науката Наталия Митева, съобщи пресцентърът на Министерството на образованието и науката (МОН).

"Имаме нужда от подкрепа на бизнеса и на цялото общество, защото не можем да чакаме десетилетия, за да се случат реформи в образованието. Квалифицирани специалисти са необходими на България, на инвеститорите, на компаниите сега", каза по време на дискусията Наталия Митева.

От технологичния сектор са притеснени от ниските резултати на учениците и се опасяват от недостиг на кадри в средносрочен и дългосрочен план.

Митева посочи, че Министерството на образованието и науката заедно с ОИСР започва стратегически инициативи, чиято цел е да се намали голямата ножица в резултатите между учениците, които живеят в различна социална среда и да се повиши функционалната им грамотност. Промяната в учебните програми е преход от наизустяване на знания към придобиване на реални умения и компетентности за живота. Като друг важен момент, Наталия Митева отбеляза необходимостта бизнесът да помогне с опита си за постигане на ефективни квалификации на учителите.

Според заместник-министър Митева от по-сериозна подкрепа се нуждаят профилираните гимназии, които са ключови за развитието на таланти. Необходими са и инвестиции в задържането на тези таланти в България. В тази връзка тя даде пример и с резултатите, които постига институтът INSAIT. "Трябва да подкрепим училищата, които произвеждат таланта на най-високо ниво да останат конкуренти и тази политика се нуждае от подкрепа на бизнеса", каза Митева.

Тя апелира за активност и в промяната, която започна в професионалното образование. По думите й над половината от осмокласниците се обучават в професионални паралелки - производствени, финанси, предприемачество, програмисти. В момента се правят промени в закона за професионално образование, предстои изготвяне на новия списък на професиите и учебните програми - да са по-гъвкави и съвременни. Ключово е участието на хора от високотехнологичния сектор в някои от в 22-та секторни съвета, които ще правят бъдещите учебни програми за професионалните паралелки, каза Наталия Митева.

Бизнесът би могъл да помогне и за реализирането на нов проект в новата програма "Образование", насочен към модернизация на професионалното образование, както и за въвеждане на дуално обучение във висшите училища. Заместник-министър Митева отбеляза, че с подкрепа от технологични компании предпазливо, но със сравнително добри стъпки спрямо световния темп, се въвеждат насоки за използване на изкуствения интелект в образованието.

В доклада, който бе представен днес, се отчита, че общо в 228 средни училища се подготвят специалисти в профили с езици, икономически или STEM. Все повече висшисти завършват специалности в сферите на математиката, информационните технологии и езиците - в над 70 процента от университетите се подготвят специалисти в тези направления.

/ХТ/

news.modal.header

news.modal.text

Към 08:52 на 22.05.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация