site.btaАтмосферата на Виена ще усети врачанската публика на концерта „Традиции и съвременност“, казва диригентът Константин Илиевски

Атмосферата на Виена ще усети врачанската публика на концерта „Традиции и съвременност“, казва диригентът Константин Илиевски
Атмосферата на Виена ще усети врачанската публика на концерта „Традиции и съвременност“, казва диригентът Константин Илиевски
Солистката Юлия Саврасова и диригентът Константин Илиевски, снимка: Мая Ценова/БТА

Концерт от цикъла „Традиции и съвременност“ ще представи пред врачанска публика местната Симфониета на 10 декември. Диригент ще е Константин Илиевски, а музикалната проява е един от акцентите в юбилейната програма на Симфониетата, по случай 50-годишнината от създаването на Държавна филхармония-Враца и 100-годишнината от рождението на българския диригент Радосвета Бояджиева.

Публиката ще чуе Симфония № 4 от Густав Малер. 

„Обожавам Малер - той е един от композиторите, чиито произведения само бих могъл дирижирам до края на живота си“, обясни Илиевски за БТА. Той благодари на директора на Симфониета-Враца Христо Павлов за доверието, което му е гласувал, съгласявайки Малер да бъде представен пред публиката във Враца. „Това ще е едно изключително голямо събитие, което аз колкото и да мисля в момента, не мога да се сетя къде другаде освен в София да може да се случи. И като организация, и като това да се справим. Не е въпрос само да изсвирим творбата. Да я изсвирим истински, така че да прозвучат нейните виенски изящества, е много, много трудно. И въпреки че се намираме далече от този град, аз си мисля, че атмосферата на Виена и на тази музика определено е в залата по времето на репетиция“, сподели Илиевски. 

„Заедно с радиооркестъра правих тази симфония преди години, за което имам дори „Кристална лира“, но начинът, по който колегите тук свирят тази музика е изключително учудващ“, обясни диригентът, допълвайки, че врачанският оркестър се развива все повече. „Ние свирим едно от най-трудните произведения за изпълняване, най-трудната музика за свирене въобще, във всеки такт нещо се случва, има динамики и за всеки един диригент е огромно удоволствие да може да работи с оркестър, който по такъв начин откликва на неговото желание да изработи тези детайли“, обясни Константин Илиевски. Той отбеляза, че е изпълнявал тази симфония на много места по света, но не може да си спомни друг оркестър, освен радиооркестъра в София, да се справя по този начин с произведението на Малер. 

По думите на диригента това произведение разтърсва музикантите и като емоционалност, и като детайли, въпреки че те свирят почти 70 минути без прекъсване, на границата на възможностите си. „Всеки един, който я чуе в залата, ще може да се загуби в своята собствена история“, е мнението на Илиевски.

По думите му Симфония № 4 на Малер започва магично, със звънчета, които напомнят на шейната на дядо Коледа, като първата й част е изключително повлияна от Виенската музика - „музиката се усеща като валс, въпреки че не става влас, ние го чуваме“. Във втора част публиката „ще чуе смъртта, която се кикоти като кикимора или като баба Яга, много неприятно“. Интересен завършек има третата част, където инструментите се изтеглят все по-високо и по-високо, „все едно душата на човека отлита“, отбелязва диригентът. 

„Аз лично си представям в трета част в края, че достигаме до едно място, което са портите небесни. За да стигнем в четвърта част, където ангелчето запява, а то в нашия случай е прекрасната руска певица Юлия Саврасова, която идва при нас от Виена“, каза Илиевски. Той допълни, че и ролята на певицата в последната част е много трудна, партията -  изключително неудобна, а тя трябва да звучи по детски, както пише в партитурата. 

В същото време текстът на творбата е забавен, дори доста саркастичен от днешна гледна точка, спрямо различните религии, обясни Константин Илиевски, добавяйки, че с нетърпение очаква срещата с публиката и тяхната реакция. 

„За първи път пея Малер, пяла съм различна немска музика, но Малер - за първи път, и много се вълнувам“, сподели за БТА солистката Юлия Саврасова. Тя ще дебютира с врачанската Симфониета. „Честно искам да кажа, че качеството на оркестъра е високо и можете да бъдете много горди с него“, заяви мецосопраното. Следващият концерт, в който ще участва Юлия Саврасова, ще е на 14 декември, в златната зала Музикферайн в австрийската столица. Там тя ще се включи в концерта „Коледа във Виена“. 

А следващата среща на врачанската публика с Константин Илиевски ще е през март, посочи самият той. Тогава ще дирижира специален концерт, посветен на маестро Филип Павлов.

/ТС/

news.modal.header

news.modal.text

Към 12:25 на 22.02.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация