site.btaУчени откриха колонии на последните диви гълъби

Учени откриха колонии на последните диви гълъби
Скален гълъб. Снимка: Уил Смит, Оксфордски университет/Юрикалърт

Изследователи от Оксфордския университет са открили колонии на диви гълъби на отдалечени острови в Шотландия и Ирландия, съобщава Юрикалърт.

Направеният от учените ДНК анализ показва, че птиците принадлежат към реликтов вид, който вече е изчезнал от повечето части на Европа.

Скалните гълъби (Columba livia) преди това са били широко разпространени в Европа, Азия и Африка. Тези птици, гнездящи в морски пещери и планински райони, са преки предци на съвременните гълъби, които днес се срещат във всички градове и населени места.

Към момента ареалът на скалните гълъби се е свил драстично и броят им непрекъснато намалява. Постоянното кръстосване с градски гълъби нанася големи щети на популацията, отбелязва водещият автор на изследването Уил Смит.

Заради огромния брой хибриди много орнитолози смятат, че в дивата природа не са останали генетично чисти скални гълъби.

Екипът от Оксфордския университет обаче е успял да открие реликтови популации. Учените са събрали проби от пера от различни места, сред които островите Външни Хебриди и Оркни, и са изолирали генетична информация. Резултатите показват, че птиците принадлежат към линията, от която произлизат всички диви и домашни гълъби.

Гълъбите от Оркнейските острови същевременно са подложени на активно кръстосване с градски гълъби, докато пернатите от Външните Хебриди на практика са почти чиста порода.

Учените отбелязват, че изследването на реликтовите популации ще позволи да се разбере по-добре еволюцията на градските гълъби. Скалният гълъб освен това е пример за изчезване на видове вследствие на кръстосване и хибридизация. По-доброто разбиране на този процес ще спаси други видове, като например шотландската дива котка, от подобна съдба.

Към 03:05 на 12.08.2022 Новините от днес