site.btaМъжките комари през периода креда са били кръвосмучещи

Мъжките комари през периода креда са били кръвосмучещи
Снимка: АП/Rick Bowmer

Мъжките комари през перида креда са били кръвосмучещи, съобщи Ройтерс, цитирайки научно изследване.

Стотици хиляди хора по света загиват всяка година заради малария и други болести, пренасяни от комари. Тези кръвосмучещи насекоми са връстници на динозаврите. Всички ухапвания са от женски комари - те имат по-различно устройство на хобота в сравнение с мъжките.

Учените са отрили най-старите известни досега фосили на комари - два мъжки, затворени в кехлибар, на възраст 130 млн. години, т.е. от периода креда. Фосилите са намерени близо до град Хаман, Ливан. За изненада на изследователите мъжките комари в кехлибара притежават пробивен тип хобот, който днес се среща само при женските.

Ясно е, че тези мъжки комари са били хематофаги - хранили са се с кръв, каза палеонтологът Дани Азар от университета в Ливан, водещ автор на изследването, публикувано през тази седмица в сп. "Кърънт байолъджи". "Това е голямо откритие за еволюцията на комарите", допълни той.

И двата комара са от един изчезнал вид. Размерите и формата им са подобни на съвременните комари, въпреки че кръвосмучещият хобот е по-къс от този на днешните женски.

Комарите пренасят голям брой паразити и болести вследствие на ухапванията, но само фертилните женски смучат кръв, каза Азар. Кръвта е необходима на насекомите заради протеините, които подпомагат развитието на яйцата. Мъжките и нефертилните женски се хранят с нектар от растенията, а някои мъжки дори изобщо не се хранят, добави Азар.

При някои летящи насекоми - като мухата цеце, хематофаги са и мъжките.

Откритието за мъжките кръвосмучещи комари от периода креда е изненадващо, каза палеонтологът и съавтор на изследването Андре Нел от Националния природонаучен музей в Париж. Деликатната анатомия на двата комара е добре запазена в кехлибара.

Според учените възможно е комарите да произлизат от насекоми, които не са смучели кръв. Хоботът може би се е адаптирал към кръвосмучене.

Еволюцията на растенията също е изиграла роля в различното хранене на мъжките и женските. В периода креда покритосеменните растения тепърва са започвали да се развиват. По късно, с развитието на цветните растения, хематофагията при мъжките се загубва.

Съществуват повече 3500 вида комари по света, които живеят навсякъде с изключение на Антарктика. Някои комари са вектори за развитие на малария, жълта треска, денга, зика. От друга страна комарите спомагат за пречистването на водите в блатата, езерата и реките, казва Нел.

Към 20:48 на 26.02.2024 Новините от днес