site.btaНародният театър ще продуцира три проекта след отворена покана за артистични идеи

Народният театър ще продуцира три проекта след отворена покана за артистични идеи
Народният театър ще продуцира три проекта след отворена покана за артистични идеи
Снимка: БТА, архив

Първата отворена покана за артистични намерения на Народния театър се посвещава на 100-годишнината от рождението на Апостол Карамитев (1923-1973), съобщават от театъра. Три проекта ще бъдат осъществени пред следващия артистичен сезон – на сцената на четвъртия етаж, която носи неговото име.  

Големият български актьор прави своя дебют в Народния театър през 1947 г., докато още е студент, а през следващите десетилетия изиграва редица паметни роли в театъра и киното.

ИСТОРИЯТА

Именно на Апостол Карамитев е заслугата пространството на четвъртия етаж да се превърне в третата сцена на Народния театър през 1968 г. Преди това то се ползва за репетиции и събрания, но Апостол Карамитев убеждава колегите си в нуждата и смисъла тази по-малка зала, позволяваща близък контакт между публика и изпълнители, да стане самостоятелна сцена – с фокус върху театрални експерименти със сценичния език, като предлага идеи и естетики, различни от тези по основните сцени.

Така се появява „Камерна сцена на ІV етаж“, открита със спектакъла „Амазонката“ от Богомил Райнов, в който Карамитев изиграва една от главните роли – на Иванов. През 90-те години залата се превръща във физически адрес на творческите търсения на Маргарита Младенова и Иван Добчев, и създадената от тях театрална работилница „Сфумато“,  а  от 2018 г. сцената носи името на Апостол Карамитев, припомнят от Народния театър.

ИДЕАЛЪТ

„Аз мисля, че школата на живота и извличането на позиция към този живот, създаване на връзка с него, е едно от най-главните условия за развитието и обогатяването на творческата индивидуалност. Тази връзка е индивидуална задача на артиста. Силата на театъра иде от активното участие в живота и от желанието с всяка роля, с всеки спектакъл да се решава категорично един проблем, една идея. И то по такъв начин, сякаш от това зависи нашето бъдеще, щастието на онези, които обичаме. Отдалечеността от живота, отчуждеността от проблемите на сложното време, което живеем, винаги раждат отвлечени концепции, които изневеряват на самата природа на театъра, на неговата съвременност, която трябва да се изостря до актуалност“, казва Апостол Карамитев.

„И днес съм дълбоко убеден, че за младия творец е необходимо сам да открие за себе си театралните истини. А за това е нужно той непременно да мине през делничния труд в изкуството. Така ще стигне до сложното, съвършеното, празничното. Иначе, големите истини за цял живот ще си останат за него твърдения на капацитетите, но той няма да ги усвои и почувства като свои“, казва още той.

„Изобщо, откривателството е хубаво нещо. И то е особено присъщо на младежта. Ако стои на здрава, творческа почва, няма друга област, където по-ярко да се разкрива художествената индивидуалност. Ние бяхме максималисти в онези години. И разсъждавахме така – в една постановка неподготвеното око ще схване общата картина на изображението, друго – проницателно, ще улови настроението, акцентите, а трето – професионално, ще открие техниката на изпълнение, свързана с художествения замисъл. И тук е сложността на откривателството – в намирането на такова единно и богато сценично решение на цялата постановка и на отделните образи в нея“, казва Апостол Карамитев.

ПРОЕКТЪТ И ПЪРВИТЕ РЕАЛИЗАЦИИ

Естествено продължение на тези стремежи към откривателство и създаване на условия за появата на съвременни сценични форми през юни Народният театър отправи своята първа отворена покана за артистични намерения, припомнят от театъра. Бяха получени 70 кандидатури от театрални и куклени режисьори, актьори, хореографи, писатели и други професионалисти. Дванадесет от тях стигнаха до финалния кръг, но три от тях ще бъдат осъществени на сцена „Апостол Карамитев“ през сезон 2024/2025 г. 

Това са „Нечовек“ на режисьора Любомир Колаксъзов и писателя Стефан Иванов, „Съзвездия“ на актрисата Радина Думанян (за реализацията на едноименната пиеса на Ник Пейн) и „Хипотетично“ на хореографа Галина Борисова, сценографа Дарина Стоименова-Стодара и екип.

От театъра планират в близко бъдеще да дадат начало на още две дългосрочни програми. Менторска програма ще помага артистите в процеса на развитие на идеите им от концепция до пълна реализация на сцената. Друго програма е за осъществяване на част от предложените проекти в други пространства на театъра.

/АКМ/

news.modal.header

news.modal.text

Към 11:49 на 18.05.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация