site.btaОбщо 24 541 са децата и учениците в детските градини и училищата, които са със специални образователни потребности

Общо 24 541 са децата и учениците в детските градини и училищата, които са със специални образователни потребности
Общо 24 541 са децата и учениците в детските градини и училищата, които са със специални образователни потребности
Министърът на образованието и науката проф. Галин Цоков и омбудсманът Диана Ковачева участваха в дискусията "Приобщаващото образование - проблеми и решения". Снимки: Христо Касабов/БТА

Политиката, свързана с приобщаващото образование може би е една от най-важните политики, които започнаха с приемането на новия Закон за предучилищното и училищното образование (ЗПУО), защото концепцията за подкрепа на личностното развитие на детето е принципно нова концепция в нашето образование. Може би оттам идват и многото трудности в нейното прилагане, както и липсата на човешки ресурси, на достатъчно финансови средства в началото, но от близо половин година, откакто съм начело на Министерството на образованието и науката (МОН), един от важните приоритети в работата на политическия ни екип е възможността за развитието на практиките за приобщаващото образование, за приобщаващото училище и приобщаващата класна стая. Това каза министърът на образованието и науката проф. Галин Цоков на дискусията "Приобщаващото образование - проблеми и решения".

Нормативът за издръжка за деца със специални образователни потребности (СОП) в образователната система се увеличава със 7 процента за 2024 г., съобщи министър Цоков.

Форумът се организира от омбудсмана на България Диана Ковачева и от министър Галин Цоков. Дискусията е част от Националната кампания на омбудсмана "За правата на децата и хората с увреждания", в рамките на която, по настояване на проф. Ковачева, бяха осигурени 8 млн. лева допълнителни средства за приобщаващо образование за деца със специални образователни потребности (СОП) за 2023 г. 

Всяка година Регионалните управления на образованието правят много подробни доклади за състоянието на приобщаващото образование в отделните региони на страната. Един от изводите е, че се увеличават децата, които са със специални образователни потребности - общо това са 24 541 деца и ученици от детските градини и училищата. В детските градини и предучилищните групи са 6052 деца, а учениците в училищата са 18 489 от първи до 12-и клас, каза министър Цоков.

Той обясни, че другият важен проблем е свързан с липсата на достатъчно квалифицирани специалисти. Общият брой на педагогическите специалисти, назначени през учебната 2023/2024 година във всички детски градини и училища, които са свързани с процеса на приобщаващото образование, е 5526. От тях ресурсните учители са 1535, логопедите са 957, рехабилитаторите на слуха и говора са 90, учителите за децата с нарушено зрение са 134, за увреден слух са 11, педагогическите съветници са 841, учителите за деца с умствено изоставане са 16, възпитателите са 466, педагозите и други специалисти са 103.

Други трудности са свързани с адаптирането на образователното съдържание за децата със специални образователни потребности, каза министър Цоков. Той обясни, че децата със СОП, които са с допълнителна подкрепа, са на индивидуални програми и на индивидуални учебни планове. Това е една сериозна степен на персонализация на обучението, и затова, през тези години, откакто беше приет ЗПУО и подзаконовата нормативна база, се работеше да се адаптира и учебното съдържание, отбеляза образователният министър. 

Хиляди деца са със специални образователни потребности и това не е преувеличено, каза Диана Ковачева. Тя отбеляза, че децата от първи до 12-и клас, които попадат в тази група, са над 20 000, а децата в детските градини са над 7000. Това са много деца, които се нуждаят от внимание и грижа, като те трябва да бъдат осигурени с време, с ресурсни учители, със съответните помагала и материали, и с внимание, за да може конституционно гарантираното им право на образование да може да бъде в сила и за тези деца, заяви омбудсманът.

Децата със специални образователни потребности при условията на грижа, внимание и професионален подход, могат да се развиват със своето темпо и да постигнат резултати, които да им дадат възможност да живеят нормално, каза Диана Ковачева.

Тя отбеляза, че за съжаление, децата със СОП и техните родители са подложени и на неразбиране, на липса на финансови средства и на липса на достатъчно подготвени учители. Идеята на днешната дискусия е не само да обсъдим всички въпроси, но и на практика да обявим предложения, и решения, за това какво би могло да се направи, за да може тези деца да се впишат в средата, поясни общественият защитник. 

Десет хиляди деца със СОП и с увреждания реално са извън образователната система, заяви Диана Ковачева. Тя каза, че 70 процента от детските градини и училищата в София нямат изградена достъпна среда, липсват и помощник учители. 

За решаването на тези проблеми е задължителна по-добрата координация между ресорните институции, като Министерството на здравеопазването, Министерството на труда и социалната политика, МОН и общините, и адекватно финансовото, и ресурсно подсигуряване на приобщаващото образование. Нужни са и целенасочени усилия за промяна на нагласите и на учители, и на родители, спрямо децата и учениците със специални образователни потребности, е становището на омбудсмана Диана Ковачева.  

/ХТ/

В допълнение

Избиране на снимки

Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.

Изтегляне на снимки

Моля потвърдете изтеглянето на избраните снимката/ите

news.modal.header

news.modal.text

Към 16:22 на 05.03.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация