site.btaОбразованието трябва да бъде крачка напред към професиите на бъдещето, каза заместник-министър Мариета Георгиева

Образованието трябва да бъде крачка напред към професиите на бъдещето, каза заместник-министър Мариета Георгиева
Образованието трябва да бъде крачка напред към професиите на бъдещето, каза заместник-министър Мариета Георгиева
Снимка: Министерство на образованието и науката

Предстои преосмисляне на списъка с професии, които се изучават в училище, за да можем да бъдем с една крачка напред и по-близо до професиите на бъдещето. Това каза заместник-министърът на образованието и науката Мариета Георгиева при откриването на Националните дни за учене през целия живот в Стара Загора. По думите й в следващите 15 години се очаква 70% от днешните професии да се трансформират или да изчезнат и затова е изключително важно да се създаде култура на учене през целия живот, съобщи пресцентърът на Министерството на образованието и науката (МОН).

"Нашата амбиция е да изградим система на професионално образование, която да е много близка до реалния пулс на пазара на труда. В ерата на новите технологии трябва да внимаваме за какво подготвяме днешните деца, защото те ще излязат на пазара на труда след пет години. Важно е дали достатъчно добре сме предвидили нуждите, които ще има реалният сектор", обясни заместник-министърът на образованието и науката.

Обновяването на списъка с изучавани професии се осъществява с помощта на секторни съвети, които обединяват работодатели, браншови организации, представители на синдикатите, професионалните гимназии и висшите училища. Предстоят и законови промени, които да подпомогнат процеса на учене през целия живот, включително и чрез осигуряване на финансирането му. В момента то се осъществява по различни програми и мерки за заетост. Те обаче са сравнително циклични - има периоди, когато такива обучения се предлагат в изобилие и други, в които почти липсват. Затова има идея за създаване на специализирани фондове, които да подкрепят този процес, стана известно по време на форума. "Трябва да възпитаваме у децата усещането, че не само училището е място за учене, а това е една задача, която продължава през целия живот", изтъкна Мариета Георгиева.

След откриването на форума бяха представени възможностите, които дава проектът "Изпълнение на обновените приоритети на Европейската програма за учене на възрастни". Той се изпълнява пилотно в четири области - Силистра, Бургас, Враца и Търговище, и представя възможностите за допълнителни обучения и валидиране на умения на възрастни. "Знанията, уменията и компетентностите, които са предмет на тази програма, са изключително важни за развитието на всяко общество и всеки човек", каза и главният секретар на Министерството на образованието и науката Албена Михайлова.

Участниците във форума бяха поздравени чрез видео обръщение от председателя на Синдиката на българските учители д-р на икономическите науки Янка Такева. 

На събитието бяха представени дейностите на целия спектър от институции, свързани с ученето през целия живот - професионални гимназии, университети, центрове за професионално обучение и квалификация за възрастни. Ученици от професионални гимназии показаха изработени лично от тях изделия, както и изобретения и макети.

Представени бяха данни за дуалното обучение в България, което вече се предлага в 177 училища в страната. Обхванати са над 11 500 ученици от 11-и и 12-и клас, които се обучават чрез работа в реална среда в повече от 650 фирми. Предвиждат се мерки, които да облекчат бизнеса за привличане на ученици за дуално обучение. Данните показват, че 92% от завършилите дуални паралелки започват работа във фирма по специалността си още в първата година след дипломирането си.

Възможност за реализация в реална работна среда дава и проектът "Ученически практики 2", в който ученици развиват умения и опит във фирми под ръководството на наставници, за което получават и стипендии.

На форума бяха представени и дейности, свързани с Европейската платформа за учене на възрастни - EPALE.

В плана за действие, в стратегическата рамка за развитие на образованието, обучението и ученето в България, е записана очакваната цел до 2024 г. минимум 160 000 ученици да учат в професионални училища и в професионални паралелки. Към настоящия момент данните сочат, че ръстът на броя на местата в професионални паралелки се приближава до зададените в плана за действие стойности. Това каза на 15 ноември министърът на образованието и науката проф. Галин Цоков, представяйки политиката за прием на ученици в гимназиалния етап за учебната 2024/2025 година на заседанието на парламентарната комисия по образованието и науката. 

 

 

/ХК/

news.modal.header

news.modal.text

Към 08:19 на 17.06.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация